טורים אישיים - כללי

זלנסקי ולפיד: מה קורה כשבוחרים בכוכב תקשורת לעמוד בראש המדינה?

מה חולף במוחם של הקולניים בתומכי ממשלת השינוי, כשהם חוזים מדי ערב בהצלחה המסחררת של ראש ממשלה חליפי כוכב טלוויזיה? מה יעשה ראש ממשלה כשאין לו טלפרומפטר בפגישות מדיניות? מרים גולן על הלקח שצריך ללמוד מאוקראינה

  • י"ח אדר ב' התשפ"ב
לפיד (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)לפיד (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

אחד מכוחות העל של המין האנושי הוא להסתכל על מציאות ולא להסיק ממנה שום מסקנות קונסטרוקטיביות. מלחמות, אסונות, מחדלים, בחירות אומללות – כלום לא מותיר רושם. בהיותנו אור לגויים אפשר לומר שהעם היהודי, ולצורך הדיון – בגרסתו הישראלית, מצטיין בכך במיוחד. בהשגחה פרטית מיוחדת באה המלחמה באוקראינה ללמד אותנו לפחות שני שיעורים חשובים מאוד, שאנחנו כמובן לא נטרח ללמוד.

היות שלא נברא העולם אלא עבורנו וכל מה שאנחנו רואים זו יד השם בעולם, יד השם בחרה להראות לנו בדיוק מה קורה כשמציבים בראש אומה כוכב טלוויזיה. ייתכן שכוכב טלוויזיה יצטלם טוב בטישרט חאקי (לחובבי הז'אנר), אפשר שגם ידע להישיר מבט למצלמה וברוב כריזמה להתחנן לעזרה, אך כל זה לא יועיל לאזרחים המטווחים ברחובות על ידי צבא זר. איזו בשורה נושא זלנסקי למשפחות שנסות על נפשן ומשמשות מטרות חיות למשגרי הטילים של צבא רוסיה? מה בהכשרתו המקצועית הכין אותו לרגע המכונן בחייו, בו טנקים של פוטין ייסעו ברחובות הערים ויותירו מאחוריהם מוות והרס? האם הוא נושא בשורה לנשים הרות שראו איך צבא רוסיה מפציץ בית יולדות ולא יודעות באיזה שלב בלידה יפגוש אותן הטיל?

האשם בזוועות שמתרחשות באוקראינה איננו זלנסקי, כמובן. אבל לא צריך להיות מומחה גיאופוליטי כדי להבין שכישורים מדיניים יכלו לעזור לו להתנהל יותר בחוכמה מאז שנבחר, או לפחות לגייס את דעת הקהל העולמית ולהשפיע באמצעות סנקציות כדי למנוע את המתקפה, ולא לעשות זאת בדיעבד, לאחר שהאסון כבר התרחש.

גם בישראל ביקשו "קצת נורמליות", ומספר בוחרים לא מבוטל בחר באיש שהוא התגלמות הנורמליות, לשיטתם – יאיר לפיד. מלים רבות כבר נאמרו על השכלתו – או היעדר השכלתו – של יו"ר מפלגת יש עתיד, ואין צורך לחזור עליהם, רק להדגיש שהיעדר השכלה אינו בהכרח דבר רע כשאתה מנחה תכנית ראיונות בטלוויזיה, ממילא מנחה כזה אינו נדרש לכושר המצאה, כל דבריו הרי מוקרנים אליו מן הטלפרומפטר. אך מה יעשה ראש ממשלה כשאין לו טלפרומפטר בפגישות מדיניות?

אני תוהה מה חולף במוחם של הקולניים בתומכי ממשלת השינוי, כשהם חוזים מדי ערב בהצלחה המסחררת של ראש ממשלה חליפי כוכב טלוויזיה. מה מרגיע אותם כשהם מבינים שבעוד שנה וחצי האיש שיעמוד בינינו ובין איראן גרעינית, ובין חיזבאללה מחומש, ובין הטרור הפלשתינאי, הוא לא אחר מאשר האיש שהם בחרו לשים שם, כי הם נהנו לפני שנים לקרוא את הטור שלו בעיתון?

אולי מתוך רצון שלפיד לא ירגיש בודד בבורותו, דאגה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון למחיקה של המקצועות ההומאניים מתכנית הלימודים. כפי שכבר כתבתי במדור זה, ביטולן של בחינות הבגרות במקצועות ההומאניים – היסטוריה ותנ"ך, ספרות, אזרחות ועוד – יהרוג את מה שנשאר מהפקולטות למדעי הרוח בטווח הארוך, ויגדל פה דורות של בורים חסרי ידע עולם. אין לנו אלא לקוות שנזכה לקבל את פני מלך המשיח לפני שאחד מהם יקבל מתישהו את תפקיד ראש הממשלה.

תגיות:יאיר לפידאוקראינהוולודימיר זלנסקימרים גולן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה