כתבות מגזין

מעל גיל 80: חילק את עלוני הידברות ב-8 מקומות שונים

מה מביא אדם בן 83 שאינו שומר מצוות, לחלק את עלוני הידברות בכל כך הרבה בתי כנסת? ואיך אפשר להסביר את העובדה כי כל חמשת ילדיו חזרו בתשובה?

(בעיגול: שמעון הדרי)(בעיגול: שמעון הדרי)
אא

במהלך שבע השנים האחרונות, חילק שמעון הדרי את עלון הידברות בשישה בתי כנסת ובעוד שני בתי אבות בהרצליה פיתוח, אזור מגוריו. העובדה כי הוא מעל גיל 80, לא הפריעה לו לעשות זאת. "אני אדם שומר מסורת", הוא מסביר, "מכיר היטב את התנ"ך, היהדות והחגים, מבקר באופן קבוע בבית הכנסת, ונלחם על כל סממן יהודי. לא חייבים להיות דתיים כדי לחלק את עלוני הידברות, מבחינתי יש בהם הרבה מורשת ישראל, וזה מה שחשוב. אם קרה פעם שלא חילקתי, אנשים שאלו אותי מה קרה. הם ממש מצפים לקרוא את העלון, והוא הפך לחלק מסוף השבוע שלהם".

התוכן בעלון, לדעתו של שמעון, מתאים לא רק למגזר מסוים. "יש בעלון הידברות הרבה דברי חכמה יהודית, והוא לא עוסק רק בענייני דת. המאמרים והסיפורים שבו נוגעים בנושאים מגוונים, ואנשים מכל קשת החברה הישראלית מוצאים בהם עניין. כמה שמדובר בעלון קטן, הוא גדול ברעיונות שלו, ויכול להשפיע על הליכי המחשבה של אנשי שונים, גם אם הם אינם שומרי מצוות. בכלל, אפשר לראות איך לאורך השנים יש אנשים ששינו את דעתם. הסופר נתן אלתרמן, למשל, שהיה שמאלני מובהק, גילה בערוב ימיו את רעיון ארץ ישראל השלמה, והפך לימני. כך גם מזכ"ל התנועה הקיבוצית. כאשר שאלו אותו בבגרותו אם היה משנה משהו לאורך כל שנות פעילותו בתפקיד, התשובה שלו הייתה: 'כן, הייתי מוסיף יהדות לקיבוץ'. גם הוא הבין כי טעה לאורך הדרך".

 

מהקיבוץ אל היהדות

מה יצר אצלך את החיבור ליהדות?

"נולדתי בשנת תרצ"ט (1939) וגדלתי בירושלים להורים שנפרדו זה מזה. מצבו של הבית שלנו היה מעורער למדיי, ולא ספגתי יותר מידי. אבל כן זכורים לי הזמן המועט בו למדתי תורה אצל חכם קבסו, והפעמים בהן הייתי הולך עם אבא שלי לבית הכנסת. חגגנו כמובן את החגים, וקיבלתי איזושהי מסורת. אחרי זה, בגיל 13, עברתי לקיבוץ גבעת ברנר, בו המרחק מהיהדות היה גדול, ואפילו גידלו חזירים במקום. למרות שהעברתי שם את שנות הבחרות שלי, לא שכחתי את מה שספגתי בילדותי, ולאחר נישואינו שמרנו בביתנו על מצוות בסיסיות, כמו קידוש, חגים, ואכילת אוכל כשר".

למרבה ההפתעה (או שלא) כל חמשת ילדיו של שמעון חזרו בתשובה. "יש לי בת שלמדה באוניברסיטה היוקרתית ביותר בארה"ב - אוניברסיטת קולומביה, והיום היא שומרת מצוות. עוד שלושה ילדים שלי הפכו לחב"דניקים, ובת נוספת נישאה לתום פרנץ - זוכה מאסטר שף, שהגיע מגרמניה והתגייר. כאשר הילדים שלי היו קטנים, הייתי הולך איתם לבית הכנסת. הדרך לשם הייתה רחוקה, ולפעמים הגענו בשעה מאוחרת כל כך, כשכמעט סיימו את התפילה. הילדים היו מאוכזבים, ואמרו לי 'סתם באנו', אך אני עניתי להם, 'לא סתם באנו, עצם זה שהגענו ונישקנו את המזוזה, זה דבר גדול. ובכלל, יש מקומות בעולם בהם רק עכשיו שבת נכנסת, ובזה שאנחנו מתפללים, אנחנו מתחברים לכל אותם היהודים שאומרים את התפילה הזו עכשיו ברחבי העולם'. אני בטוח שהקשר החם הזה ליהדות הוביל אותם לבחור בה כדרך חיים בבגרותם". 

שמעון מצר על מצבם של הצעירים כיום, שלא מכירים כמעט דבר מהיהדות. "כשאני למדתי תנ"ך בבית הספר, לפחות שמנו כיפה על הראש. היה לנו משהו להיאחז בו, וכיום אין כמעט דבר. לכן חשוב לי שגם הילדים והנכדים שלי יראו עד כמה חשובה לי מורשת ישראל, וידעו כי סבא שלהם חילק את עלוני הידברות, שמפיצים את הדרך הזו".

התקשרו אלינו למספר 073-222-1-388, ונשלח אליכם חבילת עותקים להפצה. לא בטוחים אם תצליחו לחלק? החודש הראשון על חשבוננו. בין אם זה לצורכי שידוך, בריאות או עילוי נשמה - זכות זיכוי הרבים תעמוד לכם לעולמי עד בכל הנצרך.

להצטרפות להפצת העלונים, לחצו כאן >>>

תגיות:עלון הידברותחזרה בתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה