נוער מתמודד

גיל ההתבגרות של הפרפרים

לאחר שיסיים את שלב ה"גולם" הקריטי, גם המתבגר יוכל לפרוץ החוצה כשהוא בוגר, יציב ורציני

(צילום:(צילום:
אא

אפשר לדמות את תהליך ההתפתחות של האדם לתהליך ההתפתחות של פרפר. כידוע, מחזור חייו של פרפר בנוי מביצה, זחל, גולם ובוגר – שזהו בעצם הפרפר. במישור החיים ניתן להקביל את שלב הביצה לשלב הראשוני של התפתחות העובר ברחם וגדילתו עד הלידה; שלב הזחל - זהו השלב שבו התינוק נולד, והוא מתחיל ברכישת מיומנויות שונות במגוון ערוצי התפתחות, עד לשלב הילדות המאוחרת, בו כל כמעט המיומנויות נרכשו, אך האישיות עצמה, עדיין לא הבשילה לכדי אישיות בשלה; שלב הגולם – זהו השלב שבו הילד מתכנס פנימה לתוך עצמו, לעולם הפרטי שלו, במטרה לבחון דברים מחדש, לסדר לעצמו את סדר עדיפויותיו לחיים על פי העקרונות והערכים אותם למד בשלב ה"זחל", עד לזמן שבו יגבש את עצמו עד להבשלה הסופית, לשלב הבוגר, כשהפרפר פורש כנפיו במלא הדרו ועף.

ובדיוק כמו פרפר המגיח מהגולם ומכה בעוז בכנפיו כדי לפרוץ ולצאת לאוויר העולם הרחב והמואר, כך גם המתבגר, לאחר שסיים את שלב ההתכנסות, כעת הוא מוכרח לבנות את עצמו כדי לפרוץ החוצה כאדם בוגר יותר, יציב יותר ורציני. לכל שלב בתהליך ישנו הערך שלו, והשלבים כולם נחוצים במידה שווה לקיומו של התהליך. אל לנו להזדרז ולזרז. כל שלב יבוא לסיומו בזמן הנכון ביותר עבור מי שעובר אותו.

כעת נוכל להבין שגיל ההתבגרות כשלעצמו הוא תקופה מיוחדת וטובה עבור בניית האישיות של המתבגר. זהו תהליך תקין ובריא. טוב מאוד שהמתבגר בודק גבולות, זו דרך הטבע, הבריאה. אדרבה, ישנם חוקרי נוער שהגדילו לומר שנער שלא בודק גבולות, והוא "ילד טוב מידי", אחד כזה שלא מייצר בעיות - הוא זה שאמור להדליק לנו נורה אדומה. נער שלא חווה קשיים בתקופה הזו, עדיין לא הגיע לגיל ההתבגרות. ובהכרח שאם זה לא קרה עד עכשיו, זה יגיע בעתיד.

אגב, אם נתבונן במילה "נער", נוכל להבחין שהכינוי הזה משקף את המצב שבו המתבגר נמצא, וכמו שהרש"ר הירש מסביר, שהמתבגר נקרא בתקופה זו "נער", מפני שהוא מנער מעליו את העול ומשליך מעליו את כל הערכים, הטובים והרעים.

ההבנה הזו שבה המתבגר מתמרד כדי להגיע לשלב של היפרדות, דורשת מאיתנו להגיב בהתאם. הורה שמבין זאת יודע שכל התקופה הזו רגישה מאוד עבור המתבגר. הוא יודע שהמתבגר נמצא בחוסר יציבות ובבלבול מוחלט, וכדי לעזור לו לעבור את כל התקופה הזו בשלום נדרש ממנו לסייע לו. ככל שנקדים להבין שהתהליך הזה מחויב המציאות, ושאין שום דרך אחרת שבה המתבגר יוכל להפוך למי שהוא ללא ההתנסות האישית, כך ייטב לנו ולמערכת היחסים שלנו מול המתבגר.

תגיות:נוער מתמודדגיל ההתבגרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה