לימוד גמרא למתחילים

"אם הייתי מרגיש חיבור ללימוד גמרא, הייתי אוהב ללמוד. אבל זהו, שאין לי"

הם שמעו אינספור פעמים את הרבנים מדברים על כך שלימוד התורה מביא עונג ושמחה. הם השתכנעו וניסו להרגיש משהו מזה, לפחות לטעום. אבל לא הצליחו. חוברת מבית 'דרשו' מעניקה 18 עצות שיסללו את הדרך לאהבת לימוד התורה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הם לא מבינים כיצד ניתן להרגיש את אותה מתיקות שכל הרבנים תמיד אומרים עליה שאין טוב ממנה בכל העולם כולו. הם שמעו סיפורים על גדולי ישראל ששכחו אם הם אכלו או ישנו או עמדו על סולם, מרוב ששקעו אל תוך לימוד. התיאורים של לימוד התורה כדבר שמביא עונג צרוף נשמעים להם כהגזמה, שאולי שייכת לבודדים ולכאלה שבדרגה רוחנית גבוהה, אבל בינם לבין מציאות שכזו אין שום קשר.

יש להם יראת שמים והם משתדלים לעשות את רצון השם, אבל ללימוד הגמרא הם לא מצליחים להתחבר. וזה מתסכל. מנסים, רוצים, כל כך רוצים, אבל לא מצליחים להרגיש את המתיקות הזו שכולם מדברים עליה.

קשה ללמוד גמרא בלי לאהוב את לימוד הגמרא. התנאי הבסיסי להצלחה בלימוד היא – אהבת לימוד הגמרא. בדיוק מסיבה זו מברכים בברכות התורה "והערב נא", כי ללא הערבות לא מצליחים להתחבר ללימוד. הרגשת המתיקות והחיבור ללימוד היא תנאי הכרחי להצלחה בלימוד. הדרך להתחבר ללימוד היא לא להכריח את עצמך ללמוד, אלא למצוא דרך שתעזור לאהוב את הלימוד.

הרב יהושע לייבזון אמר לנער שרצה ללמוד גמרא אבל התקשה להתחבר ללימוד: "בלי לאהוב את לימוד הגמרא קשה מאוד ללמוד גמרא. אתה לא היחיד, כולם ככה, מי שלא אוהב את הלימוד – קשה לו להתמיד בו לאורך שנים. זה כמעט בלתי אפשרי. לכן תיקנו את זה חז"ל כחלק בלתי נפרד מברכות התורה, כי בלי שיהיה לנו מתוק בפה זה קשה מאוד.

"ולכן אתה צריך למצוא את הדרך לאהוב את הלימוד. במקום להכריח את עצמך ללמוד בלי חשק, בוא ננסה ללמוד איך מתחברים ללימוד, איך מתחילים לאהוב את הגמרא והעיסוק בה".

ואז נתן הרב לאותו נער את החוברת "תורת הגישמאק" (=מתיקות התורה, באידיש) שיצאה לאור על ידי ארגון "אחינו", זרוע החיזוק של ארגון "דרשו".

חוברת זו הינה פרי עמלם של טובי תלמידי חכמים מחנכים בעלי ניסיון בתחום, שרוכזו למען פרויקט זה. היא כוללת 18 עצות, רעיונות וכלים מעשיים ויעילים ליצירת חיבור והנאה מלימוד הגמרא. היא זכתה להצלחה רבה בקרב בחורי ישיבה צעירים שחשו רפיון ולמדו מתוכה, וחוללה בקרבם שינוי גדול בתחושת החיבור ואהבת הלימוד.

להורדת החוברת "תורת הגישמאק" לחצו כאן.

תגיות:תורהלימוד גמרא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה