פורום מומחיות

למה הילדה שלי מפחדת לעלות במעלית?

איך מתמודדים עם פחד ממעליות, ואיך שומרים על הרגלי אכילה בריאים בחופש הגדול?

  • כ"ז סיון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנחנו גרים בקומה שביעית. בתי בת ה-10 פוחדת לעלות במעלית. מה עושים?

הפחד להיכנס למעלית לפעמים קשור בפוביה ממקומות סגורים צרים או חנוקים (קלסטרופוביה).

למעשה, ביתך כנראה חוששת שהמעלית תתקלקל בדרך, תיתקע או תיפול.

בבסיס הפחד קיים אצלה חשש מאיבוד שליטה, פחד להישאר לבד בעת סכנה וחרדת מוות. לעיתים זה עלול לגרום לה להתקף חרדה.

יש שפחד ממעליות מתבטא בסימפטומים רגשיים ופיזיולוגיים, כמו: קוצר נשימה, הזעה, דופק מהיר ועוד. כמו כן, הפחד ממעליות, מן הסתם, גורם לה להימנעויות רבות, כמו הימנעות מיציאה מהבית, כדי שלא תצטרך לחזור ולעלות במעלית.

מה עושים על מנת להפחית אצלה את החרדה?

אחד הדברים המרכזיים אותם כדאי לעשות הוא חשיפה, וזאת באמצעות מדרג או היררכיה של הדברים שקשורים בחשש משימוש במעליות. בודקים איתה: האם היא חוששת לראות מעלית? להיכנס אליה? לעלות עם המטפלת? וכו', וכך לאט לאט לחשוף אותה לפחדיה.

יש אפשרות ליצור קרקוע (באמצעות שימוש בחמשת החושים) בהיותה במעלית, על מנת להפנות את הקשב מהחשש למקומות אחרים, כמו מספר הכפתורים במעלית, הסימונים על הכפתורים ועוד.

כמובן, יש לעבוד על הגמשת החשיבה, באופן שתשנן משפטים כגון "זה מפחיד אך לא מסוכן, ועם פחד אני אדע להתמודד".

את כל הדברים הללו אפשר ללמוד ולבצע באמצעות טיפול CBT מקצועי, שיעניק לה כלים להתמודדות עם הפחד. (יפה איפרגן, MA, אשת חינוך ומטפלת CBT במחלקת "נפשי בשאלתי")

 

 

בכל שנה, כשהילדים נמצאים בחופש הגדול, אני מרגישה שיש איבוד שליטה על הרגלי האכילה ועל המזון והכמות שהם אוכלים. האם יש כללי עזר שאוכל להשתמש בהם בחופשה המתקרבת?

להלן מספר עצות וכללים מעשיים:

1.                  חשוב לשתות הרבה מאוד מים, במיוחד כשמדובר בילדים, ולהימנע עד כמה שניתן ממשקאות קלים. הללו מכילים 6 כפיות סוכר לכוס!

2.                  להורים עובדים, אשר עוזבים את ילדיהם מוקדם בבוקר: חתכו מספר פירות, או השאירו אותם שלמים בצלחת במקרר. בכל פעם שהילד רעב - הוא יכול לגשת ולקחת פרי במקום ממתק.

3.                  חשוב לאכול ארוחת בוקר גם כשמתעוררים מאוחר. ארוחת הבוקר לילד יכולה להיות סלט פירות ויוגורט, או דגני בוקר כלשהם בתוספת חלב.

4.                  במידה וההורים אינם בבית, מומלץ להכין לילדים כריך עטוף בניילון בטרם יצאו לעבודה. כך נמנע ארוחת בוקר על בסיס ממתקים מזיקים.

את ארוחת הערב חשוב לאכול בבית באופן מסודר. אם בכל זאת לא נמצאים בבית, רצוי להכין כריך בבית ולא לקנותו בחוץ. (ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

תגיות:מעליתפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה