חדשות יהדות

ד"ש מהרמב"ם: ספר משנה תורה בן 500 שנה הגיע לספריה הלאומית

עותק של ספר "משנה תורה", בו תיקונים והגהות רבות בכתב יד, הגיע לידי הספריה הלאומית. העותק מהווה עדות מדויקת לנוסח הספר אותו כתב הרמב"ם

  • כ"ז סיון התשפ"ב
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

עותק של ספר משנה תורה, שהודפס לפני כ-500 שנה בוונציה, נרכש לאחרונה על ידי הספריה הלאומית.

מדובר בעותק של ספר שהודפס ב-1524 (רפ"ד) בדפוס דניאל בומברג. ייחודו של הספר הוא שבספר ישנן הגהות ותיקונים שנעשו על פי כתב היד המפורסם והמהימן ביותר של המשנה תורה, כפי שנכתב במקור ע"י הרמב"ם, כלומר: מדובר בגלגול שלישי של אותו כתב יד.

"לצערנו, כתב היד שהרמב"ם עצמו כתב לא שרד", נמסר מהספריה הלאומית, "אבל הספר הועתק כעבור כמה שנים ע"י סופר אחר שהעתיק את כתב היד המקורי של הרמב"ם עצמו. הרמב"ם גם חתם עליו והעיד שהוא נאמן למקור. כתב יד זה, שחלקים אחדים שלו קיים עד היום, ידוע בשם 'כתב-יד ארם צובא' (למרות שהוא נכתב במצרים) והוא נושא את אישורו של הרמב"ם בעצם כתב ידו: 'הוגה מספרי, אני משה ברבי מימון זצ"ל'.

"אולם בנוסף לספר המקורי ולעותק שלו, ברבות השנים נעשו עוד ועוד העתקות נוספות של המשנה תורה, וככל שנקפו השנים יותר ויותר טעויות נכנסו לכתבי היד. אומנם המדפיסים בוונציה של במאה ה-16 הדפיסו את הספר משנה תורה עם טקסט מדויק ככל שיכלו, אך מטבע הדברים הספרים המודפסים יצאו עם לא מעט שינויי נוסח וטעויות.

"תופעה זו גרמה לניסיונות של קוראים לתקן ולשפר את הנוסח על ידי הוספת הערות ותיקונים בכתב יד בשוליים של הספרים המודפסים. כלומר, אנשים תיקנו ושינו את הטקסט המודפס על מנת לחזור ככל הניתן לנוסח הנכון".

אוצר אוסף היהדות בספריה הלאומית, ד"ר יואל פינקלמן, מסר: "מדובר בספר מיוחד מאוד כיוון שיש בו הערת סיום (קולופון) בכתב ידו של המגיה – אברהם אבן ראובן – שמאשר שהתיקונים נעשו על בסיס כתב יד של הרב ניסים ביבש שהעתיק מתוך כתב היד 'כתב-יד ארם צובא.' עם חתימת ידו של הרמב"ם עצמו".

"בהיות שמצאתי אני אברהם ן' ראובן ביד החכם השלם כה"ר נסים ביבאש יצ"ו ספר רבינו משה מוגה, שהגיה אותו החכם הנזכר מהספר שנמצא היום במדינת חלב מכתיבת יד רבינו משה עצמו, כפי מה שהוא מקובל לאנשי הארץ ההיא, לכן חליתי פניו שיתן לי הספר שהגיה, והגהתי זה הספר עליו כפי האפשר לי בכל יכלתי, ומה שהוקשה לי בענינים שהיו מוגהים לא כתבתי אותם עד שנתישבו לי מפי החכם הנזכר".

ד"ר פינקלמן הוסיף: "ההגהות בעותק הזה מהוות עדות חשובה ויחידה לספרי טהרה ונזיקין של הרמב"ם, ולכן מדובר בעותק שהוא למעשה 'גלגול שלישי' לכתב יד ארם צובא. כלומר, עותק שהוגה מספר שהרב ביבאש תיקן וערך מאותו כתב יד ארם צובא שהרמב"ם עצמו חתם עליו כנוסח המוסמך", אומר ד"ר פינקלמן.

ספר "משנה תורה" נכתב ע"י הרמב"ם, והוא אחת היצירות המקיפות, המסודרות והמשפיעות ביותר על ההלכה בפרט, ועל התורה שבעל פה בכלל, בכל תולדות העם היהודי. החיבור מצטיין בסדר קפדני שלא היה אופייני עד לתקופת כתיבתו, ונכתב בעברית בהירה ביותר – בניגוד לשאר ספרי הרמב"ם שנכתבו בערבית.

ספר זה גם ידוע בשמו "היד החזקה", שכן הוא מחולק לי"ד ספרים, כנגד 14 הפרקים שיש בכף היד: מדע, אהבה, זמנים, נשים, קדושה, הפלאה, זרעים, עבודה, קרבנות, טהרה, נזיקין, קניין, משפטים ושופטים. כל ספר מחולק לנושא הלכתי, והנושאים מחולקים בתוכם לפרקים והפרקים להלכות. בסך הכל קיימים 14 ספרים, ובתוכם 1000 פרקים (בדיוק!) ועשרות אלפי הלכות.

תגיות:תורהרמב"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה