פיתוח האישיות

אולי כדאי לכם להפסיק לקום מוקדם בבוקר. או לשים לב להזדמנויות

לפתחנו מזדמנות הזדמנויות שעשויות לשנות את החיים שלנו לטובה, אך אנו משליכים אותן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

היה היה דייג, הבה נקרא לו חזי. חזי היה רגיל לצאת מוקדם בכל בוקר לדוג. בסוף היום הוא היה אוסף את הרשת, ואת השלל שהצליח לתפוס היה מוכר בשוק.

בוקר אחד הוא השכים קום הרבה יותר מן הרגיל, כאשר בחוץ עדיין היה חושך מוחלט. אחרי התלבטויות, החליט לצאת לאזור האגם בכל זאת, ולחכות שם לשמש שתעלה. הוא התמקם במקום שהוא לא דג בו בדרך כלל, אך היה מואר מעט, ושם התכוון לחכות עד שיאיר השחר. עוד הוא מתיישב, הוא מצא לידו שק. מפאת החושך הוא לא ראה בדיוק מה יש בתוכו, אך הבין שאלו הן אבנים. מרוב שעמום הוא החל משליך אבן-אבן אל תוך האגם. אבן אחר אבן, מאתגר את עצמו להשליך את האבן הבאה רחוק יותר קודמתה. כשהשמש הפציעה נשארה בידו רק אבן אחת. לפני שהשליך גם אותה, הוא הסתכל עליה - ולתדהמתו ראה שהיא נוצצת ומבריקה. הוא קרב את האבן לעיניו, וראה שזה יהלום גולמי, ומן הסתם כך גם היו חברותיה, שמפאת חוסר ידע השליך הרחק הרחק ממנו...

מה מוסר ההשכל?

לא לקום מוקדם מדי בבוקר...

ברור שלא. אלא לפתחנו מזדמנות הזדמנויות. הזדמנויות שעשויות לשנות את החיים שלנו לטובה, אך אנו משליכים אותן, מכל מיני סיבות, חלקן במודע וחלקן שלא במודע. הזדמנות תצריך שינוי, ומשינויים אנו מפחדים. אנו אולי רוצים, אך לא יודעים איך. רוצים, אך חוששים שלא נצליח, או להבדיל אנו לא רוצים, אך צריכים.

שני הפסיכולוגים ג'יימס פרוצ'סקה וקרלו דקלמנטה (Prochaska JO, DiClemente), אחרי שחקרו במשך שנים אנשים הנמצאים בתהליכי שינוי, בין היתר מעשנים בתהליך גמילה ועוד, פיתחו מודל שבעזרתו ניתן לסייע לאדם לעשות שינוי, ובפרט - כיצד להתמיד בו. במקרה של עישון, לדוגמא, השיטה של שני הפסיכולוגים נמצאה מוצלחת כל כך, עד שאיחוד הבריאות האמריקאי מצא שהיא יעילה פי 2 משיטות הגמילה האחרות, אפילו אצל מעשנים עם 25 שנות ותק.

שינוי, על פי השניים, הוא לא תהליך ליניארי, מעין קו ישר שעולה כמו מדרגות כלפי מעלה. הוא מעגלי, תהליך המורכב משישה שלבים שחוזרים על עצמם מספר פעמים, ולכל שלב מתאימים כלים אחרים.

אנו נלמד יחד את שלבי השינוי, ננסה לזהות באיזה שלב אנו נמצאים בחיינו בייחס לשינוים, ונראה כיצד ניתן יהיה להתקדם ולעבור לשלב הבא.

נקודת המוצא שלנו היא "אדם לעמל יולד" (איוב ה', ז'). האדם מכונה "מהלך", וממילא הוא משתנה כל הזמן. חלק מהשינויים אנו בוחרים, רוצים, שואפים אליהם, כגון גדילה רוחנית, שיפורים גופניים, מקצועיים, מערכות יחסים ועוד, וחלק מהשינויים "נכפים" עלינו משמים. כאשר אנו מבינים שזו קריאה שמיימית מכוונת ולא "מקרה" שקרה, היא תשמש לנו מעין "קריאה" לגדול, כגון – פיטורין, אתגרי בריאות ועוד.

בשבועות הבאים נתחיל למנות את השלבים, וללמוד כיצד ניתן להתקדם ולעלות משלב לשלב עד להשגת השינוי הרצוי.

מתוך ספרו החדש של הרב יצחק פנגר 'זה אפשרי'. לרכישה היכנסו להידברות שופס או חייגו: 073-222-1250

תגיות:פיתוח האישיותהזדמנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה