אמונה

האם ניתן באמצעות החושים לראות את העולם שמעבר? תופתעו, אבל זה אפשרי

כיצד במגבלות העולם הגשמי ניתן לדעת שישנה מציאות אלוקית? איך אפשר על ידי כלים של עולם החומר לראות את הרוח, והאם זה בכלל אפשרי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישנה אמרה עממית האומרת "מה שלא רואים – לא קיים". אמרה זו וודאי שגויה ביסודה, שכן קיימים דברים מרובים בעולמנו שכל בר דעת יודע על קיומם למרות חוסר יכולתו לחזות בהם, כגון: גלי רדיו, קרינה ועוד. עם זאת, קיים צורך לראות את הדברים בצורה מוחשית או שכלית בכדי לקבל את הדברים. אנו חיים בעולם של חומר, של חושים, של צורך לראות בכדי להאמין. וכידוע, את המימד הרוחני לא ניתן למדוד, לראות או לחוש. ואם כן, כיצד ניתן לדעת בוודאות שישנו רובד רוחני בבריאה, שישנה מציאות אלוקית שמשגיחה ומנהלת את העולם? איך אפשר על ידי האמצעים הקיימים במסגרת חיינו בעולם הגשמי לראות את מציאות האלוקים?

ישויות רוחניות כמו מלאכים או שרפים אין לנו שום יכולת לראות, כל עוד אנו נתונים תחת מגבלות החומר. ובוודאי שאת האלוקים לא ניתן לראות, כפי שנאמר "לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי" (שמות לג, כ). אבל קיימים שני אמצעים באמצעותם נוכל להיווכח במציאותו של בורא עולם. הראשון הוא התבוננות בפלאי הבריאה – אינספור הכוכבים במרחבי הגלקסיות, עולם מרהיב של אוקיינוסים ומדבריות, יערות וטבע מסתורי, בעלי חיים ייחודים ושונים, השקיעה והזריחה, גוף האדם שהינו פלא מורכב שעד עצם יום זה חקר עולם הרפואה לא הצליח להבין את כולו, תהליכים מופלאים ביולוגים המתרחשים בגוף האדם, ודי להתבונן בפלא היווצרותו של תינוק, אדם חי ומרגיש שתחילתו בטיפה סרוחה. האם ייתכן כי כל אלו נוצרו בצורה אקראית ללא כל יד מתכננת? האם ייתכן כי יצירת אומנות משוכללת ומורכבת ומרהיבה ביופיה נוצרה מצירוף נסיבות רנדומלי? הבריאה עצמה מעידה כי קיים מי שיצר אותה. מתוך מורכבות היקום והאדם עצמו ניתן לראות את המציאות האלוקית, ובמילותיו של איוב "וּמִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱ-לוֹהַּ".

כל הטבע שסביבנו הוא נס ברור. המרחק המדויק של השמש מכדור הארץ מאפשר למים להיות נוזליים - בין אדים לבין קרח. אם היינו קרובים יותר - כל כדור הארץ היה עולה בלהבות, ואם היינו רחוקים יותר - קופאים למוות. מעבר לזה הדיוק המופלא באחוז החמצן שבאוויר, אם היה אחוז חמצן גבוה - גפרור אחד היה מדליק את כל העולם, ואם נמוך יותר - היינו מתקשים לנשום. כל זאת אינו מעיד על יד יוצרת?

האמצעי השני באמצעותו נוכל להיווכח במציאותו של בורא עולם היא התורה. קיימות הוכחות רציונליות ומוחשיות לכך שהתורה לא יכולה הייתה להיכתב על ידי בן אנוש, והיא נמסרה מבורא עולם. התורה אוצרת בתוכה פלאים מדהימים המתפרסים על מגוון תחומים, כגון: צפנים המקודדים בה עם ידיעות על כל המתרחש בעולמנו, פלאים מתמטיים, ידיעות על בעלי החיים הקיימים במרחבי הגלובוס שאיש מעולם לא יכול היה לדעת אותן, הבטחות ונבואות שדי להפריך אחת מהן כדי להביא במבוכה את המאמין, והנה הן התגשמו אחת לאחת, הוכחה לוגית לקיומו של מעמד הר סיני על ידי הפסוקים הכתובים בתורה עצמה, הוכחות מעולם המדע.

בורא עולם לא דורש מאתנו להאמין בו בצורה עיוורת, אלא הוא דורש מאתנו להגיע לידיעה ברורה - "וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים" (דברים ד, לט).

תגיות:בורא עולםאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה