חדשות בעולם

מדף קרח עצום בגודל של ניו יורק התנתק מאנטרקטיקה לתוך האוקיינוס

מדענים בארצות הברית זיהו, באמצעות צילומי לוויין, את תזוזת מדף הקרח ומייחסים אותו לעלייה הממושכת בטמפרטורות באזור אנטרקטיקה: "פי שניים קיצוני ממה שהיינו מצפים"

  • כ"ח אדר ב' התשפ"ב
(תמונה: shutterstock)(תמונה: shutterstock)
אא

מדף קרח ענקי, שהיה ממוקם באנטרקטיקה, התנתק ממקומו בימים האחרונים והחל לעשות את דרכו לכיוון האוקיינוס - כך לדברי מדענים בארצות הברית, שבדקו בסוף השבוע האחרון צילומי לוויין של סוכנות החלל האמריקנית. מדובר במדף קרח עצום בגודל של כ-1,200 קמ"ר, גדול יותר משטחה של העיר ניו יורק. הדיווח על תזוזתו מגיע לאחר שבימים האחרונים שרר גל חום קיצוני בכמה חלקים של היבשת.

המדענים הסבירו כי מדפי הקרח, שהם למעשה משטחי קרח כבדים המחוברים ליבשה, משמשים מעין "סכר" לכמויות עצומות של קרח, שלולא הם היה זורם באין מפריע מהיבשה לים וגורם לעלייה במפלס המים.

כאמור, בחלקים מהיבשה הקפואה נרשם בתקופה האחרונה חום של ממש, ובנקודות מסוימות הטמפרטורות הגיעו אפילו ל-40 מעלות מעל הממוצע. כך, למשל, בתחנת "קונוקדיה" שבאנטרקטיקה נמדדה החודש טמפרטורה של 12.2 מעלות מתחת לאפס, כאשר הטמפרטורה הרגילה שם היא בסביבות 50 מעלות מתחת לאפס.

פיטר נף, חוקר אקלים מאוניברסיטת מינסוטה, סיפר: "האקלים באנטרקטיקה משתנה להפליא, אבל זה לא בקנה מידה של פעם. זה היה לפחות פי שניים קיצוני ממה שהיינו מצפים". חוקרים ציינו כי אנטרקטיקה מוקפת באוקיינוסים עצומים, מה שמסייע לה בהגנה מפני חדירת אוויר חדש. כתוצאה מכך, היא מגיבה באופן הדרגתי יותר לשינויי האקלים, איטי יותר מאשר למשל בקוטב הצפוני שמתחמם בשנים האחרונות בקצב של פי שלושה מיתר העולם.

בשנים האחרונות התנתקו קרחונים רבים מיבשת אנטרקטיקה. במאי 2021 התנתק קרחון ענק, ששטחו כמעט פי שלושה משטח גוש דן, מאנטרקטיקה לים וולדל שבאוקיינוס הדרומי.

התהליך בו מדף קרח או חלקו נשברים אל הים, נקרא "calving" (המלטה). מדובר בתהליך שמוגדר "טבעי", אולם בשנים האחרונות תדירות הפעמים שבהן הוא מתרחש גדלה ועולה, וכאמור מיוחסת לעלייה בטמפרטורה. שבירתם של מדפי קרח מעוררת חשש בקרב המומחים, שכן היא עלולה להוביל לעלייה במפלס פני הים ברחבי העולם.

תגיות:מדף קרחאנטארקטיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה