נפלאות הבריאה

נפלאות הבריאה: אצבעות הידיים שלנו

מה מיוחד באצבעות הידיים שלנו, ולמה הן כל כך קרות לפעמים?

  • י"ט אדר ב' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מדי פעם, כדאי לכל אחד להביט על עצמו ועל סביבתו, ולהיזכר כמה נפלאה הבריאה – אפילו בדברים שהם לכאורה פשוטים או מובנים מאליהם. למשל, מתי בפעם האחרונה הבטתם בכפות הידיים שלכם, ובאצבעות? הן טומנות בחובן חוכמה אדירה של הקב"ה, וייחודיות שאפשר למצוא אפילו בהתבוננות קלה.

נתחיל בידוע מכל: טביעות האצבע. טביעת העור שבקצות האצבעות היא ייחודית לכל אדם – אין שני אנשים בעולם שיש להם אותה טביעת אצבע – גם לא לתאומים זהים. ישנם מספר מבנים מוכרים של טביעות אצבע, אך הדגם המסוים של כל אדם נמצא בעולם פעם אחת בלבד.

אצבעות הידיים פונות לכיוון אחד, וטווח התנועה שלהן חד כיווני. אך לאגודל ישנו טווח תנועה רחב יותר, והוא מסוגל לפנות לכיוון ההפוך משאר האצבעות. מדוע? כדי לאפשר לנו תפיסה של חפצים. אחזו בחפץ כלשהו והביטו באצבעותיכם: התנועה ההפוכה של האגודל היא זו שמאפשרת לכם להחזיק את החפץ מבלי שייפול.

גם אתם מרגישים שכשקר בחוץ, אצבעות הידיים הן הראשונות שמתקררות? הרבה פעמים לוקח גם זמן עד שהן מתחממות מחדש, גם כששאר הגוף כבר חם. גם באצבעות הרגליים מתרחשת אותה תופעה. הסיבה לכך היא שקור משמעותי עלול לגרום נזק לאיברים הפנימיים של הגוף. לכן כאשר נעשה קר, הגוף מפנה את זרימת הדם פנימה, אל הגוף, וזרימת הדם בקצוות הגוף – האצבעות – מתמעטת. המטרה היא לשמור על האיברים החיוניים, כך שגם במקרה של קור קיצוני, הלב ימשיך לפעום, המוח ימשיך לתפקד, הריאות ימשיכו לאפשר נשימה וכן הלאה. כיוון שהאצבעות אינן חיוניות לחיות של הגוף, הן אלה שמתקררות ראשונות.

תגיות:אצבעותנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה