חדשות בארץ

המתיחות מול ירדן: נציג ישראל בעמאן זומן לשיחה; משרד החוץ: "רוח גבית לאלימות"

הנציג הבכיר בשגרירות ישראל בירדן זומן לשיחה במשרד החוץ בעמאן, במהלכה נמסרה לידיו איגרת מחאה המגנה את התנהגותה של ישראל בהר הבית. במשרד החוץ מתחו ביקורת על התנהלותה של ירדן. שגריר ישראל ברוסיה זומן לשיחת הבהרה במשרד החוץ במוסקבה

אא

(עודכן: 19:52)

שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי, הודיע היום (שני) כי סגן השגריר הישראלי בעמאן, סמי אבו ג'נב, זומן לשיחה במהלכה נמסרה לידיו איגרת מחאה המגנה את התנהגותה של ישראל בהר הבית, זאת ברקע ההתפרעויות הפלסטיניות במתחם בימים האחרונים.

ראש ממשלת ירדן, בישר אל-ח'סאונה, תקף בחריפות את ישראל בנאום שנשא בישיבת הפרלמנט הירדני: "אני מצדיע לכל פלסטיני ולכל עובדי הווקף האסלאמי הירדני שעומדים בראש מורם כמו צריח ומיידים אבנים על הפרו-ציונים המטמאים, בחסות ממשלת הכיבוש הישראלי, את מסגד אל-אקצא".

עבדאללה מלך ירדן שוחח בטלפון עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. מלשכת המלך נמסר, כי השניים "הדגישו את הצורך להפסיק את כל הצעדים הישראליים הבלתי חוקיים והפרובוקטיביים באל-אקצא".

בעקבות ההתבטאויות הירדניות, כינס שר החוץ יאיר לפיד הערכת מצב במשרדו במהלכה הובעה אכזבה מההתנהלות המסלימה של ירדן. בהודעה שהוציא לאחר מכן משרד החוץ נמתחה ביקורת על ירדן: "זימונו של סגן השגריר למשרד החוץ הירדני והודעת דובר משרד החוץ הירדני בעקבות הפגישה פוגעים במאמצים להשכין שקט בירושלים, ונותנים רוח גבית לאלו שפוגעים בקדושת החגים ונוקטים אלימות המסכנת חיי אזרחים מוסלמים ויהודים כאחד".

בהודעה הודגש כי "מדינת ישראל מחויבת ופועלת ללא לאות להבטחת חופש הדת והפולחן ליהודים, למוסלמים ולנוצרים  בירושלים בימי חול וחג כאחד. התנהלותה האחראית של ישראל בהר הבית בשבועות האחרונים מבטאת מדיניות עקבית זו ואת הנחישות ליישמה".

"משטרת ישראל נהגה בשבועות האחרונים באחריות, בריסון ובשיקול דעת אל מול עשרות רבות של פורעים, שחיללו במעשיהם את ערכי האסלאם ואת קדושת ההר", הוסיפו במשרד החוץ. "כל שותף אחראי צריך להכיר בכך ולא לקחת חלק בהפצת ידיעות שקריות לחלוטין, שרק מתסיסות את האווירה. הצהרות תמיכה במעשי אלימות, כולל יידוי אבנים, הן בלתי נתפשות ותורמות להסלמה. ישראל שומרת על הסטטוס-קוו ומצפה מכל שותפותיה לגנות את הקיצונים העוסקים בהסתה ובאלימות".

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב אף הוא בביקורת על ירדן, מבלי לנקוב במפורש בשמה: "אני רואה בחומרה את ההתבטאויות שמאשימות את ישראל באלימות המופנית נגדנו, ויש מי שמעודד לזרוק אבנים ולהפעיל אלימות כנגד אזרחי מדינת ישראל. הדבר הזה לא מקובל עלינו. זה מהווה פרס למסיתים, ובראשם חמאס שמנסים להצית פה אלימות בירושלים. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. מדינת ישראל תמשיך להעניק ולשמור על כבודם של כולם, לאפשר לכולם לחגוג בירושלים, ובראש ובראשונה - כוחותינו ימשיכו להעניק ביטחון לאזרחי מדינת ישראל".

במקביל למתיחות מול ירדן, מחריפה המתיחות מול רוסיה. שגריר ישראל במוסקבה, אלכס בן צבי, זומן לשיחת הבהרה במשרד החוץ הרוסי, וזאת לאחר ההודעה החריפה שהוציא המשרד בסוף השבוע נגד לפיד.

כזכור, לפיד החליט כי ישראל תתמוך בהשעייתה של רוסיה ממועצת זכויות האדם של האו"ם והאשים אותה בביצוע פשעי מלחמה באוקראינה. בסוף השבוע הגיב משרד החוץ הרוסי בחריפות, וטען כי דבריו של לפיד הינם "מתקפה אנטי-רוסית", המהווה "ניסיון ציני" להסיט את תשומת הלב העולמית מהסכסוך המתמשך בין ישראל והפלסטינים.

חבר הכנסת יואב גלנט (הליכוד) הגיב בטוויטר על המתיחות המדינית במתקפה על לפיד: "כשהניסיון המדיני שלך זה טורים בעיתון והנחיה בטלוויזיה, לא פלא שמדיניות החוץ של ישראל היא להשיג לייקים. יאיר לפיד לא מבין כלום ביחסים עם רוסיה והיחסים האזוריים, והורס אותם בשביל ציוצים יפים. חוסר אחריות כבר אמרנו?".

יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, תקף את מדיניות הממשלה מול ירדן: "במקום להעמיד את הירדנים במקום ולהסביר להם שהר הבית קדוש ליהודים, ממשלת ישראל נכנעת ומתקפלת, וכתוצאה הירדנים מקבלים אומץ ומזמינים את הממונה על השגרירות לשיחת נזיפה. ממשלת ישראל נכנעת גם במישור הבינלאומי, והכניעה שלה מזמינה עלינו אינתיפאדה".

תגיות:רוסיהיאיר לפידהר הביתירדן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה