חדשות בעולם

עצוב: יהודייה ניצולת שואה בת 92 - בורחת מאוקראינה בפעם השנייה

לפני 80 שנה רחל נמלטה מקייב כילדה בת 11, מאימת הנאצים. משפחתה שנשארה מאחור נרצחה. כעת, שנים לאחר שחזרה לבירת אוקראינה, היא נאלצת לברוח שוב, הפעם בגלל הרוסים

  • ו' אדר ב' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימים אלה הפליטים המגיעים מאוקראינה רבים מאוד, וקשה לדעת אילו סיפורים מסתתרים מאחורי כל אדם ואדם שהשאיר מאחוריו חיים שלמים. מדי פעם אנחנו מקבלים פוקוס על סיפור מרגש של פליט או פליטה, ובמקרה הזה מדובר בסיפורה הכואב של רחל, יהודייה בת 92, ניצולת שואה ועד לא מזמן תושבת קייב, בירת אוקראינה.

על פי הדיווח באתר חרדים10, רחל נאלצה לעזוב את קייב בפעם השנייה בחייה. הפעם הראשונה התרחשה בשנת 1941, בזמן שהייתה כבת 11. הנאצים כבשו את העיר, ורחל עלתה אז על הרכבת האחרונה שיצאה מהעיר והצליחה בחסדי שמיים להימלט מאימת המלחמה. משפחתה, שנותרה מאחור, נרצחה בבאבי יאר יחד עם עוד עשרות אלפי יהודים.

כעת, כ-80 שנה אחרי, רחל שחזרה מאז לקייב, נאלצה לשוב ולעזוב את ביתה בעיר מאימת ההפגזות של הצבא הרוסי.

עם פרוץ המלחמה הועברה רחל לכפר הפליטים האוקראיני אנטבקה, בסיועו של פעיל חב"ד, הרב משה אסמן. השבוע היא עשתה את דרכה יחד עם שיירת חילוץ שארגן הרב אל מחוץ לגבולות המדינה, מחשש להחרפה בלחימה.

בסרטון וידאו שפורסם נראה הרב אסמן משוחח עם רחל ומחזק אותה: "האישה היקרה הזו נאלצה לברוח מהנאצים, היא עלתה על הרכבת האחרונה שיצאה מקייב. היה לה נס גדול, כל מי שנשאר בקייב נרצח על ידי הנאצים".

"כעת היא נאלצת לברוח שוב מאימת הרוסים, זה בלתי נתפס. והיא לא היחידה", המשיך הרב. "אנחנו מטפלים כל יום במאות מקרים, חלקם יהודים מבוגרים שעברו חיים לא פשוטים, שרדו את השואה האיומה ועכשיו הכל צף להם מחדש. המראות חוזרים, הפחד צף, ואפילו ריח העשן השרוף עולה באפיהם".

הרב אסמן סיפר בכאב על מציאות חייהם של היהודים פליטי אוקראינה: "יהודים ממש רעבים ללחם. אני מקבל בכל יום עשרות טלפונים כואבים של אנשים בוכים, שמבקשים ממני: תעזור לי עם אוכל לילדים שלי, אשתי והבת שלי תקועות בעיר שמופגזת – תחלצו אותם, או – נגמרו לי התרופות ואני בסכנת חיים".

תגיות:רוסיההשואהאוקראינהפליטיםהרב משה אסמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה