חדשות בריאות

האם נמצא הגורם למחלת הטרשת הנפוצה?

מחקר חדש מסעיר את עולם הרפואה: האם יתכן שהנגיף הגורם למחלת הנשיקה הוא גם זה שאחראי להתפרצות טרשת נפוצה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עולם הרפואה נסער: בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד פרסם מחקר חדש, שמצביע על כך שישנו קשר אפשרי בין טרשת נפוצה לבין הווירוס אפשטיין-בר, המוכר גם כ-EBV. זהו אחד הווירוסים הגורמים למחלת הנשיקה, והוא אחראי גם להתפרצות של הרפס, ובמקרים נדירים – להתפתחות של סרטן הלוע. כעת נראה שייתכן שהידבקות ב-EBV היא גורם משמעותי להתפתחות של טרשת נפוצה.

טרשת נפוצה: דרכי טיפול, תזונה ומידע רפואי שחשוב לדעת

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית, שבה תאי העצב שבמערכת העצבים המרכזית נפגעים, ופוחתת בהם כמות המיאלין – חומצת השומן שעוטפת את הסיבים העצביים. כיום אין תרופה למחלה, אך ישנם טיפולים יכולים לעכב את ההתפתחות שלה.

החוקרים מהארוורד אומרים כעת כי מצאו הוכחה להשערה כי גם טרשת נפוצה נגרמת כתוצאה מסיבוך של נגיף ה-EBV. עד כה היה קשה להוכיח את ההשערה, כיוון ש-95% מן המבוגרים כיום נדבקו ב-EBV בילדותם. אולם על פי המחקר הנוכחי, ניתן בכל זאת לראות קשר משמעותי בין השניים.

על פי המחקר, נראה שההתפרצות של הטרשת הנפוצה הופיע אצל הנבדקים כ-10 שנים ויותר לאחר ההידבקות ב-EBV. המחקר בדק למעלה מ-10 מיליון חיילים ששרתו בצבא האמריקני. מתוכם, אובחנה אצל 955 חיילים שהיו בריאים בתחילת שירותם בצבא, התפרצות של טרשת נפוצה בהמשך חייהם. אחת לשנה אספו החוקרים דגימות ויראליות מן החיילים ובדקו אותן. התברר כי בקרב משתתפי המחקר שנדבקו בנגיף ה-EBV, הסיכוי לפתח טרשת נפוצה בהמשך החיים היה גבוה פי 32 מאשר אצל משתתפים שלא נדבקו. הסיכון להידבקות בנגיפים אחרים, לעומת זאת, לא היה שונה בין שתי הקבוצות.

בנוסף אמרו החוקרים כי לא ניתן היה להסביר את התפרצות הטרשת בגורם סיכון אחר אצל הנחקרים. זו הסיבה שנגיף ה-EBV נותר כהשערה הסבירה ביתר כגורם להתפתחות של מחלת הטרשת הנפוצה. על פי אלברטו אשריו, פרופסור לאפידמיולוגיה ותזונה בבית הספר לבריאות הציבור של הווארד, זו הפעם הראשונה שבה מחקר כלשהו מצליח לספק הוכחה עד כדי כך משכנעת לקשר בין EBV לטרשת נפוצה.

עם זאת, כמובן, אין סיבה לבהלה. ההתפרצות של טרשת נפוצה קשורה גם לגורמים נוספים, כמו רקע גנטי, ולכן כמובן לא כל מי שחלה ב-EBV יחלה גם בטרשת נפוצה, חלילה. המשמעות של המחקר, הלכה למעשה, הפוכה: יתכן כי פיתוח של חיסון לווירוס ה-EBV יביא להפחתה משמעותית בשכיחות של הטרשת הנפוצה בעולם.

לקריאה נוספת:

חולת טרשת נפוצה: "יכולתי ליפול מתחת להליכון או להסתתר מאחוריו, בחרתי באפשרות השלישית - לזנק מעליו"

עם טרשת נפוצה: עדי חובקת תינוק קטן, וכבר מתכננת את הבאים אחריו

תגיות:טרשת נפוצהחדשות בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה