חדשות כלכלה

החשמל, הדלק, הארנונה והרכבים: גל התייקרויות משמעותי במשק

הלילה בחצות התייקרו מחירי הדלק והחשמל. ההערכה היא שהתייקרותם תביא לגל נוסף של עליות מחירים

  • ל' שבט התשפ"ב
(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
אא

גל התייקרויות של מוצרים ייכנס לתוקפו היום (שלישי), ובציבור כבר ניכר הזעם על הממשלה. הלילה בחצות התייקר הדלק בשיעור של יותר מ-5%, החשמל התייקר בשיעור דומה וחלק מחברות שיווק המזון ייקרו את מוצריהן בעד 15%.

מחיר הדלק זינק בחצות ב-34 אגורות לליטר, וטיפס ל-6.71 שקלים - המחיר הגבוה מזה שבע שנים. במקביל, ודווקא בשיא החורף, יתייקר היום מחיר החשמל בשיעור גבוה מהצפוי של 5.7% למשקי הבית ועד 10% לתעשייה. הסיבה: התייקרות הפחם שמחירו בעולם זינק השנה ביותר מ-100%.

ההערכה היא שהתייקרות דלק והחשמל יביאו לגל נוסף של עליות מחירים - זאת בשל העובדה שעלות החשמל משפיעה על ענפים רבים, ועלות הדלקים - על תעריפי התחבורה הציבורית ועלויות ההובלה.

מס הארנונה השנתי אמור לעלות בקרוב ל-2%, מחיר המכוניות ב-2%-5% ועלות האופנועים וקטנועים תזנק בלפחות 2,700 שקלים בשל העלאת מס הקנייה.

כזכור, בשבועות האחרונים הודיעו שורה של יצרניות על העלאת מחירים של מוצרי מזון וניקיון. כך, למשל, עלות רביעיית נתחי טונה (סטארקיסט), צפויה לטפס בשיעור של 6%-8% ולעלות כ-27 שקלים. אורז בסמטי (מאסטר שף), יעלה ל-13 שקלים, פורמולת נוטרילון (כל השלבים) תקפוץ ב-6% ותעלה באזור ה-63 שקלים. גם מוצרי חלב צפויים להעלות באופן משמעותי בשיעור של בין 3% ל-9%. וזאת לצד הזינוק שכבר הורגש בעלות הכלים החד-פעמיים, שמחירם כבר קפץ ביותר מ-50%.

הציבור זועם על הממשלה, שחוששת על הרכב הקואליציה. על פי הדיווח בחדשות 12, מפלגות הקואליציה מגבשות הבנות לקראת "עסקת חבילה" שתוצג לציבור ותרכך מעט את הזעם על עליות המחירים. עם זאת, לרשות הממשלה עומד סל כלים מעשיים מצומצם לפעול נגד החברות שמעלות מחירים.

שר האומר אביגדור ליברמן התייחס לעליית המחירים בישיבתה של סיעת 'ישראל ביתנו' בכנסת: "יש עליות בכל העולם, ואצלנו זה הכי מתון והמשק עובד", אמר. "כשאנחנו מדברים על החשמל, לצורך השוואה בבריטניה זה 34%, בשבדיה זה 35%. אצלינו העליה היא של 6% בלבד".

תגיות:יוקר המחיההתייקרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה