סגולות

החיד"א הקדוש בסגולה מפתיעה לפרנסה בכבוד ושלום בית

מחפשים סגולה לפרנסה בכבוד ולשלום בית? החיד"א הקדוש, שבשבת הקרובה ימלאו 216 שנים לפטירתו, מעניק בספרו את הסגולה המפתיעה

  • ט' אדר א' התשפ"ב
החיד"אהחיד"א
אא

החיד"א הקדוש, הרב חיים יוסף דוד אזולאי (ה'תפ"ד – י"א באדר ה'תקס"ו) היה פוסק הלכה שד"ר ומקובל, וחיבר עשרות ספרים בתחומים תורניים מגוונים.

כה דברי החיד"א: "ברוב רחמיו יתברך, מלבד שהפליא חסדיו הרבים לקבל החוטא בתשובה, עוד בה הקל מאד, כי בהיות לו ענווה והוא מעביר על מידותיו - חשוב ומקובל ומרוצה ומעבירין לו על כל פשעיו". כלומר, אדם הרוכש את מידת הענווה זוכה לכפרה על כל עוונותיו.

החיד"א ממשיך ומצטט את דבריו של המקובל הגדול הרמ"ק, רבי משה קורדובירו, שמציין כי זוהי העצה לבריאות ופרנסה וחיים טובים לאדם ולמשפחתו: "וזאת העצה היעוצה שתהיה בריא ומתפרנס בכבוד וכל בני ביתך חיים וטובים - רק שתהיה עניו ומעביר על מידותיך, כי בזה יתכפרו עונותיך".

רבי משה בן נחמן, המכונה "הרמב"ן", כתב איגרת לבנו, ומעניק לו עצה כיצד להתרגל למידת הענווה: "תתרגל תמיד לדבר כל דבריך בנחת, לכל אדם ובכל עת, ובזה תנצל מן הכעס, שהוא מידה רעה. וכאשר תינצל מן הכעס תעלה על ליבך מידת הענווה, שהיא מידה טובה מכל המידות הטובות, שנאמר (משלי כב, ד) "עקב ענוה יראת ה'". כאן מגלה לנו הרמב"ן את שיטתו בתיקון המידות, דהיינו שעל ידי ביטול הכעס הפנימי ממילא תתבטל מליבך גם מידת הגאווה, דהיינו אחרי הפעולות החיצוניות יבואו פעולות פנימיות, אם נתרגל לדבר בנחת, ולא בצעקות, בשפה עדינה, ולא בשפה בוטה לכל אדם, ואפילו לאדם נחות מאתנו, עם הזמן נצליח להתגבר על מידת הכעס, ולחשוב בדרך הגיונית ורגועה, ועל ידי הדיבור בנחת תיכנס בליבנו מידת הענווה.

איך קונים את מידת הענווה? הרמח"ל בספרו מסילת ישרים מסביר כיצד יתגבר האדם על טבעו האנושי, להתגאות בחכמתו ובהצלחותיו. כה דבריו: "ואמנם מי שהוא בעל שכל ישר, אפילו אם זכה להיות חכם גדול ומופלג, באמת כשיסתכל ויתבונן יראה שאין מקום לגאווה והתנשאות, כי הנה מי שהוא בעל שכל שיודע יותר מהאחרים, אינו עושה אלא מה שבחוק טבעו לעשות, כעוף שמגביה לעוף לפי שטבעו בכך, והשור מושך בכוחו לפי שחוקו הוא, כן מי שהוא חכם הוא לפי שטבעו מביאו לזה, ואילו אותו שעכשיו אינו חכם כמוהו היה לו שכל טבעי כמוהו - היה מתחכם גם הוא כמוהו, אם כן אין כאן להתנשא ולהתגאות, אלא אם יש בו חכמה רבה הנה הוא מחויב ללמדה למי שצריך אליה".

ממשיך הרמח"ל וכותב: "למה זה דומה, למשרתי הבית, שכל אחד ממונה על דבר מה וראוי לו לעמוד במשמרתו לפי פקודתו, להשלים מלאכת הבית וצרכיה, ואין כאן מקום לגאווה לפי האמת".

הרב זמיר כהן בשיחה קצרה ומיוחדת מבאר את ענין מידת הענווה:

 

הענווה - יכולה להביא את האדם לידי שמחה, אמונה ושלוות הנפש. כיצד זוכים למידה זו? הרב יגאל בהרצאה נפלאה:

תגיות:סגולההחיד"א הקדוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה