הרבנית ימימה מזרחי

הרבנית ימימה מזרחי על הפיגוע האכזרי: "כמה התורה של הרב קנייבסקי שמרה עלינו"

"כמה לגלגו כשהרב קנייבסקי אמר 'תורה מגנא ומצלא', והיום אנחנו מבינים שהתורה כל כך שומרת עלינו. הרב הסתלק, וחודרת שנאה, ומגיעים פיגועים שלא ראינו כל כך הרבה זמן"

(צילום: שלומי כהן / פלאש 90)(צילום: שלומי כהן / פלאש 90)
אא

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי יעקב שלום וברבי אבישי יחזקאל ובשוטר אמיר חורי, שלא יהיו מְסֻבִּין השנה בִּבְנֵי בְרַק. ואנחנו נספר את סיפורם, סיפור שנאת היהודים, כָּל הַלַּיְלָה, עד שיבוא אליהו ויאמר: רַבּותֵינוּ, הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע – לא זו שאומרים ליד נרצחים ומתים, אלא קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית, של עלות השחר ושל הגאולה.[1]

אנחנו בעצם ממשיכים את הסיפור הגדול של ההגדה של פסח, שמעלה על נס את האנטישמיות הראשונה: לרצות להכחיד עם שלם רק מפני שהם יהודים. שנאת תינוקות, רק מפני שהם עבריים. מעשי אכזריות שאי אפשר לתאר. זה הרי סיפור ההגדה.

יש לנו 11 חללים בשבוע אחד. אַחַד עָשָׂר מִי יודֵעַ? אַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא, אומר לנו הפיוט של ליל הסדר. אַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא זה התיאור של גלות מצרים, כשיוסף חולם ש-11 כוכבים, 11 האחים שלו, יורדים למצרים לגלות הראשונה ומשתחווים לו. ושם מתחילה השנאה הנוראה, כשפשוט טובחים בהם כאנשים פשוטים, טובחים בשוטרים – וַיֻּכּוּ שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.[2] וצריך לזכור שאחד עשר כוכביא בפיוט מופיעים בין עֲשָׂרָה דִבְּרַיָא לבין שְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטַיָא.[3] וננסה להבין, אולי, את המסר מהפיוט הזה של ליל הסדר.

קודם כל, מהצד האחד של האַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא האלה ששכלנו השבוע נמצאות העֲשָׂרָה דִבְּרַיָא שהסתלקו מאיתנו, התורה הענקית של הרב קנייבסקי זכר צדיק לברכה. אנחנו למדנו השבוע שאם יש דבר שהכוחות הרעים פוחדים ממנו, זה סֵדֶר. זו המילה שחופה על הזמן הזה ורבי לוי יצחק מברדיצ'ב היה אומר שכשמכינים את ליל הסדר, קולות הקרצוף והניקוי הם כמו תקיעות השופר שמסלקות את כל המקטרגים. למה – כי מקטרגים רועדים מסדר, הם אינם יכולים להיכנס איפה שיש סדר.[4] והרב קנייבסקי הרי היה אלוף הסדר. רק לקרוא את סדר היום המופתי שלו, הצבאי שלו: חמישה חומשי תורה, הלכה, גמרא, קבלה, שישה סדרי משנה, סדר-סדר-סדר שנה ואין למקטרגים מקום להיכנס. ופתאום כשהוא מס גו לו כשהוא אמר "תורה מגינה ומצילה", והיום אנחנו מבינים שעֲשָׂרָה דִבְּרַיָא האלה כל כך שומרים עלינו. תלק, מופר הסדר וחודרת שנאה ומגיעים פיגועים שלא ראינו כל כך הרבה זמן. וכמה לעגו לו כשהוא אמר "תורה מגינה ומצילה", והיום אנחנו מבינים שעֲשָׂרָה דִבְּרַיָא האלה כל כך שומרים עלינו.

ומהצד האחר, שְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטַיָא. מה שנשאר לנו לעשות עכשיו זו אחדות גדולה בתוכנו, להיות 12 השבטים שיורדים מצריימה ונמצאים מול אותה שנאה. ובכלל לא משנה מה היה בינינו, שמכרו אח, זה בכלל לא משנה כי השונאים שלנו שונאים אותנו, את כולנו, באותה מידה.

ליל הסדר הזה בעזרת ה' יהיה גאולה. מפני שבפרשת תזריע כתוב שאישה, אחרי זמן מסוים, סופרת שִׁבְעַת יָמִים וְאַחַר – תִּטְהָר.[5] אנחנו בשנה השביעית, בתזמון מדהים שליל הסדר יוצא ביום השביעי. כל כך הרבה משפחות, לא עלינו, יָשְׁבוּ וְיֵשְׁבוּ שבעה. זהו, ריבונו של עולם. ספרנו שבעה, עכשיו נטהר, בעזרת ה'. רַבּותֵינוּ, הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית. הגיע זמן גאולתכם.[6]

לעילוי נשמת הרב יעקב שלום, הרב אבישי יחזקאל, והשוטר אמיר חורי הי"ד. ולדימיטרי ואלכסנדר, שני האזרחים האוקראינים שנרצחו גם הם בפיגוע בבני ברק.

מקורות ומראי מקום:

[1] עפ"י הגדה של פסח.

[2] שמות ה', יד.

[3] הפיוט "אחד מי יודע" מתוך הגדה של פסח.

[4] רבי לוי יצחק מברדיצ'ב, תפילה לניקיונות הפסח, מובא בשיעור של הרב מרדכי אליהו לפסח.

[5] ויקרא ט"ו, כח.

[6] פסיקתא רבתי פרשה ל"ו. 

תגיות:תורההרב חיים קנייבסקיהרבנית ימימה מזרחי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה