בריאות ותזונה

בעיות שמיעה בקרב ילדים? כך תזהו בזמן

היום חל יום השמיעה הבין לאומי. כך תוכלו לזהות בעיות שמיעה אצל ילדים מוקדם, ולאפשר טיפול מתאים

  • ל' אדר א' התשפ"ב
(תמונה: shutterstock)(תמונה: shutterstock)
אא

לעתים קשה מאוד להבחין בבעיות שמיעה אצל תינוקות וילדים קטנים ולכן חשוב לשים לב לסימנים שיכולים להעיד על כך. כיצד ניתן להבחין בירידה בשמיעה?

שמיעה תקינה הינה חיונית לפיתוח כישורי תקשורת ושפה של התינוק והפעוט, ולכן חשוב להיות ערים לכל חשד לירידה בשמיעה. ירידה בשמיעה עשויה להשפיע על ההתפתחות ברכישת שפה, מובנות הדיבור, מימוש הפוטנציאל הלימודי, פיתוח כישורים חברתיים, התפתחות רגשית, דימוי וביטחון עצמי, יכולת קשב וריכוז ועוד. לפיכך, במידה ומתעורר חשד כלשהו כי לילד יש ירידה בשמיעה, מומלץ לפנות לבדיקת שמיעה.

ירידה בשמיעה עשויה להיות זמנית ולעתים קבועה, יש מקרים שזו תופעה מולדת ויש מצבים שהיא נרכשת במהלך החיים. לכבוד יום השמיעה הבינלאומי, הנה כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם ומה הסיבות לירידת שמיעה אצל ילדים:

למה חשוב לשים לב?

  1. חוסר תגובה לרעשים - רעשים חזקים וקולות פתאומיים גורמים לנו לתגובה מיידית בגוף, בין אם בהלה או תזוזה בפנים או הבעה של זיהוי לקול מוכר. לפיכך, אם אתם מזהים חוסר תגובה ייתכן ומדובר בבעיית שמיעה. לא כל חוסר תגובה מקורה בירידה בשמיעה ולכן חשוב לפנות לבדיקת שמיעה כשמתעורר חשש.
  2. קשיים בהתפתחות השפה והדיבור - תינוקות עד גיל שנה רוכשים שפה ותקשורת על בסיס השמיעה. כשיש בעיה בהתפתחות השפה זה יכול להעיד על בעיית שמיעה.
  3. הגברת עוצמות שמיעה בטלוויזיה או במחשב - במידה וילדכם מבקש להאזין בקול רם לטלוויזיה או למשחק במחשב בעוצמות גבוהות, רצוי לבדוק את השמיעה.
  4. קשיים בלימודים - כאשר ילדכם אינו מצליח לעקוב בצורה תקינה אחר המתרחש בכיתה וזקוק לחזרה פרטנית, סובל מבעיות קשב וריכוז וטוען שלא הבין את מה שנאמר בכיתה יכול להיות שמדובר בבעיית שמיעה.
  5.  

ממה עלולה להיגרם ירידה בשמיעה?

  • נוזלים באוזניים בילדות - הופעת נוזלים באוזניים אצל תינוקות ופעוטות, הינה  תופעה נפוצה ומוכרת, והיא סיבה נפוצה ביותר לבעיות שמיעה אצל ילדים. תופעה זו ניתן לאבחן בבדיקה פשוטה אצל רופא.
  • גנטיקה - במידה וידוע על לקות שמיעה כמשהו תורשתי יתכן וזו הסיבה לירידה בשמיעה עם הגיל.
  • דלקות אוזניים - דלקת באוזניים אצל ילדים עלולה להוביל לירידה בשמיעה ולתחושה של סתימה באוזניים. מתאפיין בירידה בשמיעה באוזן אחת. מצב זה חולף בדרך כלל באופן טבעי תוך שלושה חודשים.
  • חבלה ופגיעת ראש - נפילה חזקה או תאונת דרכים שפגעה בראש? גם זה יכול להסב בעיות שמיעה.
  • סיבות טרום לידתיות -בעיות תורשתיות, בעיות גנטיות, זיהומים, או סיבות נוספות עלולות לגרום לירידה בשמיעה.
  •  

לסיכום

כאשר עולה חשד לירידה בשמיעה יש לפנות לרופא המטפל. בהתאם לממצאי הבדיקה יפנה לטיפול ולבדיקת שמיעה במקרה הצורך. לירידה בשמיעה סיבות רבות ומגוונות, לאחר מציאת הגורם לירידה ניתן לקבוע את תוכנית הטיפול.

הטיפול בבעיות השמיעה נחלק לטיפול רפואי תרופתי או ניתוחי, ולעתים המענה הינו שיקומי באמצעות מכשירי הגברה שונים כמו מכשירי שמיעה. בירידות שמיעה חמורות ועמוקות או בירידות מסוג חרשות חד צידית ניתן להציע ניתוחי שתל שבלול.

כפי שצוין, הסיבות לירידות בשמיעה הן רבות וכן דרכי הטיפול והשיקום. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע על מנת לקבל מענה, ולקבל הסבר לגבי המצב הירידה בשמיעה והאפשרויות הקיימות לטיפול בבעיה. השיקום צריך להיות מלווה באיש מקצוע על מנת להדריך להוביל ולהיות לצד ההורים וילדם.

נאוה נקש, קלינאית תקשורת במדטכניקה אורתופון, המשווקת של חברת מד-אל.

תגיות:בריאותבעיות שמיעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה