נפלאות הבריאה

מדוע חשובים כל כך המים בהליכה במדבר?

מהם מדבריות, ומדוע הם יבשים כל כך? ולמה יש כל כך מעט בעלי חיים במדבר?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשת חקת מדובר לא מעט על המים שבמדבר – בתחילת הפרשה מכה משה רבנו על סלע ומוציא ממנו מים לשתייה עבור עם ישראל, ובסוף הפרשה מופיעה "שירת הבאר", על בארה של מרים. מדוע חשובים כל כך המים במדבר?

מדבר הוא אזור יבש, צחיח, שיש בו מעט מאוד מים ומשקעים. בניגוד למה שניתן לחשוב, לא כל המדבריות לוהטים וחמים – ישנם גם מדבריות קרים, כמו מדבר גובי שנמצא בצפון סין, או המדברית באנטארקטיקה, בהם תמיד קר מאוד. אולם המדבריות המוכרים לנו ביותר הם אלו החמים. במדבריות שנמצאים באזורים חמים, כמו למשל מדבר סהרה או מדבר נמיב, ישנם הבדלי טמפרטורה קיצוניים בין היום לבין הלילה, כאשר ביום חם מאוד, ובלילה קר מאוד.

רבים מהמדבריות ממוקמים בסמוך לקו המשווה. הסיבה לכך היא שבקו המשווה – השמש תמיד נמצאת ממש מעל לראש, כלומר בקו ישר מעל פני האדמה. לכן אלו אזורים חמים מאוד. האוויר במדבריות אלה מתקרר במהירות וגם נושא איתו אדי מים מהים, ולכן במדבריות אלה יורדים גשמים כבדים – אך לאחר הגשם האוויר נותר יבש מאוד, ושוקע כאוויר חם ויבש.

בתנאים המדבריים קשה מאוד לחיות. לכן ישנם מעט מאוד בעלי חיים וגם מעט מאוד צמחים שחיים במדבר. אלו שכן חיים במדבר, הם צמחים ובעלי חיים בעלי יכולות הישרדות מיוחדות, אשר מתאימות למדבר – כמו יכולת לאגור מזון ומים לטווח ארוך, וכן הלאה.

המדבריות הגדולים ביותר בעולם, וגם המוכרים שבהם, הם מדבר סהרה שבצפון אפריקה ומדבר נמיב שבדרומה, מדבר אטקמה שבאמריקה הדרומית, ועמק המוות שנמצא בארצות הברית. גם בארץ ישראל ישנם מדבריות, כמו אזור הנגב ומדבר יהודה, ובסמוך לארץ ישראל – כמובן מדבר סיני.

תגיות:מדברנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה