פורום מומחיות

למה קשה לי לקבל החלטות, ואיך אוכל להתגבר על כך?

למה קשה לי לקבל החלטות, ואיך אוכל לטפל בהפרעת השינה שלי?

  • י"ב ניסן התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני רווקה בת 23, וחשה קושי עצום בקבלת החלטות. כשאני נדרשת לקבל החלטה אני חשה בלבול עצום ותסכול. מהו השורש לכך, ומה עלי לעשות כדי לקבל החלטה כראוי?

ראשית יש להבין כי קבלת החלטות אינה עניין של מה בכך, משום שלכל החלטה שאנו מקבלים קיימות השלכות, ונידרש לשאת בתוצאות. הידיעה הזו, בנוסף על התחושה המודחקת אצלך שאולי אקבל החלטה שבדיעבד תתברר כלא נכונה, מעלות בך את תחושת הבלבול העצום והתסכול.

אם נבין מה מניע את האדם האידיאלי בקבלת החלטותיו, נבין מה מונע ממי שאינו כזה את היכולת לקבל החלטה. האדם האידיאלי הוא זה אשר אינו מייחס לעצמו את הכישלון ואינו חרד מפניו, ודווקא בשל כך הוא נוטל סיכונים ומתנהל מתוך תחושת ביטחון ויציבות מול החלטותיו, קשוב ללבטיו ולשני קולות המהדהדים בתוכו בו זמנית ובורר מתוכם את הקול המגלם נכונה את רצונו האמיתי. הוא סומך בראש ובראשונה על עצמו וקשוב למטרותיו, מה שמקל על בהירותו המחשבתית ועל יכולתו לסנן מחשבות שאינן מובילות אותו אליהן.

לפיכך, הקושי המתעורר בקבלת החלטה נעוץ בפחד מכישלון, באי היכולת להתמודד עם החלטתי השגויה, בפחד מלאכזב את עצמי, בתחושה הפנימית שלי שאיני סומך על עצמי, ובקושי הרב הקיים בזיהוי רצוני הפנימי והאמיתי. כדי לקבל החלטה כראוי עלייך לשנות את התדמית שיצרת על עצמך - בעצמך.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

* * *

גמרתי לספור כבשים ולא הצלחתי להירדם... האם יש לי הפרעת שינה? מהי בכלל הפרעת שינה? ואיך אפשר לטפל בה?

האם את מתקשה להירדם או לישון באופן רצוף? האם את מתעוררת מוקדם מידי?

אם במשך שלוש פעמים בשבוע לפחות, במשך חודש, את חווה קושי בלהירדם, והפרעה זו מלווה במצוקה, כנראה את חווה הפרעת שינה.

יש והפרעת שינה כרוכה בקשיים נפשיים נוספים, כמו דיכאון או חרדה; לעיתים קרובות היא גורמת לירידה באיכות החיים - תפקוד לקוי, פגיעה במוטיבציה, קשיי ריכוז, תיאבון מוגבר או מופחת ומתח.

CBT היא השיטה המקובלת והיעילה ביותר לטיפול בנדודי שינה. היא יעילה יותר מטיפול תרופתי, בטווח הארוך, ויעילה כמו טיפול תרופתי בטווח הקצר.

איך עובד הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי להפרעות שינה?

ראשית, יש לשבור את ההתניה השלילית שנוצרה בין המיטה לשינה, וליצור הבנה כי המיטה קשורה לשינה בלבד. כמו כן יש לבסס סדר וארגון בזמני שינה.

החלק הקוגניטיבי בטיפול עוזר בין היתר למטופל לזהות אמונות שמשפיעות על השינה שלו, וזאת באמצעות הערכה ואבחון של נדודי השינה. כך, למשל, עשוי אדם לחשוב ש"כדי להירדם אני חייב להתנתק ממחשבות". זיהוי המחשבות עשוי לצמצם מחשבות שליליות ודאגות שהיו עד כה.

שימוש בטכניקות הרפיה עוזר אף הוא להפיג את המתח בשרירים ולהוריד את קצב הנשימה, במטרה להפחית עוררות גופנית ונפשית.

(יפה איפרגן ma, מטפלת רגשית בשיטת CBT במחלקת "נפשי בשאלתי")

תגיות:החלטותפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה