הפסקת הריון

עם טרשת נפוצה: עדי חובקת תינוק קטן, וכבר מתכננת את הבאים אחריו

אנשים חושבים שאישה שחולה בטרשת נפוצה אינה אמורה ללדת ילדים כלל. אך עדי לא מוכנה לתת למחלה לעצור את חייה

  • כ"ה כסלו התשע"ח
אא

עדי פרגמין, בת 25, אובחנה כחולת טרשת נפוצה כבר בגיל 15. היא טופלה בריטלין, אך חשה בזרמים בראש, והופנתה לבדיקת MRI, שם זוהתה המחלה ממנה היא סובלת. את התקפי המחלה, עם זאת, לא חשה עד לגיל 21. ההתקף הראשון גרם לה להירדמות של הידיים ושל הרגליים, למשך שעות ארוכות.

מספר שנים אחר כך, פגשה עדי את גולן, מי שעתיד להיות בעלה. היא ספרה לו מיד על העובדה שהיא חולה בטרשת נפוצה, אך הדבר לא הפריע לו. השניים נשאו באושר.

ואז, עדי נכנסה להריון. הרופאים, אמנם, ממליצים להמתין עד שתעבור שנה ללא התקפים של המחלה, לפני כניסה להריון. אך עדי חוותה התקף חזק, ושלושה חודשים לאחריו, כבר היתה בהריון. היא סרבה להמתין, משום שחששה שלעולם לא תוכל להרות וללדת, אם תמשיך להמתין בכל פעם מחדש.

כעת, עדי חובקת בזרועותיה תינוק קטן בן מספר חודשים. ויחד עם האושר הגדול, הגיעו קשיים וגם פחדים. התקפים בתקופת הרווקות, מספרת עדי, לא הטרידו אותה במיוחד. אך כעת ישנו תינוק קטן שתלוי בה ובמצבה. אם יגיע התקף, היא לא תוכל לטפל בו, ולכן היא חוששת כעת מהתקפים הרבה יותר מאשר בעבר. מלבד זאת, ההתמודדות עם הקשיים הרגילים של לידה וגידול ילד, הופכים אצל עדי לקשים במיוחד. חוסר שינה, התופעה הנפוצה ביותר אצל נשים לאחר לידה, מחמירה מאד את התסמינים של המחלה. אם עדי לא ישנה בלילה, היא לא מסוגלת לתפקד בכל היום שלמחרת. לשמחתה, בעלה וגם הוריה, אצלם היא מתגוררת בשלב זה, עוזרים לה מאד.

ישנם קשיים רבים נוספים בגידול של ילד במצב כזה: הטרשת הנפוצה גורמת לחוסר יציבות, כך שבניגוד למרבית הנשים, אשר מתמרנות מולטי-טסקינג ומבצעות פעולות רבות בעודן אוחזות בתינוק שלהן, עדי אינה יכולה לעשות זאת. היא אינה יציבה מספיק. מאותה סיבה, היא גם אינה מחזיקה את התינוק שלה באמבטיה, ולא מקלחת אותו בעצמה. התינוק הטרי גם לא יוכל לקבל את כל חיסוני השגרה – חיסוני פוליו ורוטה, למשל, מורכבים מנגיף חי מוחלש, כך שלאחר מתן החיסון, עדי עצמה תהיה חשופה להידבקות בנגיפים. על מנת למנוע הידבקות שלה, יהיה עליה להתרחק מן התינוק שלה למשך 3 שבועות שלמים – דבר שכמובן, אינו אפשרי.

תקופת ההריון היא דווקא תקופה טובה עבור החולות בטרשת נפוצה, והתסמינים יורדים וכמעט נעלמים. אולם לאחר הלידה, מגיעים בדרך כלל התקפים קשים. עדי נוטל כדור שאמור למנוע את הנזקים שנגרמים מהתקפים קשים. ההתקפים מגיעים ללא הודעה מראש, כך שעדי חייבת לגור בקרבתם של הוריה, כדי שיהיה מי שיגיע לעזור במקרה של התקף פתאומי. גם בעלה, כאמור, נמצא בבית בכל רגע אפשרי, ועוזר לה.

אבל הקשיים אינם מונעים מעדי להמשיך. היא רוצה 4 ילדים, או לפחות 3. לדבריה של עדי, לא מעט אנשים חושבים שמי שחולה בטרשת נפוצה אינה צריכה ללדת ילדים כלל. אך היא מתנגדת לאמירה הזו. הסיכון של הילדים לחלות במחלה נמוך מאד, והסביבה התומכת שלה מטפלת בילד גם כאשר היא אינה מסוגלת לכך. עדי אינה נמצאת בסכנת חיים – היא רק מתקשה בתפקוד היומיומי. אבל היא לא תיתן לקושי הזה לעצור אותה.

שוקלת הפלה ? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקת הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

תגיות:לידההריוןטרשת נפוצההפלההפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה