הרב יצחק זילברשטיין

הזוכה בהגרלה גילה שהרכב עבר תאונה קשה

הזוכה המאושר, שמעון, קיבל לידיו את הרכב, אך לא נסע עמו לביתו, אלא למכון לבדיקת רכבים. התברר לו שמחיר הרכב נמוך בהרבה ממה שחשב. פנה אפוא אל ראובן וסיפר לו אודות התאונה. ראובן ניסה לאתר את הסוחר הנוכל, אך כל החיפושים אחריו העלו חרס

אא

מעשה בראובן, אחד ממנהלי ארגון צדקה מסויים, שביקש לרכוש מסוחר מכוניות יוקרתית, כדי להעמידה להגרלת הארגון. הסוחר הציע לראובן רכב מסוג 'מרצדס', ואמר: 'מכיון שמדובר בקנייה לצורך ארגון שעוזר ומסייע לנזקקים, אני מוכן להוריד הרבה במחיר... במקום 100 אלף שקלים - מחיר המחירון של הרכב - תשלם לי  90 אלף שקלים בלבד!'. הסוחר אף הודיע לקונה, שאין צורך לערוך לרכב את בדיקה, כי כבר ערך בדיקה יסודית במכון מורשה, והציג מסמכים על כך.

אלא, שמסמכים אלו היו מזוייפים באופן משכנע מאוד, וראובן, שהינו יהודי תמים, האמין לסוחר וביצע את הרכישה, לאחר שהסוחר פיתה אותו ב'הנחה המשמעותית'.

האמת היתה, שהרכב עבר תאונה קשה, שגרמה לפגיעה רצינית בשילדת הרכב (-'שסי'). תאונה זו הורידה את מחיר הרכב ממאה אלף שקלים (מחיר המחירון), לכשבעים אלף.

לאחר הרכישה העמיד ראובן את הרכב להגרלה. הארגון מכר כרטיסים בשווי מאה שקלים (כל כרטיס), ופרסם שהכרטיס העולה בגורל, יזכה במרצדס (יד שניה) בשווי מאה אלף ש"ח.

הזוכה המאושר, שמעון, קיבל לידיו את הרכב, אך לא נסע עמו לביתו, אלא למכון לבדיקת רכבים. התברר לו שמחיר הרכב נמוך בהרבה ממה שחשב. פנה אפוא אל ראובן וסיפר לו אודות התאונה. ראובן ניסה לאתר את הסוחר הנוכל, אך כל החיפושים אחריו העלו חרס.

כעת תובע הזוכה לשלם לו את ההפרש, 'הרי השתתפתי בהגרלה על דעת שאזכה ברכב בשווי מאה אלף שקל'. ראובן הִרבה להתנצל על שאירע, ותלה את האשמה בחוסר האחריות והתמימות שלו, אל לאחר ששמעון המשיך להתעקש ולעמוד על שלו, טען כנגדו ראובן: 'מה אתה אומר - שיש כאן 'מקח טעות' - אין שום בעיה, אשיב לך את דמי הכרטיס, ותשיב לי את המכונית'...

שמעון טען לעומתו: 'איני תובע מקח טעות, אלא שתעמוד בהתחייבותך - בשלמא אילו היית מפרסם שההגרלה היא על 'מכונית זו', לא היו לי טענות, אך הרי הדגשת שהזכייה היא ברכב בשווי מאה אלף!'

עם מי הדין?

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

כמובן שיש עוולה מסויימת במעשיו של ראובן, בכך שלא בדק כפי הראוי את הרכב; אך לעניין עצם השאלה - מסתבר שאינו חייב להשיב לשמעון את ההפרש, כי רוכשי הכרטיסים היו קונים כרטיסים באותו המחיר, ואינם מדקדקים כל כך בין מכונית השווה מאה אלף לשבעים אלף, ובפרט שמן הסתם עיקר כוונתם היתה לרכוש כרטיס כדי לתרום לצדקה, וההגרלה הינה דבר שולי מבחינתם, וגם אם שוויה היה פחות, בדיעבד הם שבעי רצון מתרומתם ואומרים 'גם ברוך יהיה', כך שבפועל אף אדם לא הפסיד. 

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה