נטורופתיה ורפואה טבעית

מחמיצים ומבריאים: כל היתרונות של ירקות מוחמצים

אלו ירקות אפשר להחמיץ, ואיך עושים את זה? ולמה בכלל זה מומלץ?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ירקות מוחמצים נחשבים כמזון טוב במיוחד.

תהליך ההחמצה נקרא תסיסה הומולקטית. זהו תהליך ליצירת פרוביוטיקה טבעית. בתהליך התסיסה, החיידקים בשילוב המלח הופכים את הסוכרים לחומצה לקטית. כך הירקות מקבלים טעם חמוץ שמשמר אותם לאורך זמן, ונוצרים חיידקים טובים.

החיידקים הפרוביוטיים, שנחשבים לחיידקים ידידותיים, מסייעים לבריאות מערכת העיכול שמתחילה מהפה, כולל חניכיים ושיניים, ועד למעיים. הם מסייעים לחיזוק מערכת החיסון ולשיפור ספיגת ויטמינים ומינרלים.

הירקות המוחמצים מכילים אנזימי עיכול שעוזרים בפירוק חלבונים ושומנים, וכך משפרים את רמת החומציות בגוף. הם מייצרים חומרים שנלחמים בחיידקים ובפתוגנים שיוצרים דלקת ומשבשים מערכות בגוף.

ירקות מוחמצים שקונים בקופסאות שימורים אינם מכילים את הטוב הזה. אין בהם חיידקים טובים, כי אלו נהרסו בתהליך השימור והפסטור.

גם ירקות שהוחמצו בחומץ לא עברו תהליך תסיסה לקטית, ולכן לא התפתחו בהם חיידקים פרוביוטיים, והם אינם נחשבים כבריאים.

כאשר מכינים ירקות מוחמצים, צריך להיזהר מכמות הנתרן הגבוהה. לכן השתמשו בכמות מינימלית של מלח. אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה או מבצקות, או מכל בעיה ומגבלה עם אכילת מלח - יש להמעיט ואפילו להימנע מאכילת ירקות מוחמצים.

מובן שעדיף להשתמש להחמצה במלח ים אטלנטי או במלח הימליה, ואפילו מלח סלרי יהיה טוב.

צריך להשתמש בצנצנת זכוכית אטומה לחלוטין – כשניכנס חמצן התהליך לא מתבצע כהלכה, ואפילו עלול לגרום לריקבון.

חשוב לעקר או לחטא את הצנצנת וגם את הסכין במים רותחים. קצף לבן או בועות שמצטברים במעלה הצנצנת, הם חלק מהתהליך - זוהי בדרך כלל פליטה של סוכר מהירקות. צריך פשוט להוריד את השכבה, והירקות שמתחת טובים.

אפשר להשתמש בכל סוגי הירקות – מלפפון, גזר, צנון, קולרבי, קישואים, והטוב מכולם הוא הכרוב, מפני שיש לו יכולת ריפוי של מערכת העיכול.

אופן ההכנה הוא קל ביותר: מכניסים לצנצנת מעוקרת כרוב חתוך לרצועות דקות, דוחסים את הכרוב כמה שיותר ומוסיפים מים שהורתחו וקוררו עד לכיסוי הכרוב. על כל כוס מים מוסיפים כפית מלח טוב, סוגרים את הצנצנת הייטב ומניחים יום אחד על השיש.

לאחר מכן מכניסים למקרר לשלושה שבועות. בזמן הזה נוצרת הפרוביוטיקה.

הכרוב נשמר לחודשיים, וניתן לעשות כך עם כל ירק.

זוהרה שרביט היא נטורופתית N.D ומאבחנת על פי גלגל העין, בעלת ניסיון רב שנים בטיפול וייעוץ והנחיית סדנאות. להזמנת סדנא ללא עלות חייגי 073-2221290

תגיות:חמוציםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה