ספרים

הרב דן טיומקין: "ניסיתי להילחם על משמעת מול ילדיי. זה לא עבד, הרב אורי זוהר זצ"ל עזר, וכך נולד הספר"

הרב דן טיומקין, כותב רב המכר בהידברות שופס "בוסר המלאכים", מספר לנו מהן הטעויות שנעשו בחינוך ילדיו שהביאו אותו לכתוב את ספרו

  • כ"ט סיון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשילדיו של הרב דן טיומקין הגיעו לגיל ההתבגרות, הם התבלבלו במציאת הדרך. המלחמה על הקווים האדומים בבית לא הניבה פירות, הרב אורי זוהר זצ"ל הדריך אותו מניסיונו האישי עם ילדיו שלו כיצד להפסיק להילחם, לקבל ולאהוב. כך נולד הספר  "בוסר המלאכים". כמו הרבה דברים טובים אחרים, זה לא היה קל, אבל היה שווה – גם ילדיו של הרב דן טיומקין חזרו לדרך הישר, וגם הורים רבים שינו גישה בעקבות הוצאתו לאור של הספר, שהוא אבן דרך בגישה חינוכית אוהבת למתבגרים של דורנו.

כך, כשספר נובע מהנשמה, הוא מגיע ללבבות של רבבות אנשים. לכבוד חודש הספר העברי שאלנו את הרב דן טיומקין, מכותבי הספרים האהובים של "הידברות שופס", את השאלון שלנו, וגם אנחנו נדהמנו מהתשובות המרתקות.

 

בוסר המלאכים:ארגז כלים להורי המתבגר - הרב דן טיומקין

למה בחרת לכתוב דווקא את הספר הזה?

"הספר נולד כתוצאה מההתמודדות האישית שלי עם הילדים המתבגרים. הם מתוקים מדבש, ואנחנו אוהבים אותם אהבת נפש. בהתחלה, כשהם התחילו להתפתח ולהתגלצ', לבנו נשבר, וכאשר הציפיות שלנו התנפצו, עשיתי את כל הטעויות האפשריות. ניסיתי להילחם בכל כוחי על קווים אדומים, על סמכות ועל משמעת. זה לא עבד, ומצבם רק החמיר. הילדים נותרו בצד הלא נכון של הקווים האדומים.

"הישועה שלנו הגיעה בזכות הרב אורי זוהר זצ"ל, שאיתו זכיתי ללמוד קרוב לעשרים שנה. גם לו יש כמה ילדים שהעבירו אותו כזה מסע מטלטל, והוא הדריך אותנו במה שעבד לו, איך להפסיק להילחם, רק לקבל ולאהוב, לא לקחת באופן אישי, ולא להיכנס למלחמת התשה חסרת סיכוי.

"לא היה לנו קל לשנות תפיסה. רק כאשר הבנו שכל האלטרנטיבות מסוכנות הרבה יותר, הצלחנו לאט לאט להפנים וליישם, ואח"כ אפילו לפתח פרקטיקות שונות כדי להעיר ולעורר את האהבה, עד שתחפץ. במקום לריב על הקווים האדומים, התחלנו להשקיע בראיית הנקודות הטובות, ביצירת קשר חם ומקבל, בעידוד חוויות הצלחה. זה מה שנתן לנערים יכולת לכבד ולשים לעצמם גבולות. ב"ה זה עבד".

 

"אז גם אני אבא מתמודד"

"נכנסתי לסוגיה, לאט לאט הסרתי עוד קליפה ועוד קליפה, והצלחתי באמת לקבל אותם באהבה, להשקיע בקשר, ולא במלחמות. ואז קרה המהפך. לא בבת אחת, זה תהליך, אבל ב"ה היום כולם במקום טוב מאד, בתהליך חיובי של עליה, ובכמה נקודות יש לי מה ללמוד מהם!

"אז גם אני אבא מתמודד. אני מדבר מניסיוני, בגובה העיניים. עם הזמן שיתפתי עוד ועוד הורים בהרצאות ובסדנאות שזכיתי להעביר ביחד עם הרב אורי זוהר זצ"ל. דיברתי וביררתי את הנקודות עם רבנים וגדולי ישראל, שכך הדריכו, או שכך עברו בעצמם עם ילדיהם. המשכתי לרכוש הכשרה מקצועית, עד שלבסוף קיבצתי בספר הזה את המקורות ואת הכלים ששמעתי, שבעצם כתבתי בעיקר לעצמי, לסדר לעצמי את עיקרי הגישה לצורך זמנים קשים.

"בזכות הספר, עוד ועוד הורים הצליחו להפנים ולשנות גישה מול ילדיהם ב"ה, והצליחו לעבור למהלך של תיקון. זה תהליך לא קל. יש בו עליות וירידות. קל יותר להיות בעולם של 'לכתחילה' ולא בעולם של התמודדויות עם נפילות. אבל כאשר רוכשים את הכלים הנכונים, עוזרים על ידי כך לנערים לעשות בחירות טובות יותר ומסוכנות פחות".

למידע נוסף על הספר ולהזמנה לחצו כאן או התקשרו 073-222-1250

חגיגות חודש הספר העברי מגיעות לסיומן. אל תפספסו! מגוון ענק של ספרים במבצע: 2, 3, 4, 5 ואפילו 10 ספרים רק ב-100 ₪ ספרי הרה"ג זמיר כהן, הרב יצחק פנגר, הרב יגאל כהן, הרב שניר גואטה, ספרי העצמה אישית, ספרי ילדים + מתנה מיוחדת בכל רכישה. לצפייה במגוון הספרים ולרכישה, לחצו כאןאו התקשרו 073-2221250

 

"יש לא מעט נערים ונערות שכללי החינוך הרגיל אינם עובדים איתם"

איך נולד הרעיון?

"ה'נתיבות-שלום' בספרו: 'נתיבי-חינוך' כתב שיש שני סוגים של כללים בחינוך: יש חינוך רגיל ויש חינוך בעייתי, חינוך אלטרנטיבי. מדובר בשני סטים שונים לגמרי של כללים. חינוך רגיל מדבר הרבה על חוקים, שכר ועונש, מקלות וגזרים, השלכות ותוצאות, זכויות וחובות. הענין הוא, כמו שאומר ה'נתיבות-שלום', שכאשר מחנכים נער שזקוק לחינוך 'בעייתי' על פי סט הכללים של 'חינוך רגיל' – המחנכים חוטאים בילד, ואפשר לאבד אותו, כי עם נער כזה - צריך לעבוד עם סט אחר לגמרי של כלים.

"הכללים של החינוך הרגיל די ידועים, והרבנים, הדרשנים, הספרים ואנשי המקצוע מרבים לדבר עליהם, ולצטט מקורות ומאמרי חז"ל הקשורים לסט הכללים הזה, וטוב שכך. אבל גיל ההתבגרות מביא איתו אתגרים חדשים, ויש לא מעט נערים ונערות, שבגלל הגיל, שבגלל אתגרי הדור, הכללים של החינוך הרגיל פשוט אינם עובדים. כמו במכת צפרדע, מחרימים מכשיר אחר, וצצים שניים במקומו. החוצפה וחוסר קבלת המרות רק גוברות, ואם מתעקשים לעבוד עם סט הכלים הזה - אפשר באמת לאבד את הנער.

"מסתבר שיש גם מסורת ברורה של סט הכללים האלטרנטיבי - בעייתי, שהוא סט אחר של כלי עבודה, שמביא לאותו מקום, רק בדרך אחרת, ולכן הוא מצליח לגרום גם לנערים ולנערות שאינם מתחברים, ולהצליח להתחבר למהלך של תיקון, בין אם מדובר ממש ב'נשירה' ובין אם מדובר ב'טרום-נשירה'.

 

הרב אורי זוהר זצ"ל עודד לא לשמור בבטן, אלא לכתוב

"כל עוד היה מדובר במקרים בודדים, היה נכון אולי להשאיר את הכללים האלה בבחינת 'תורה שבעל פה', אבל 'זכה' דורנו שהמספרים מאד גבוהים, וזו תופעה של ממש, מגיפה של ממש. בין אם מדובר ב'נשירה סמויה', ובין אם הגענו לשלב שבו הנערים מתחילים למרוד, להתחצף, להיפלט ממוסדות הלימוד, להתחבר עם חברים רעים, עם מכשירים רעים, ולעשות שטויות.

"הרב אורי זוהר זצ"ל מאד עודד אותי לא לשמור בבטן או רק בהרצאות את המהלך, אלא להעלות על הכתב את ההנחיות ששמעתי ממנו, ומעוד גדולי ישראל בענין זה, של סט הכלים האלטרנטיבי. צריך להודות: אין פתרון פלאים מיידי למצב זה, ומסתבר שהעצה הכי מומלצת היא להתפלל ולהתפלל, וזו העצה הטובה מכל. בראש ובראשונה צריך להשתדל רבות בתפילה ובבקשת רחמים. עם זאת כדאי להכיר את סט הכללים הזה, כדי לעשות השתדלות נכונה. זה מחייב לשנות תפיסה ולהכיר כלים מעשיים כדי להתחיל להוביל מהלך של שינוי וחיבור.

הרב אורי זוהר זצ''להרב אורי זוהר זצ''ל

אלו חוויות שונות ומעניינות היו בתהליך הכתיבה?

"בזמן שעבר מאז הדפסת המהדורה הראשונה, זכיתי למסור מאות סדנאות והרצאות לקהלים שונים, לשוחח עם רבנים ואנשי חינוך, ותוך כדי, הרבה מהמסרים קיבלו דיוקים וחידודים נוספים. בקרוב צפוי ספר נוסף על הפרעת קשב מכיוון אופטימי ויהודי, וגם הוא תוצאה של שיחות רבות שהיו עם הרב אורי זוהר זצ"ל בנושא הזה.

 

"זכיתי בעצמי להפנים את המסרים בזכות הכתיבה"

כיצד הבנת יותר את השליחות שלך בעקבות כתיבת הספר?

"אין ספק שלי זה עזר. אני עצמי זכיתי להפנים הרבה מהמסרים בזכות הכתיבה, ואני מרגיש שזכיתי לסיעתא דשמיא לא רגילה, ולשמוע הדרכות ישירות מגדולי ישראל בזכות הרבים".

מה התגובות שמתקבלות מאנשים בעקבות קריאת הספרים?

"ברוך ה' אני שומע כל הזמן מאנשים כמה הספר עוזר להם, כמה הקריאה בו נותנת להם תקוה וכלים, גם במצבים הקשים, ומצליח להציל נערים רגע לפני שזרקו אותם מהבית או במצבים אחרים בלתי אפשריים. בעזרת ה' שנזכה הלאה להמשיך לעזור, גם במצבים הקשים, ואני מקווה שהספר החדש על הפרעת הקשב 'כוחות העל של ילדי הקשב' ישלים את הבשורה, וייתן מענה גם למניעת התופעה של נוער מתמודד ככל האפשר".

למידע נוסף על הספר ולהזמנה לחצו כאן או התקשרו 073-222-1250

חגיגות חודש הספר העברי מגיעות לסיומן. אל תפספסו! מגוון ענק של ספרים במבצע: 2, 3, 4, 5 ואפילו 10 ספרים רק ב-100 ₪ ספרי הרה"ג זמיר כהן, הרב יצחק פנגר, הרב יגאל כהן, הרב שניר גואטה, ספרי העצמה אישית, ספרי ילדים + מתנה מיוחדת בכל רכישה. לצפייה במגוון הספרים ולרכישה, לחצו כאןאו התקשרו 073-2221250

תגיות:ספרי יהדותהרב דן טיומקין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה