חדשות בארץ

דרמה במליאה: ח"כית ממרצ הצביעה נגד – חוק הגיוס נפל בקריאה ראשונה

הקואליציה לא הצליחה להעביר את חוק הגיוס בקריאה ראשונה, לאחר שבהצבעה שמית נרשם שוויון 54. חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ הצביעה נגד החוק, במחאה על קידום חוק האזרחות ועל הנטיעות בנגב

מליאת הכנסת, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מליאת הכנסת, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 20:46)

מבוכה לקואליציה: האופוזיציה הצליחה הערב (שני) להפיל את חוק הגיוס בקריאה ראשונה, לאחר שבהצבעה שמית נרשם שוויון 54. חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ הפתיעה את חברי מפלגתה ואת הקואליציה כשהצביעה נגד החוק, בניגוד למשמעת הקואליציונית. היא הסבירה לאחר מכן כי עשתה זאת במחאה על קידום חוק האזרחות ועל הנטיעות בנגב. גורמים בכירים בקואליציה הביעו זעם על הצבעתה של רינאוי זועבי, ואמרו כי ישקלו סנקציות נגדה.

יו"ר רע"מ מנסור עבאס וחברי הכנסת וליד טאהא ואימאן ח'טיב יאסין הצביעו בעד החוק. חבר סיעתם, מאזן גנאים, נעדר מהמליאה בעת ההצבעה. חברי הרשימה המשותפת הצביעו נגד החוק יחד עם גוש הימין-חרדים.

בעקבות נפילת החוק, פרסמו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד הודעה משותפת, לפיה "ביום רביעי הקרוב הקואליציה תניח את הצעת חוק הגיוס מחדש עם בקשה לפטור מחובת הנחה. ההצעה תעלה להצבעה במליאה בשבועות הקרובים".

בפתח הדיון במליאה על הצעת החוק, אמר שר הביטחון בני גנץ כי היא "מבוססת על עבודת מטה שנערכה במשרד הביטחון מתוך הכרה בערך לימוד התורה, ותחת ההבנה כי לא כל תלמידי הישיבות ישרתו מחר בבוקר, ואולי בכלל. מטרת ההצעה היא לפעול ככל הניתן לקידום השוויון בשירות באמצעות הגדלת מספר המשרתים החרדים בצה"ל ובאמצעות הרחבת שורות המשרתים בשירות הלאומי-אזרחי".

יו"ר סיעת הליכוד, יריב לוין, תקף: "הצעת החוק הזו היא בעיניי חרפה וחוצפה שאין למעלה ממנה. תחת הסיסמה של כביכול שוויון בנטל מביאים לכאן חוק שכל כולו אפליה אחת גדולה. אני שואל אותך, חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי – איך את מעיזה לתמוך בחוק הזה? מה את רוצה, לגייס את כולם? באמת זה מה שאת רוצה? את בעד לגייס את הציבור הערבי לצבא? את הרי לא בעד זה, את הרי לא רוצה. אז למה את חושבת שיש לך זכות לבוא ולהגיד, אנחנו הציבור הערבי לא, אבל הם כן? למה? מה, האמונה שלהם פחות טובה מהאמונה שלך? הם לא זכאים לאמונה שלהם לפחות כמוך?".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר: "זה חוק פוליטי ממדרגה ראשונה, אף אחד לא מדבר בשם השוויון, אנחנו יודעים שאם זה היה תלוי בשר הביטחון הוא לא היה מביא את החוק הזה, הוא בא לכאן בגלל אילוץ קואליציוני ובגלל אילוץ של בג"ץ ששם אולטימטום. ליברמן ולפיד כביכול המשרתים הגדולים, גנרלים בצבא, הם באים ומדברים בשם השוויון".

דרעי פנה בדבריו לחברי הכנסת של רע"מ: "לחבריי מרע"מ, שאני מכבד את אמונתם כמוסלמים. אני הנחיתי את חבר הכנסת משה ארבל ועוד צוות של משפטנים, יש קווים אדומים שאנחנו לא נעבור עליהם. אין לכם שום זכות מוסרית להחליט בשביל החרדים ובשביל היהודים מי ישרת בצבא כשאתם לא משרתים בצבא. אני לא מאיים, אבל אני אומר לכם: אם אתם תרימו יד היום בעד החוק הזה, אנחנו לא נרפה מבית המשפט העליון וכל פעולה שאנחנו יכולים לעשות כדי שיגייסו את הערבים לצה"ל, כדי שנראה את השוויון ונראה את ממשלת השינוי שתבוא ותגיד למה הערבי לא ישרת ולמה החרדי ישרת".

חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד אמרה: "אחיי החרדים, אתם לא לבד. ספינת הדגל של הימין מאחוריכם במאה אחוז, ולא כנדבה ולא כתרומה – כי אתם סיירת המטכ"ל של הזהות היהודית במדינה הזו. מה שקורה עכשיו הוא בלתי נסבל: בחסות 12 פייק ימין, מרכז בור ונבער שלעומד בראשו אין אפילו תעודת בגרות ושהיהודי הקדוש בעיניו הוא ישו, ובזכות שמאל אנטי ציוני לב המדינה הזו נדחק לשוליים. אתם יושבים כאן זחוחים ולא מבינים איזו רעידת אדמה תתרגש עליכם. לא יימשך יותר מצב שבו רוב יהודי ציוני מדוכא, אנחנו מילימטר מלהבעיר את האדמה הזו".

בסיעת ש"ס אמרו לאחר ההצבעה: "החוק הפוליטי של לפיד וליברמן שכולו התעמרות בבני הישיבות – נפל במליאה. במדינת היהודים לא יגבילו לומדי תורה. תודה מיוחדת לח"כ רינאוי על התנגדותה לחוק (היא נימקה: עשיתי זאת בשביל ח"כ ינון אזולאי שהוא אדם הגון). ולאדון עבאס, שגם אכל את הדגים וגם הצביע נגד מצפונו, כדאי שיבין שכסף לא קונה הכל".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הגיב במתקפה על ימינה ותקווה חדשה: "שוב הצד השמאלי בקואליציה עושה מה שהוא רוצה. ורק הצד ה'ימני' ימשיך לישר קו עם הגחמות של עבאס ויאיר גולן ולא יעמוד על שלו. פשוט כי זה כבר לא שלו. לא נשארו להם ערכים או דרך. רק הכיסא. הממשלה הזו לא תחזיק מעמד הרבה זמן. היא תיפול בעזרת השם מהר מאוד ואנחנו נחזור להוביל את מדינת ישראל".

תגיות:חוק הגיוסמליאת הכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה