בריאות ותזונה

השמנה, סוכרת ומחלות לב: מה עלול לקרות לכם אם תאכלו ג’אנק פוד?

מזמינים אוכל ללא הפסקה? כדאי שתחשבו על זה. למזון המהיר ישנן השפעות חמורות על הבריאות לטווח הקרוב ולטווח הרחוק. זה מה שעליכם לדעת לפני שתתנו את הביס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מזון מהיר, או כמו שאנו נוהגים לכנות אותו "פאסט פוד", מספק לנו מגוון של מוצרי מזון מהיר עם טכניקת הכנה מהירה שכוללת ברובה טיגון, הכנת סנדוויץ', מזון מעובד ורווי שומן. אף על פי שכל מזון שזמן הכנתו קצר יכול להיחשב למזון מהיר, לרוב מושג זה מתייחס למזון באיכות נמוכה, שמרכיביו זולים וערכם הבריאותי נמוך, והוא מוגש לקונה באריזה לשימוש חד-פעמי המאפשרת לו לקחת את המזון ב"טייק אוויי"  .(Take-away)

מבחינה תזונתית מזון זה נחשב גרוע, עמוס בנתרן ובסוכרים וכמות גדולה של שומן טראנס. צריכה קבועה שלו עלולה להגביר את הסיכון במחלות לב, סוכרת מסוג 2, שבץ, סוגים שונים של סרטן, לפתח עצבנות ואפילו להגיע לכדי התמכרות כשמספקת תחושת סיפוק ואושר רגעי. אך ההשלכות הקשות גורמות ל"פאסט פוד" לשנות הגדרה ל"ג'אנק פוד" כיוון שאינו מכיל מרכיבים מזינים המסייעים לבריאות ולא ומוסיפים ערכים תזונתיים לגופנו.

צריכת מזון מהיר התפתחה עד כדי כך שנוצר צורך בהגדרת מגפה חדשה – מגפת ההשמנה, שנמצאת בשכיחות גבוהה בקרב אוכלוסייה עם רקע סוציו-אקונומי נמוך יותר, בגלל היעדר מודעות לצריכת מזון בריא, שמירה על אורח חיים בריא, ספורט וכושר, וצריכה מופרזת של מאכלים מזיקים, מצב אשר מביא להשפעות קשות על הבריאות, לטווח הקצר ולטווח הארוך.

 

השפעות לטווח קצר

מזון מהיר בדרך כלל עשיר בסוכר, מלח ושומני טרנס רוויים. תגובת הגוף לחומרים מזינים אלה גורמת למגוון של השפעות קצרות טווח כאשר אדם אוכל מזון מהיר.

1. עלייה ברמות הסוכר בדם

מזון מהיר מתפרק במהירות, גורם לעלייה מהירה ברמות הסוכר כתוצאה מאכילת פחמימות מזוקקות ותוספות הסוכר. זה גורם לעלייה חריגה באינסולין, וכתוצאה מכך לירידה ברמות הסוכר. בטח קרה לכם שהרגשתם עייפות וצורך במשהו מתוק? אז זה בדיוק זה. האינסולין מעודד רעב וכך על ידי אכילת מזון גורם לכם להקפיץ חזרה את רמות הסוכר. עלייה ברמות הסוכר באופן תדיר יכולה להביא לסכנת חיים.

2. לחץ דם

מחקר משנת 2016 מצא שצריכת רמות גבוהות של מלח עלולה להשפיע באופן מיידי על התפקוד התקין של כלי הדם של האדם. לצריכה עודפת של נתרן יש גם קשר לאגירת נוזלים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. דלקת מוגברת

מנה אחת של מזון מהיר עלולה להגביר את הדלקת בכל הגוף. מחקר משנת 2015 מצא שארוחת מזון מהיר אחת עשירה בשומן רווי הגבירה דלקת בדרכי הנשימה אצל אנשים עם אסתמה. דלקת זו פועלת כטריגר להתקפי אסטמה.

4. השפעה על צריכת חומרים מזינים

מזון מהיר אינו מכיל בדרך כלל פירות וירקות טריים. אם אדם אוכל מזון מהיר לעתים קרובות, הוא עשוי למצוא אתגר וקושי בהגעה לצריכה היומית המומלצת שלו של לפחות 5 מנות של פירות וירקות. הוא עשוי גם להיתקל בקשיים להגיע לצריכת הסיבים האידיאלית, שלפי מנהל המזון והתרופות האמריקאי היא 28 גרם ליום.

5. אכילה מופרזת

מזון מהיר בדרך כלל טעים מאוד, הגוף מפרק אותו במהירות בפה, והוא לא צריך הרבה לעיסה. לכן, הוא מפעיל את מרכזי התגמול במוח במהירות. השילוב הזה מאמן את החך להעדיף את המזונות המעובדים והמעוררים מאוד הללו ומפחית את הרצון של מישהו למזונות שלמים וטריים. מחקרים רבים העלו קשר בין צריכת מזון מהיר לשכיחות התמכרות למזון עבור פריטים דלי רכיבים תזונתיים אלה. בנוסף, נמצא כי יום בודד של אכילת יתר עתירת שומן פגע ברגישות לאינסולין. זה יכול לעורר מחזור של אכילה מוגזמת או הפרעות אכילה מוגזמות.

 

השפעות ארוכות טווח

קיים שפע של עדויות מוכחות המראות שאכילה קבועה של מזון מהיר עלולה להזיק לבריאות, ולהשפעות הבלתי ניתנות לתיקון של אכילת מזון מהיר. סיכונים כאלה כוללים השמנת יתר, תנגודת לאינסולין, סוכרת מסוג 2 ומצבים קרדיווסקולריים שונים. הסיבה לכך היא שרוב המזון המהיר עשיר בסוכר, מלח, שומן רווי, שומני טראנס, מרכיבים מעובדים וקלוריות. הוא גם דל בדרך כלל בנוגדי חמצון, סיבים תזונתיים וחומרים מזינים רבים אחרים.

6. מערכת העיכול

ארוחות מזון מהיר רבות דלות מאוד בסיבים תזונתיים. רופאים מקשרים דיאטות דלות בסיבים עם סיכון גבוה יותר של מצבי עיכול כמו עצירות ומחלות מפרקים, כמו גם הפחתת חיידקי מעיים בריאים.

7. פגיעה במערכת החסינות

מחקרים רבים מצאו כי תזונה רווית כמויות גבוהות של סוכר, מלח ושומן רווי ממקורות מעטים בלבד מזיקה ועלולה להוביל לדלקות, הפרעה בשליטה על זיהומים בגוף ושיעורי סרטן גבוהים.

8. מחלות לב

מחקר של ה-FDA – מנהל המזון והתרופות האמריקאי מסביר כי תזונה עשירה במלח מגבירה לעתים קרובות את לחץ הדם של אדם, מה שהופך אותו לנטייה יותר להתקפי לב, שבץ, מחלת כליות או מחלות לב אחרות.

בנוסף, מציין המחקר גם שתזונה עשירה בשומני טראנס מעלה את כמות המקור האמין של ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה שזהו בעצם כולסטרול "רע" ומפחיתה את כמות ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה או כולסטרול "טוב". משמעות הדבר היא עלייה בסיכון לאירוע מוחי ולבבי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

9. סוכרת

אחת המחלות הנפוצות בעולם עם שיעורי חולים שעולה מידי שנה. רק בישראל ישנם למעלה מחצי מיליון סוכרתיים ועוד חצי מיליון טרום סוכרתיים שמצויים בסכנה להיחשב כסוכרתיים. אחת מהסיבות להתפרצות סוכרת היא בעקבות אורח חיים לא בריא, עודף משקל והשמנת יתר. חלק מהדרכים למנוע סוכרת היא כמובן להקפיד על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ומאוזנת, ביצוע פעילות גופנית והימנעות מסטרס. לסוכרתיים מומלץ להשתמש במד סוכר רציף ללא דקירות שבעזרתו ניתן לאבחן את רמות הסוכר בכל רגע נתון ולהרכיב תפריט מאוזן שיסייע בגיבוש אורח חיים בריא בהמלצה של דיאטנית.

10. השמנה

ג'אנק פוד יכול להכיל מספר רב של קלוריות, ואכילה של מזון זה ללא בקרה גורמת לכך שנכניס לגוף יותר קלוריות ממה שהגוף שורף וכתוצאה מכך להעלות במשקל ולהגיע לכדי השמנה מסוכנת עם השלכות חמורות.

 

מה ניתן לעשות?

קודם כל, יש לחנך לאורח חיים בריא כבר מהלידה. אכילה של פירות, ירקות, שקדים ואגוזים ולהקפיד על נורמות של אורח חיים בריא וספורטיבי המשלב ספורט, כושר גופני ומנטלי, הליכה ומודעות לנזקים השונים שמזונות לא בריאים עלולים לגרום. רק על ידי ביטול התלות של האדם בג'אנק פוד ובמזון המהיר, יהיה ניתן לנצח ולהביא לשינוי תפיסתי בתכנון הכנת מזון מראש, להכין בבית אוכל בריא שישולב בערכים תזונתיים, ללא סוכרים, שומנים וכמויות אדירות של נתרן וחומרים מעובדים בעלי השפעות בריאותיות שליליות.

חשוב לציין כי לא כל מזון מהיר הוא בעל השפעה רעה. ישנם תפריטים שעשויים להכיל ערכים תזונתיים גבוהים וישלבו את כל מה שהגוף צריך. חשוב לבחור ארוחה בריאה בקפידה, כך שתהייה מזינה בכל מה שהגוף זקוק לו: חלבון, ויטמינים, שומנים בריאים כמה שפחות סוכר ומלח ולחשב את סך הפחמימות שתכניסו לגופכם.

פרופ' חוליו ויינשטיין הוא מנהל יחידת מחקרי הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

תגיות:השמנהבריאותג'אנק פוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה