דודו כהן

טור כואב: איפה ישנם עוד אנשים כמו הרב אורי זוהר זצ"ל?

הוא היה הראשון מבין האמנים הבכירים שחזר בתשובה, הוא היה מהראשונים שגיבשו תפיסה כמעט-מהפכנית כלפי הנוער המתמודד, הוא היה יהודי צדיק שהיה מוערך בעולם החילוני – אבל נטש אותו, התמקד בתכלית והסתפק במועט גשמי. איזו נשמה גדולה ועצומה היתה לרב אורי זוהר זצ"ל. איזה עצב, איזה אובדן

  • ג' סיון התשפ"ב
הרב אורי זוהר זצ"להרב אורי זוהר זצ"ל
אא

גדולי עולם הולכים ונאבדים מן הארץ, בפרט בעשור האחרון בו חווינו אבדות רבות מספור, והנה היום נדהמנו כולנו עם הבשורה המרה שהרב אורי זוהר זצ"ל הלך לבית עולמו. בשעות הבוקר זרמו ידיעות על החייאה, ותוך זמן קצר החשש המר התאמת. 86 שנים שנים של תהפוכות, יצירתיות חסרת גבולות, דבקות עוד יותר חסרת גבולות בקב"ה ובתורה – נלקחו לגנזי מרומים, במיתת נשיקה רחומה ואוהבת. כמו במקרים רבים – רק עכשיו נוכחותו מורגשת, רק עכשיו ניתן להבין עד כמה החלל נפער, רק עכשיו אפשר לסכם את חייו ולהבין איזה יהודי גדול הוא היה.

לפני ארבע שנים נפגשתי עם הרב זוהר זצ"ל, בליווי דן טיומקין. לשניהם היה שיתוף פעולה אמיץ ורב שנים – חברות, לימוד משותף ובעיקר עיסוק בתופעת הנוער הנושר. שניהם הביאו בשורה חדשה לעולם על כך שבני הנוער למעשה אנוסים, הסברים רוחניים על ירידת הדורות, פתרון מעשי להתמודדות ההורים וכן הלאה. תוך כדי כתיבה אני מאזין לראיון ההוא, שצולם במסגרת העונה הראשונה של "מסע בין נשמות", ולא מאמין כמה דברי טעם וחכמה שמעתי ממנו. ראיינתי אותו עוד לפני שילדיי הפרטיים הגיעו לגיל ההתבגרות, ולא הבנתי את הכל לעומק בזמן אמת. פתאום ניתוחיו על התופעה הכואבת נשמעים מוחשיים, קולעים ומחכימים הרבה יותר.

 

צפו בראיון המלא עם הרב אורי זוהר זצ"ל, במסגרת העונה הראשונה של "מסע בין נשמות":

 

אגב, הרב זוהר סירב בעקביות להתראיין, לאורך שנים רבות. הוא הסכים להכניס אותנו לביתו (דן טיומקין הצטרף אלינו לבקשתי) אך ורק לצורך ראיון על תופעת הנוער המתמודד. לא דיברנו כמעט על דברים אחרים. הנושא כל כך בער בעצמותיו, שהוא היה מוכן לשבור את העיקרון של ההימנעות מראיונות, ואכן יצא ראיון מועיל מאוד, מרתק ועם לא מעט חוש הומור שלא נס ליחו. הוא סיפר בין השאר על בנו, שהיום הוא כבר סבא, שמרד בעבר בימי נעוריו, חזר לדרך, והיום מתמודד בעצמו עם בן מתמודד (שהוא גם נכדו של אריק איינשטיין ז"ל). בנוסף סיפר על בן אחר, שעד גיל 27 קם מאוחר, ישן מאוחר, יצא לכל הדיסקוטקים של ירושלים, והיום "אני יכול רק לקנא בעומק התפילה שלו", לדברי הרב זוהר.

כשרואים קטעים ישנים של אורי זוהר (בלי "הרב"), קשה מאוד להאמין שמדובר באותו אדם. אבל דווקא בגלל הפער הבלתי נתפס הזה, אפשר להבין את גדולתו. איך מתוך כל הטומאה הוא אזר אומץ, התנתק מחבריו הטובים ומעולם התרבות שעטף אותו בהערכה, ועזב כדי להיות בן תורה אמיתי? כיצד הוא מסר נפש, פשוטו כמשמעו, לטובת הפצת תורה, חיזוק יהודים, קידום הרשמת ילדים לחינוך תורני, צילום תכניות וסרט לערוץ הידברות ("הפרזיטים"), קידום ההבנה של נושא הנוער המתמודד ובעיקר לימוד תורה אינטנסיבי לאורך רוב שעות היום? הרב זוהר חי בסוג של פרישות, בבית פשוט, בגשמיות בסיסית, והיה ניתן לראות בעיניו את אהבת השם ואהבת התורה. איפה ישנם עוד אנשים בדורנו כמו האיש ההוא?

אריק איינשטיין ז"ל כתב עליו את השיר "הוא חזר בתשובה" ולמעשה קונן על החברות שהלכה. השיר (היפה כשלעצמו) היה פסקול של חילונים רבים שראו בעיניים כלות כיצד חבריהם חוזרים בתשובה והולכים מעבר להרי החושך, כביכול. אבל עכשיו כששניהם נמצאים בעולם הנשמות, קל יותר לסכם ולהבין איזה מסלול היה כדאי, נכון וצודק יותר.

ואם זה לא מספיק, אז תוך כדי, כשקוראים את הכותרות וההספדים על לכתו, אפשר להבין עוד יותר את העולם הריקני שאותו עזב: "הרב אורי זוהר, מאנשי הקולנוע הבולטים בישראל, הלך לעולמו", זו היתה הכותרת ב-ynet. שום מילה על התשובה, שום מילה על גדולתו התורנית, שום מילה על המידות הנאצלות, המשפחה המפוארת, האמת שבערה בו. שום מילה על כמות גדולה של עשורים בהם חי כיהודי מאמין. כאילו פסגת חייו היתה הקולנוע בלבד, ולא הרבה מעבר. ובכותרת המשנה זה ממשיך: "הקומיקאי, השחקן והבמאי ואחד היוצרים המרכזיים בתעשיית הקולנוע בארץ, הלך לעולמו. זוהר חתום על שורת קלאסיקות שבהם כיכב לצד חבורת 'לול'. בשלהי שנות ה-70 חזר בתשובה והפך לאיש ציבור חרדי. שר התרבות חילי טרופר: 'יצירותיו ומורשתו יישארו איתנו'". סיכום כל כך מעוות של חייו, פעלו, אמונתו, תשובתו. עכשיו ברור יותר ממה ברח הרב זצ"ל, ולמה הוא קם והדהים את עולם התרבות והבידור הישראל, כשוויתר על הכל ועקר אל העולם החרדי, למרות הקושי והאתגר, ולמרות שכמעט אף אחד מסביבתו לא עשה זאת לפניו.

הרב אורי זוהר זצ"ל עשה את הבחירה הנכונה בחייו, בעיצומה של ההצלחה. כל אחד מאיתנו צריך לקחת זאת אל חייו, ולנסות להמשיך להאמין, לראות שטוב, בלי להביט שוב לאחור. רק לבחור נכון.

 

צפו בסיפור חייו של הרב אורי זוהר זצ"ל:

 

ערוץ הידברות מציג: הפרזיטים, סרטו של הרב אורי זוהר. צפו:

 

תגיות:דודו כהןהרב אורי זוהר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה