בריאות ותזונה

מה עושות הסיגריות האלקטרוניות למוח שלכם?

האם הסיגריות האלקטרוניות הן אכן תחליף בריא יותר לסיגריות הרגילות והמזיקות? מחקרים שונים מגלים שלא – והנזקים רק מצטברים

  • א' תמוז התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רוצים להפסיק לעשן בקלות, להפסיק להזיק לגוף שלכם?  תעברו לסיגריות אלקטרוניות.

כך לפחות טוענות היצרניות השונות של הסיגריות האלקטרוניות, שאומרות שהתחליף האלקטרוני לכאורה מזיק לגוף פחות מסיגריות רגילות, ולכן המעבר אליו מהווה שיפור בריאותי ניכר.

אלא שהטענה הזו שיווקית בלבד, ולא עומדת במבחן המציאות. מחקרים כבר מראים שחומרי הטעם שנמצאים בנוזלי האידוי של הסיגריות האלקטרוניות עלולות לגרום לנזק בלתי הפיך לריאות. מחקרים נוספים מראים כי עישון של סיגריות אלקטרוניות מזיק לתאי הגזע שבמוח, ואף עלול לגרום להזדקנות מוקדמת של המוח.

המחקר, אמנם, נערך על עכברי מעבדה, אך התוצאות שלו חשובות מאד. בכל הנוגע לבני נוער, אגב, הנזק להתפתחות של המוח כבר מבוסס מחקרית.

תאי הגזע הם תאים בשלב ההתחלתי שלהם – הם עדיין לא עברו את תהליך ההתמיינות הסופי, ויכולים עדיין לקבל תפקידים מוגדרים שונים ותכונות שייחודיות לתאים מסוימים: תאי מוח, תאי עור, שריר וכן הלאה. הימצאות של תאי גזע חיונית להתפתחות של איברים וגם לחידוש ולשיקום של רקמות שונות בגוף, מה שקורה בגוף כל הזמן - החל מזמן התפתחות העובר, דרך גיל הילדות וההתבגרות ולאורך החיים הבוגרים. המחקר בדק כיצד מושפעים תאי הגזע שבמוח מחשיפה לניקוטין הנוזלי שבסיגריות האלקטרוניות, כמו גם לאדים ולתרסיס שנפלטים מהן. הבדיקה של תאי הגזע שבמוח דווקא, נעשתה כיון שהכימיקלים שנשאפים מתוך הסיגריה האלקטרונית יכולים להגיע ישירות אל המוח דרך מסלול הריח.

במהלך המחקר חשפו תאי גזע של המוח לאדים, לתרסיס ולנוזל של סיגריות אלקטרוניות, כולם מכילים ניקוטין באותו ריכוז שקיים בסיגריות אלקטרוניות נפוצות. תוצאות המחקר הראו שנוצרה בתאי הגזע תגובת דחק, אשר הפריעה לתהליך של סילוק תאים פגומים ולהחלפה שלהם בתאים בריאים, כמו גם למצב שנקרא "עקה חמצונית" – שבו הרדיקלים החופשיים שנמצאים בגוף גורמים להתפתחות של מחלות, כיוון שהגוף מתקשה להתמודד איתם, ובנוסף – גם לפגיעה ביכולת של התא להפיק אנרגיה ולהתבדל – שתי תופעות אשר קשורות ישירות להזדקנות.

החוקרים אף גילו שנזקי החמצון הצטברו בתאים במהלך תגובת הדחק, כך שגם כאשר הפסיקו את החשיפה לניקוטין, הנזק שנוצר לתאי הגזע נשאר בהם. הדבר מצביע על כך שככל שתקופת החשיפה לאדים של הסיגריות האלקטרוניות גדולה יותר, כך גדל הסיכון למחלות ולהזדקנות מוקדמת, כי הנזקים מצטברים אלו על אלו.

לנזק בתאי הגזע ישנה גם השפעה על התפתחות תקינה של תינוקות ועוברים. עובר שנחשף ברחם לניקוטין עלולה לגרום לשינוי של נתיבים במוחם של העוברים, אשר אחראיים על תפקודים מוטוריים, תפקודים קוגניטיביים ותגובות התנהגותיות.

העדויות על הנזקים של הסיגריות האלקטרוניות מצטברים. אף שהטכנולוגיה חדשה, יחסית לסיגריות הרגילות, המחקרים כבר יודעים שמלבד הניקוטין עצמו, מכשירי האידוי השונים, והסיגריות האלקטרוניות בכללן, מכילים גם חומרים אחרים שהוכחו כמזיקים וכממכרים. כאשר בני נוער משתמשים בסיגריות הללו, הסיכון גדול עוד יותר מאשר אצל משתמשים בוגרים, כיוון שהמוח ממשיך להתפתח עד גיל 25 בערך, וההשפעה של הניקוטין עלולה להפריע להתפתחות הזו, ולגרום להתפתחות של כאבי ראש או מיגרנות, של הפרעות קשב וריכוז ושל הפרעה בשיקול דעת, אימפולסיביות, דיכאון, חרדה וחוסר איזון רגשי – כל אלה בנוסף להזדקנות המוקדמת של המוח.

יש לציין שהמחקרים הללו מצטרפים למחקרים מוקדמים יותר, שבהם כבר הוכח קשר בין סיגריות אלקטרוניות לבין שבץ מוחי, יתר לחץ דם והתקפי לב. ישנם גם מחקרים שמקשרים את הסיגריות האלקטרוניות עם גידולים סרטניים בחלל הפה, בריאות ובשלפוחית השתן.

תגיות:סיגריות אלקטרוניותבריאות ותזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה