כתבות מגזין

זו חליפתי: הסכומים שמתגלגלים בערבי החג בחנויות האופנה הגברית

חליפות החל מ-400 ועד אלפי שקלים – אלו הם נתוני שוק האופנה הגברית אשר צומח, מתקדם ומגלגל לא מעט כסף. מסע מרתק אל עולם האופנה הגברי של ערב חג הפסח

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זה לא סוד שכאשר מדברים על אופנה גברית במגזר החרדי, מדברים על הרבה יותר מחליפה מחויטת וחולצה מגוהצת. מי שבאמת מכיר את העולם החרדי מקרוב, יכול לזהות על פי החליפה את המאפיינים של האדם שלובש אותה, אפילו לדעת היכן הוא לומד ולאיזה חוג הוא משתייך.

מסע אל תוך עולם הלבוש של המגזר החרדי הוא לא פחות ממרתק. ערב פסח, בימים בהם כולם מסתערים על החנויות, יצאנו לחקור אותו, ולגלות מה באמת מסתתר מאחורי החליפה.

 

תעשייה מתפתחת

תעשיית האופנה של החליפות בציבור החרדי מגלגלת סכומים גבוהים מאוד, ובעיקר בתקופות של ערב חגי תשרי וערב פסח. אומנם בעולם כולו יש מיליארדי אנשים שלובשים בכל יום חליפות, אך לא דומה חליפה של גבר חרדי לחליפה של עורך דין מפריז או רואה חשבון מז'נבה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אדם חרדי לובש את החליפה שלו כל הזמן – בוקר, צהריים וערב, גם כשהוא יוצא מהבית וגם בתפילה, גם בחתונות ובנסיעות. יש כאלו שאפילו ביציאות קצרות מצטיידים בחליפה. זו גם הסיבה שאי אפשר לוותר על כך שהחליפה תהיה איכותית ועשויה מבד נוח ונושם. בכלל, בציבור החרדי ניתנת תשומת לב מרובה מאוד לחליפה.

עם השנים התפתחה תעשיית החליפות בארץ באופן מואץ. אם לפני כעשרים שנים היה אפשר לספור את חנויות בגדי הגברים בערים החרדיות על עשר אצבעות, היום תמצאו עשרות חנויות כאלו בכל אחת מהערים. גם המגוון שקיים כיום אינו משתווה לזה שהיה בעבר - אם פעם היו חליפות בצבעים שחור, אפור וכחול כהה, והייתה גזרה רגילה או רחבה (מה שנקרא 'אמריקאית') כיום יש בכל חנות סטנדרטית בין 60 ל-70 דוגמאות שונות ומגוונות.

 

מחליפת בר מצוה ועד חליפת חתנים

מי מכתיב לנו את הדוגמאות והמודלים של החליפות? לפי מה הם נקבעים?

כפי שניתן לשער - העולם הוא שמכתיב את האופנה. כמו בכל אופנה אחרת, גם כאן היצרנים נוסעים לתערוכות ורואים מה שקורה בכל העולם. לאחר מכן הם נצמדים למה שמתאים למגזר החרדי ולרצונותיו.

כמובן שכאשר מדובר בציבור החרדי הכל יותר סולידי ומאופק - אם למשל חליפה עם פסים היא מאוד אופנתית, ידפיסו היצרנים בתחילה פסים דקיקים ובלתי נראים, ורק אחר כך יהפכו אותם לרחבים יותר.

איזה סגנון חליפה מעדיפים ללבוש בציבור החרדי?

אין לכך תשובה אחת, שכן הציבור החרדי מאוד מגוון ורחב. החליפה משתנה בהתאם לישיבה בה לומד הבחור, וכמובן שיש גם הבדל גדול בין בחור לאברך צעיר ולאב לילדים.

מבירור בחנויות ניתן לשמוע כי הבחורים ירצו בדרך כלל סחורה חדישה ועדכנית, ואילו האברכים ילכו על הקו הקלאסי והשמרני יותר. בנוסף, לאברכים חשוב גם נושא הפרקטיות של החליפה - שתהיה נוחה, שיהיה ניתן לכבס אותה ושתחזיק מעמד לאורך זמן, בעוד שהבחורים מתייחסים בעיקר למראה של החליפה, גם אם זה בא על חשבון הנוחות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בחור ישיבה קונה חליפה בממוצע פעם בשנה – בדרך כלל לקראת פסח או סוכות. באותן תקופות יש גם קרנות מיוחדות לבני הישיבות שמממנות לא פעם את העלויות, ומחלקות תלושים שמאפשרים מחירים זולים במיוחד.

האברכים, לעומת זאת, יכולים להיכנס לחנות החליפות אחת לחמש שנים, וגם אז לחפש חליפה כמה שיותר זולה, על מנת לחסוך בעלויות. מקובל מאוד לרכוש שני זוגות מכנסיים לחליפה. כי בשונה מהחליפה שמתכבסת רק אחת לתקופה בניקוי יבש, את המכנסיים נוטים לכבס לעתים קרובות.

על כל פנים, מה שמשותף לכולם זו ההבנה שבדרך כלל קיימת בנושא. בעוד שאנשים אחרים המשתמשים בחליפות, כמו חברי כנסת ועורכי דין, אינם יודעים כמעט איזו חליפה מתאימה להם, ידע לספר לכם כל נער חרדי צעיר שחליפה מצמר היא פחות איכותית, וכן שיש סוגי גזרות שונים. בדרך כלל הוא ידע להגיד איזה סוג גזרה בדיוק מתאים לו.

בנוסף, אי אפשר להתעלם מכך שקיימות גם חליפות מותגים שהן יוקרתיות באופן מיוחד. אלו חליפות שמחיריהן גבוהים, אפילו פי חמש, משל חליפות סטנדרטיות. בדרך כלל בחור סטנדרטי לא יעלה בדעתו לקנות אותן, אבל אנשי עסקים, חברי כנסת וחברי יחידות לאבטחת אישים במשרדי ממשלה – יחפשו דווקא אותן. כלפי חוץ לא תמיד יהיה ניתן לזהות שאלו חליפות מותג, אבל האיכות שלהן גבוהה מאוד.

מחיר חליפת בר מצווה: 400-500 שקלים

מחיר חליפה רגילה: 700-1000 שקלים

מחיר חליפה מחומרים סינטטיים: 400-600 שקלים

מחיר זוג מכנסיים בודד: 150-250 שקלים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

לא סתם חולצה

יחד עם החליפה נקנית בדרך כלל גם חולצה. מי שיתבונן על החולצות שלובשים בציבור החרדי, יתקשה אולי להבחין בהבדלים ביניהן. הרי הן נראות כל כך דומות, אפילו זהות. אבל אם הוא יביט מקרוב, אולי גם ימשש אותן, הוא כבר יחוש את ההבדל היטב. אם הוא ישאל את הנשים החרדיות, הוא בוודאי ישמע הסבר מפורט על כך שעדיף להוציא עוד כמה עשרות שקלים על חולצה, ולקבל חולצה איכותית מבד שאינו מתקמט.

אגב, אם אתם מחפשים טיפ בנושא, כדאי שתדעו: החולצות הפשוטות ביותר הן בדרך כלל אלו שמכילות אחוז כותנה נמוך, ואילו החולצות האיכותיות יכילו אחוז כותנה גבוה. החולצה האיכותית גם תהיה נעימה יותר ללבישה, וגם תחזיק מעמד בדרך כלל למשך זמן רב יותר, לא תתפורר בכביסה, והצווארון יהיה קשיח, גם בלי גיהוץ. השתכנעתם?

אפרופו גיהוץ, בשנים האחרונות ניתן לראות בשוק חולצות עם פטנט מיוחד המכונה non iron אשר אינן זקוקות לגיהוץ כלל. בעבר החולצות האלו לא נמכרו בארץ, ובחורים היו מזמינים אותן במיוחד מחו"ל. כיום כבר אפשר להשיגן בארץ במחיר לא גבוה. עם זאת, חשוב לדעת שכעבור שנה האיכות של החולצות האלו פוחתת, והן כבר צורכות גיהוץ מועט.

מחיר חולצה ואיכותית: 60-120 שקלים

חולצה שאינה צורכת גיהוץ ( non iron): 130-180 שקלים.

תגיות:חרדיםחליפותאופנה גברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה