חוה שמילוביץ'

חוה שמילוביץ: תענית אסתר - זמן תשובה הכנה לפורים. תפילה מיוחדת

חודש אדר מקביל לאלול חודש התשובה, כתוב שכל התעניות באות כדי לעשות תשובה. תכלית התענית היא לא הנושא של הימנעות מאכילה, אלא יום המוקדש התבוננות ותשובה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תענית אסתר בעצם באה לפני פורים כדי שתהיה לנו שמירה. אנו נכנסים לחג מתוך תענית. פורים יכול להיות יום של הוללות. תענית אסתר באה כדי שהשמחה תהיה מתוך תשובה. שמחה אמיתית באה מתוך תשובה.

פורים הוא כְּפורים, באותו יום ממש נולדים מחדש, כמו שאחרי יום כפור אומרים: אני אדם חדש, מה שהיה היה. אותו דבר גם בפורים, תענית אסתר באה כדי למשוך את האור של התשובה לפני המשתה והשמחה.

חודש אדר מקביל לאלול חודש התשובה, כתוב שכל התעניות באות כדי לעשות תשובה.

תכלית התענית היא לא הנושא של הימנעות מאכילה, אלא יום המוקדש התבוננות ותשובה.

להתבונן, כמו לפני יום כפור, אם יש דברים שלקחתי ולא החזרתי, אם פגעתי במישהו לבקש ממנו סליחה.

היום של פורים חזק יותר מיום הכפורים, ואת כל העוונות שלנו יכולים לקחת מאתנו, אף בבחינה גבוה יותר מיוה"כ שהוא בבחינת תשובה מיראה, לעומת תשובה מאהבה בפורים שכל הזדונות נהפכים לו לזכויות לכן עפ"י הנתיבות שלום יש כפרה אף לעברות שיוה"כ אינם מכפר עליהם.

"כל ההתחלות הן מפורים" (ר' נחמן) תענית- כדי שיהיה לנו יום של חשבון נפש, של תשובה מאהבה, שנחזור בתשובה על כל המעשים, נתוודה על כל החטאים שעשינו ומתוך תשובה נגיע לשמחה יותר גדולה בה'.

ונוכל להתחיל התחלה חדשה ונקייה בעבודתו יתברך.

 

תפילה ליום תענית אסתר - להאמין בתשובה

השם הרחמן חנון המרבה לסלוח, הרוצה בתשובה!

ימינך פשוטה לקבל שבים  והינך חפץ אפילו בתשובת הרשעים.

אנא, עזור לי, להאמין בתשובה, שיש בכוחה לטהר את כל העוונות לגמרי!

כי התשובה קדמה לעולם, ועצם מהות התשובה היא מעל השכל האנושי.

עזור לי לדעת ולהאמין בכל כולי, שהתשובה היא לא מעבר לים, ולא רחוקה בשמיים.

התשובה היא ממש בתוכי, היא ממש מהותי – בפי ובלבבי אני ממש יכול לקיימה, בתפילותי וברצונותי אני יכול לקיימה.

עזור לי, להאמין שבאמת אפשר להתחיל מחדש.

להאמין, שרחמיך יתרים על כל עוון, אתה מרחם על כל נכנע ומבקש רחמיך!

עזור לי, להאמין בכוח התשובה שמוחקת ומתקנת את כל עברי, את כל הטעויות, את כל השגיאות,  את החטאים והעוונות, כך שאהיה נקי/ה לפניך לגמרי ביום הפורים.

כתוב בספר "קב הישר" (פרק צ"ז) יום תענית אסתר הוא מסוגל מאד שיתקבלו תפילותינו בזכות מרדכי ואסתר.

וכל מי שצריך רחמים על איזה דבר שהוא צריך להתפלל, יקח פנאי לעצמו ביום התענית אסתר, ויאמר תחילה מזמור כ"ב בספר תהלים: "למנצח על אילת השחר", ודרשו חז"ל שאסתר היתה נקראת "אילת השחר".

ואחר כך ישפוך שיחו לפני ה' ויבקש בקשתו, ויזכיר זכות מרדכי ואסתר, אשר בזכותם יעתר לו הקב"ה, ויפתח לו שערי רחמים, ותקובל תפילתו ברצון!

עוד כתב: יום תענית אסתר הוא יום של רצון ואהבה, ולכן מסוגל יום זה שיתקבלו בו התפילות.

כי לא רק לאסתר המלכה הושיט המלך מלכו של עולם הקב"ה את שרביט הזהב, אלא לכל אלו דמתחברין בהדה, דהיינו, עדת ישראל השרויים בגלות וסובלים צער למען כבוד שמו, ובוודאי על ידי אמירת הסליחות והתפילות אנו מעוררים זכות מרדכי ואסתר ביום זה. עכ"ל.

 

תהילים פרק כב

א לַ֭מְנַצֵּחַ עַל-אַיֶּ֥לֶת הַשַּׁ֗חַר מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד: ב אֵלִ֣י אֵ֭לִי לָמָ֣ה עֲזַבְתָּ֑נִי רָח֥וֹק מִֽ֝ישׁוּעָתִ֗י דִּבְרֵ֥י שַׁאֲגָתִֽי: ג אֱֽלֹהַ֗י אֶקְרָ֣א י֖וֹמָם וְלֹ֣א תַעֲנֶ֑ה וְ֝לַ֗יְלָה וְֽלֹא-דֽוּמִיָּ֥ה לִֽי: ד וְאַתָּ֥ה קָד֑וֹשׁ י֝וֹשֵׁ֗ב תְּהִלּ֥וֹת יִשְׂרָאֵֽל: ה בְּ֭ךָ בָּטְח֣וּ אֲבֹתֵ֑ינוּ בָּ֝טְח֗וּ וַֽתְּפַלְּטֵֽמוֹ: ו אֵלֶ֣יךָ זָעֲק֣וּ וְנִמְלָ֑טוּ בְּךָ֖ בָטְח֣וּ וְלֹא-בֽוֹשׁוּ: ז וְאָנֹכִ֣י תוֹלַ֣עַת וְלֹא-אִ֑ישׁ חֶרְפַּ֥ת אָ֝דָ֗ם וּבְז֥וּי עָֽם: ח כָּל-רֹ֭אַי יַלְעִ֣גוּ לִ֑י יַפְטִ֥ירוּ בְ֝שָׂפָ֗ה יָנִ֥יעוּ רֹֽאשׁ: ט גֹּ֣ל אֶל-יְהוָ֣ה יְפַלְּטֵ֑הוּ יַ֝צִּילֵ֗הוּ כִּ֘י חָ֥פֵֽץ בּֽוֹ: י כִּֽי-אַתָּ֣ה גֹחִ֣י מִבָּ֑טֶן מַ֝בְטִיחִ֗י עַל-שְׁדֵ֥י אִמִּֽי: יא עָ֭לֶיךָ הָשְׁלַ֣כְתִּי מֵרָ֑חֶם מִבֶּ֥טֶן אִ֝מִּ֗י אֵ֣לִי אָֽתָּה: יב אַל-תִּרְחַ֣ק מִ֭מֶּנִּי כִּי-צָרָ֣ה קְרוֹבָ֑ה כִּי-אֵ֥ין עוֹזֵֽר: יג סְ֭בָבוּנִי פָּרִ֣ים רַבִּ֑ים אַבִּירֵ֖י בָשָׁ֣ן כִּתְּרֽוּנִי: יד פָּצ֣וּ עָלַ֣י פִּיהֶ֑ם אַ֝רְיֵ֗ה טֹרֵ֥ף וְשֹׁאֵֽג: טו כַּמַּ֥יִם נִשְׁפַּכְתִּי֮ וְהִתְפָּֽרְד֗וּ כָּֽל-עַצְמ֫וֹתָ֥י הָיָ֣ה לִ֭בִּי כַּדּוֹנָ֑ג נָ֝מֵ֗ס בְּת֣וֹךְ מֵעָֽי: טז יָ֘בֵ֤שׁ כַּחֶ֨רֶשׂ | כֹּחִ֗י וּ֖לְשׁוֹנִי מֻדְבָּ֣ק מַלְקוֹחָ֑י וְֽלַעֲפַר-מָ֥וֶת תִּשְׁפְּתֵֽנִי: יז כִּ֥י סְבָב֗וּנִי כְּלָ֫בִ֥ים עֲדַ֣ת מְ֭רֵעִים הִקִּיפ֑וּנִי כָּ֝אֲרִ֗י יָדַ֥י וְרַגְלָֽי: יח אֲסַפֵּ֥ר כָּל-עַצְמוֹתָ֑י הֵ֥מָּה יַ֝בִּ֗יטוּ יִרְאוּ-בִֽי: יט יְחַלְּק֣וּ בְגָדַ֣י לָהֶ֑ם וְעַל-לְ֝בוּשִׁ֗י יַפִּ֥ילוּ גוֹרָֽל: כ וְאַתָּ֣ה יְ֭הוָה אַל-תִּרְחָ֑ק אֱ֝יָלוּתִ֗י לְעֶזְרָ֥תִי חֽוּשָׁה: כא הַצִּ֣ילָה מֵחֶ֣רֶב נַפְשִׁ֑י מִיַּד-כֶּ֝֗לֶב יְחִידָתִֽי: כב ה֭וֹשִׁיעֵנִי מִפִּ֣י אַרְיֵ֑ה וּמִקַּרְנֵ֖י רֵמִ֣ים עֲנִיתָֽנִי: כג אֲסַפְּרָ֣ה שִׁמְךָ֣ לְאֶחָ֑י בְּת֖וֹךְ קָהָ֣ל אֲהַלְלֶֽךָּ: כד יִרְאֵ֤י יְהוָ֨ה | הַֽלְל֗וּהוּ כָּל-זֶ֣רַע יַעֲקֹ֣ב כַּבְּד֑וּהוּ וְג֥וּרוּ מִ֝מֶּ֗נּוּ כָּל-זֶ֥רַע יִשְׂרָאֵֽל: כה כִּ֤י לֹֽא-בָזָ֨ה וְלֹ֪א שִׁקַּ֡ץ עֱנ֬וּת עָנִ֗י וְלֹא-הִסְתִּ֣יר פָּנָ֣יו מִמֶּ֑נּוּ וּֽבְשַׁוְּע֖וֹ אֵלָ֣יו שָׁמֵֽעַ: כו מֵ֥אִתְּךָ֗ תְֽהִלָּ֫תִ֥י בְּקָהָ֥ל רָ֑ב נְדָרַ֥י אֲ֝שַׁלֵּ֗ם נֶ֣גֶד יְרֵאָֽיו: כז יֹאכְל֬וּ עֲנָוִ֨ים | וְיִשְׂבָּ֗עוּ יְהַֽלְל֣וּ יְ֭הוָה דֹּ֣רְשָׁ֑יו יְחִ֖י לְבַבְכֶ֣ם לָעַֽד: כח יִזְכְּר֤וּ | וְיָשֻׁ֣בוּ אֶל-יְ֭הוָה כָּל-אַפְסֵי-אָ֑רֶץ וְיִֽשְׁתַּחֲו֥וּ לְ֝פָנֶ֗יךָ כָּֽל-מִשְׁפְּח֥וֹת גּוֹיִֽם: כט כִּ֣י לַ֭יהוָה הַמְּלוּכָ֑ה וּ֝מֹשֵׁ֗ל בַּגּוֹיִֽם: ל אָכְל֬וּ וַיִּֽשְׁתַּחֲוּ֨וּ | כָּֽל-דִּשְׁנֵי-אֶ֗רֶץ לְפָנָ֣יו יִ֭כְרְעוּ כָּל-יוֹרְדֵ֣י עָפָ֑ר וְ֝נַפְשׁ֗וֹ לֹ֣א חִיָּֽה: לא זֶ֥רַע יַֽעַבְדֶ֑נּוּ יְסֻפַּ֖ר לַֽאדֹנָ֣י לַדּֽוֹר: לב יָ֭בֹאוּ וְיַגִּ֣ידוּ צִדְקָת֑וֹ לְעַ֥ם נ֝וֹלָ֗ד כִּ֣י עָשָֽׂה:

תגיות:תענית אסתרחוה שמילוביץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה