הדרכה למתחזקים

איך אפשר לדעת במה אני צריך להתחזק? זו התשובה הנוקבת

איך משיגים יעדים רוחניים בעבודת השם? האם מספיק להתחזק בענייניים כלליים? ומהי הדרך כדי להגיע לתיקון אמיתי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בדברי חיזוק שמסר הרב יצחק זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק, הסביר כי כדי להתקדם בעבודה הרוחנית ולהגיע ליעדים יש להכין תוכנית עבודה מסודרת בתחומים שבהם נדרש חיזוק, וכל אחד בהתאם למקום הרוחני בו הוא נמצא ומצבו. הרב הסביר כי נדרש למצוא זמן של שקט ומנוחה, ולערוך חשבון נפשי אישי בו נחשוב במה אנו צריכים להתחזק ולהתקדם. בדבריו ציין כי כל אחד להתחזק בנושאים הרלוונטיים עבורו, שכן כל המטרה היא לבנות תוכנית אישית בהתאם לדרגתו ומצבו הפרטי. "מי שזקוק לחיזוק בבין אדם לחברו, או בעניין שלום הבית שלו, אבל הוא יחליט שהתוכנית שלו תתמקד יותר בקניית מידת הפרישות, לא עשה ולא כלום. ומי שצריך להשליך את הטלפון הלא כשר מכיסו, ויחליט להתחזק בענייני מידת הענווה, גם כאן הוא לא פעל מאומה", אמר הרב. כאשר אדם מתחזק בענייניים כללים אבל לא מתקן את הנושאים שדווקא בהם הוא חלש ונדרש חיזוק, הרי בכך הוא לא יגיע לתיקון עצמי אמיתי ואל השלמות שלו.

"עלינו לִתְחוֹם לעצמנו את המידות והפעולות הזקוקות לשיפור, ולערוך תוכניות וחשבון נפש כיצד נוכל לעמוד בחיזוקים אלה".

על השאלה "במה עליי להתחזק?" עונה הרב פולק בדברים שנכתבו בביטאון רמת אלחנן 'קול ברמה', "כידוע, יש ארבעה דברים הצריכים חיזוק, והם: תורה, תפילה, גמילות חסדים ודרך ארץ! מה זה דרך ארץ? על איזו דרך ארץ מדברים? צריך לקרוא את רש"י כלשונו (ברכות דף ל"ב עמוד ב') - 'דרך ארץ': 'אם אומן הוא לאומנותו, אם סוחר הוא לסחורתו, אם איש מלחמה הוא למלחמתו". כלומר, מה שכותב כאן רש"י הוא חד וחלק, ברור ונוקב: 'חיזוק' זה עניין אינדיבידואלי, פרטי, אישי. כל אחד צריך להתחזק בתחום הספציפי שלו.

"בדיוק כמו שאין מקצוע כלל ציבורי, וכמו שלכל אחד יש מקצוע משלו והתמודדויות משלו, כך בדיוק אותו דבר לכל אחד יש חיזוק ספציפי שבו הוא צריך להתחזק, בתחום שלו. 'דרך ארץ' פירושו שכל אחד צריך להתחזק בתחום שלו", מסביר הרב.

 

האם גם אתה בורח?

הרב ממשיך ואומר כי ישנה נטייה טבעית בנפש האדם לברוח מהתחזקות בנקודות שבהן הוא דווקא הכי נגוע ונדרש לתיקון. האדם יעדיף לקחת על עצמו חיזוקים כלליים אחרים, כמו סעודת מלווה מלכה, כבוד ספרי קודש או דברים אחרים שהם יותר טכניים ופחות דורשים עבודה נפשית מאומצת.

"וזו אינה הדרך!", מבהיר הרב. "חז"ל אומרים לך: אתה רוצה לעשות חיזוק? אל תברח! תעשה את זה במקום שלך, תחפש את עצמך בחיי השגרה שלך. שם, ובעיקר שם, אתה צריך את עיקר החיזוק. קודם תמַצה את בדק הבית בתוך תחום השיפוט שלך, ורק אחר כך תתחיל לחפש האם כדאי להתחזק גם בחיזוקים אחרים כלליים לדור, כמשהו מן מהצד".

 

מהי התקווה הנסתרת בלב? להתחמק מעבודה קשה

ומדוע בסתר ליבנו אנחנו מחפשים את התשובות החיצוניות לשאלה הכל כך פנימית ואישית הזו? על כך משיב הרב, כשהוא מציג את האמת כהווייתה "אז מדוע בכל זאת אנחנו כל כך רוצים ומשתוקקים שדווקא מישהו מבחוץ יבוא אלינו, כמו מלאך מושיע, ויגלה לנו מה אנחנו צריכים לתקן? התשובה היא פשוטה מאוד. כי אי שם, בסתר הלב, מפמפמת תקווה שאם מישהו מבחוץ יעשה זאת, יש סיכוי שהוא לא ידע את נפש בהמתנו, והוא יגיד לנו, ככה באדיבות, שכל מה שאנחנו צריכים לתקן זה בדיקת מזוזות, או כל מיני מבצעים חד פעמיים כאלה ואחרים...

"אם אנחנו מחפשים חיזוק, אדם צריך לסמן את הנקודה על תחומי התורפה שלו. ואדם יודע מה הן נקודות התורפה שלו, לב יודע מרת נפשו, אדם יודע זאת טוב מאוד גם בלי לחשוב הרבה, יותר טוב מכל אחד אחר על פני האדמה. ושם תחפש מאמרי חז"ל שנוגעים אליך לתחום שבו אתה מתעסק. וכל אחד צריך לפענח את המפריעים שלו בעבודת השם, לפצחם ולגלות את סיבותיהם, ועל ידי כך ליישר את דרכו בעבודת השם", מסכם הרב.

איך אדע מה התיקון שלי?התשובה נמצאת בספרי האר"י הקדוש. הרב זמיר כהן מביא את הדברים. צפו:

 

תגיות:רוחניותהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה