פיתוח האישיות

אני מצוין, אז למה שאשתפר?

הביקורת העצמית יכולה לסייע לאדם להגיע למחשבה על שינוי. האם אפשר לגרום לאחר להגיע למחשבה הזו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשבוע שעבר הזכרנו את החשיבות של היכולת לקבל ביקורת. הנה דבריו של הרב חיים פרידלנדר בנושא זה: "יסוד ההתקדמות בעבודת השם הוא קבלת ביקורת, שהרי אם אני שבע רצון מעצמי, מדוע שאשתפר? יש כמה סוגי ביקורת. האחת, אם הזולת מבקרני. בדרך כלל זו ביקורת שנואה ביותר, אך מאידך היא לרוב נכונה, כי אינה משוחדת מחמת נגיעות עצמיות. עובד השם מתייחס בתודה לביקורת הזולת, כי הוא מחפש את האמת. כמו שמסופר שהגאון מווילנה היה מזמין את המגיד מדובנה כדי שיוכיחו.

"סוג אחר של ביקורת, הוא הביקורת העצמית. מעלתה, שאינה גורמת להתנגדות, כי היא באה ממקור עצמי. החפץ חיים זצ"ל היה ממליץ על הגמרא (ברכות ז') 'טובה מרדות אחת בלבו של אדם יותר ממאה מלקויות', והיה מסביר, שאם התוכחה באה מן החוץ, אזי מתגבר כוח ההתנצחות, אך כאשר אדם מתבונן ומבקר את עצמו, אין לו עם מי להתנצח, וחוזר למוטב.

"עוד סוג ביקורת: הרב דסלר מסביר כי כאשר אדם רואה חיסרון או חטא בזולת, זה סימן משמים שיפשפש במעשיו, כי יש בו מעין חטא זה, כמו שהיה אצל דוד המלך אחר מעשה בת שבע, שהנביא בא אליו, וכאשר דוד פסק את דינו של העשיר, אמר לו הנביא 'אתה האיש'.

"ככל שהאדם מבין יותר מה נדרש ממנו, הוא מסוגל לבקר את עצמו יותר, וככל שהביקורת נוקבת וחריפה יותר, האדם יוכל לתקן את עצמו ביתר יסודיות, ולהגיע למעלות גבוהות יותר. הביקורת היא אֵם התיקון"(שפתי חיים. מועדים א' עמ' 13).

דבר נוסף שעשוי לעזור לנו לעבור משלב הקדם-הרהור לשלב ההרהור, הוא תפילה. הן על עצמנו – שבורא העולם ינחה אותנו בדרך הנכונה ויאיר את עיננו במידה ואנו צריכים להשתנות, ובעיקר תפילה על הזולת. פעמים מגיעים אלי הורים ואומרים לי: "הרב אתה יכול לדבר עם הבן שלי? הוא עושה כך וכך... הוא במצב כזה או אחר...". כשאני מקשיב להורים, מתברר שהבן או הבת עצמם בכלל לא רוצים להשתנות, לא מעוניינים להשתנות ולא רוצים לדבר עם אף אחד – הם נמצאים בשלב של "קדם הרהור". מעבר לעצות שנתנו קודם לכן – כמו נתינת מידע - לשלוח להם הרצאות או להמליץ לגשת לסמינר של ערכים וכדומה, אי אפשר לגרום לאדם להשתנות אם הוא לא רוצה בכך. רצון צריך לבוא מתוך האדם עצמו. כדי לעורר לו את הרצון, כדאי מאוד להשתמש גם בתפילה לפני בורא כל העולמים, שיזכה את אותו אחד לפתוח חריץ של אור אל תוך נשמתו, שיהיה לפחות מוכן להקשיב, לשמוע למשהו אחר, ואז אולי יחלוף בראשו "הרהור" שמא אכן כדאי להשתנות.

מתוך ספרו החדש של הרב יצחק פנגר 'זה אפשרי'. לרכישה היכנסו להידברות שופס או חייגו: 073-222-1250

תגיות:שינויהרב יצחק פנגר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה