טורים נשיים

"לא תקום ולא תטור": הניצחון הגדול טמון בהתגברות על היצר

לעיתים השם מזמן לנו ניסיונות יותר קשים, כאשר מישהו באמת הרע לנו בעבר והנה לפתע החיים מזמנים לנו הזדמנות להשיב לו מנה אחת אפיים. אז אנו מרימות עיניים לשמיים ופונות למי שכתב בתורתו: "לא תקום ולא תטור... ואהבת לרעך כמוך". תמר ללוש בטור מרגש

  • ב' אייר התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למדתי בתיכון אזורי חוף הכרמל. בכיתה י"א נבחרו מידי שנה שלוש תלמידות להצטרף למשלחת ארצית לפולין. הנסיעה כללה ביקורים במחנות ההשמדה ועוד אתרים היסטוריים, ונחשבה למרתקת וחווייתית. הגשתי את מועמדותי לוועדה הבוחרת, שכללה מורה אחראית וארבע תלמידות שאינן מעוניינות להיבחר.

לא כל אחת יכלה להגיש מועמדות. התנאים העיקריים היו: תלמידה שמקפידה לשמור על כללי בית הספר ועל דרך ארץ, תלמידה שמשקיעה בלימודים והישגיה נאותים. גם תרומה להווי בית הספר נחשבה למעלה. כעשרים תלמידות הגישו את מועמדותן, ונכנסו זו אחר זו לחדר הוועדה.

אחת מחברות הוועדה היתה חברתי הטובה נועה. בסוף אותו יום הגיעו התוצאות. הבנות שנבחרו היו עפרה, רותי ושני. נועה ניגשה אלי נסערת, לקחה אותי לפינה צדדית ואמרה: "תמר, מה קרה לך? בכלל לא הבנת שאת צריכה לשווק את עצמך. הוועדה רצתה לשמוע למה את מתאימה יותר מהאחרות, ומה את עונה? 'מצידי, שכולן תבואנה'. באמת, תמר, היית רק מעט מציגה את מעלותיך והיית נוסעת. את הגעת למקום הרביעי, ולדעתי את הרבה יותר מתאימה משני. היא פשוט ידעה לדבר ולשכנע". קיבלתי את דבריה בהבנה ואפילו כמחמאה, בחינת "יהללך זר ולא פיך...". 

חלפו חודשיים, כמעט ושכחתי מכל האפיזודה הזו. יום אחד קוראת לי סגנית המנהלת לחדרה ופונה אליי: "תמר, רציתי להתייעץ איתך, בתור ראש מועצת התלמידים בבית ספרנו, כפי שידוע לך בעוד שבועיים הנסיעה של המשלחת לפולין. בינתיים מחנכת הכיתה של שני מדווחת על ירידה משמעותית בתפקוד שלה, הן מבחינה לימודית והן בתחום המשמעתי, ולכן חשבנו לשלול את זכותה לנסוע".

הופ! לזאת לא ציפיתי! סערה קטנה מתחוללת בליבי. הרי ידוע לי שאם שני יוצאת אני נכנסת. אני גם יודעת שאני יותר מתאימה ממנה ויתרונה נבע ממתק שפתיים. למרות כל זאת, האמת הפנימית מורה לי אחרת. "הסגנית", עניתי לה, "לדעתי, אין קשר בין הדברים. יכולות להיות סיבות מגוונות לשינויים בהתנהגותה, וזה לא דווקא זלזול. מה שהיה ביום הוועדה הוא הקובע לדעתי".

בסופו של דבר אכן שני נסעה ואני נשארתי בארץ, שמחה שעמדתי בניסיון. כפי שלא הייתי רוצה שיעשו לי כדבר הזה, עלי להימנע מלעשות זאת לחברתי.

לעיתים השם מזמן לנו ניסיונות יותר קשים, כאשר מישהו באמת הרע לנו בעבר והנה לפתע החיים מזמנים לנו הזדמנות להשיב לו מנה אחת אפיים. אז אנו מרימות עיניים לשמיים ופונות למי שכתב בתורתו: "לא תקום ולא תטור... ואהבת לרעך כמוך". מתגברות על היצר ומנצחות בגדול!

תגיות:לא תקוםלא תטורתמר ללוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה