דתות

תדהמה: 12 ציטוטים מפתיעים של גויים (ויהודים רחוקים) על הסוד של העם היהודי

מה העם היהודי לא עבר עוד משחר ההיסטוריה? רדיפות, כיבושים, פוגרומים, אינקוויזיציות, גלות לארצות נכר, שואה, מלחמות שלא נגמרות, ועם כל זה – עם ישראל חי וקיים. 12 אמירות, רובם של גויים או יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות, המעידים על הנס האלוקי שבנצחיות העם היהודי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בכל פסח אנו קוראים את הקטע הזה בהגדה שנכתבה על ידי חז"ל, ומדהים כמה שהוא רלוונטי בכל דור ודור: "וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ, שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם". ומהי בדיוק אותה "והיא" שעומדת לנו ולאבותינו? ההבטחה שהקב"ה נתן לאברהם אבינו בברית בין הבתרים שהקב"ה תמיד יציל אותנו מידי אומות העולם המנסים להשמידנו. מציאות קיומו של העם היהודי כנגד כל הסיכויים מוכיחה לנו ואף לאומות העולם את אהבתו של הקב"ה אל עמו ואת השגחתו הפלאית על עמו. קבלו 15 ציטוטים על עצם קיומו של העם היהודי – כנגד כל הסיכויים, כנגד כל הגיון.

1. "לפי הקריטריון המטריאלסטי [החומרני] והפוזיטיבי [ההפך מחומרני], צריכה הייתה אומה זו לעבור מן העולם. קיומה הוא תופעה מסתורית ומופלאה, המעידה כי חיי אומה זו מתנהלים בכח גזרה קדומה" (ניקולאי ברדייב, פילוסוף רוסי)

2. "אינני יכול לשפוט את העם היהודי על פי הכללים המקובלים של ההיסטוריה האנושית. העם היהודי הוא משהו מעבר לזמן" (ז'אן-פול סארטר, פילוסוף צרפתי)

3. "יש לעם היהודי היסטוריה שאינה כשל כל העמים. כתבתי פעם שהיהודים הם תאונה של ההיסטוריה, משהו שאיננו תואם את הכללים המקובלים של ההיסטוריה" (פרופסור ג'ורג' פרידמן, חוקר אמריקאי)

4. "דבר מתמיה, הוא לראות את העם היהודי הזה שורד שנים כה רבות, כשהוא נתון תמיד לעינוי... הוא דבר שסותר את עצמו, הריהו שורד למרות עוניו" (בלז פסקל, פילוסוף ומתמטיקאי צרפתי)

5. "שמירת הזהות הלאומית מצד אומה ללא עצמאות מדינית, ללא שפה מדוברת אחידה, אומה שאינה מרוכזת, אלא מפוזרת על כל קצוות תבל, ולמול רדיפות נוראות רצופות – זוהי תופעה כה לא רציונאלית שלמולה ניצב כל היסטוריון פעור פה" (ארנולד טוינבי, מגדולי ההיסטוריונים של המאה ה-20, אשר חקר את עלייתן ושקיעתן של 21 תרבויות)

6. "כל יהודי שאינו מאמין בנסים אינו ריאליסטי" (דוד בן גוריון)

7. "היהודים הם מקרה כה מיוחד בהיסטוריה האנושית שאילולא קרה – לא היינו מאמינים שהוא אפשרי" (יצחק בשביס זינגר, סופר יהודי פולני-אמריקני)

8. "מה זה יהודי? שאלה זו אינה מוזרה כפי שזה יכול להיראות תחילה. הבה נראה איזה מן יצור מיוחד הוא זה, שכל שליטי עולם וכל העמים העליבוהו ודיכאוהו וגירשוהו ורמסהו, רדפהו, שרפו, והטביעו, והוא, על אפם ועל חמתם, ממשיך לחיות ולהתקיים. מה זה יהודי - שלעולם לא הצליחו לפתותו בשום פיתויים שבעולם שמדכאיו הציעו לו בלבד שיתכחש לדתו ויטוש את אמונת אבותיו. יהודי - הנו סמל הנצח. הוא שלא יכלו להשמידו לא טבח ולא עינויים; לא אש ולא חרב האינקוויזיציה לא הצליחו להכחידו. הוא אשר ראשון בישר דבר ה'; הוא אשר זמן רב כל-כך שמר על הנבואה ומסרה לאנושות כולה. עם כזה לא יכול להיעלם. יהודי הנו הנצחי - הוא התגשמות הנצח"לב טולסטוי, סופר רוסי)

9. "המצרים, הבבלים והפרסים עלו ומלאו את העולם בשאון הדר ויפעה, עד שהועם הזוהר והם שקעו ועברו מן העולם. היוונים והרומאים הלכו בעקבותיהם. עוררו רעש עצום ונעלמו. עמים אחרים הופיעו, נשאו ברמה את לפידם לזמן מה, אך הוא נשרף באש של עצמו. ועתה, הם יושבים בצל או אבדו בכלל. היהודי ראה את כולם, הכה את כולם, והוא היום מה שהיה מאז ומעולם. אינו מראה סימני שקיעה, לא תשישות של זקנה, אין האטה בכישוריו, וערנותו לא קהתה. כולם בני תמותה בעולם, מלבד היהודים. כל הכוחות חולפים אך הוא נשאר. מהו סוד נצחיותו?" (מארק טווין, סופר ועיתונאי אמריקני)

10. "כל הדברים בני־תמותה מלבד היהודי. כל שאר הכוחות עוברים וכלים, רק הוא נשאר. מהו סוד אלמוות זה?" (מארק טווין, סופר ועיתונאי אמריקני)

11. "עם זה התגבר על שורה מדהימה של צרות ופגעים שעל פי דרך הטבע אין לעמוד בהם. התקיימות ממושכת זו בניגוד להיגיון ההיסטורי היא הדבר המופלא ביותר" (הרמן ווק, סופר אמריקאי)

12. "הפרסים, היוונים, הרומאים טואטאו מעל פני האדמה, ושבט פעוט שראשיתו קדמה ללידת אותן אומות גדולות, עודנו קיים בטהרתו בתוך חורבות ארצו. אם יש דבר בקרב האומות הנושא עליו חותם של נס, כאן, לפי דעתי, טבוע הנס בבהירותו" (פרנסואה רנה דה שאטובריאן, סופר, מדינאי ודיפלומט צרפתי)

* * *

קיומו של העם היהודי למול כל הגיון או סיכוי הסתברותי מהווה הוכחה נוספת, אחת מבין רבות, לעל הטבעיות הטמונה בעם היהודי, למציאות האלוקית, לחוסר האנושיות שבתורת ישראל.

נסיים בציטוט מרגש של אהרן אפלפלד ז"ל, סופר ישראלי עטור פרסים וניצול שואה, מתוך ספרו 'והזעם עוד לא נדם' – "היהודים שכחו שהם בני מלכים... היהודים לבדם ניצבו בהר סיני, ורק בהם משוקעים הקולות והברקים של הדיבור האלוהי. הם, לדאבון לבנו, שכחו זאת, אבל המקרא לא שכח, ובכל זאת אסור לזלזל בעדים מתכחשים אלה. הם עתידים באחד הימים להיזכר מיהם ולהיות מה שנועדו להיות."

הרב דודי ברוורמן בהרצאה מרתקת על ההבטחה המיוחדת של הקב"ה. צפו:

תגיות:העם היהודייהודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה