הדרכה למתחזקים

מדהים: מה אמר הרב אדלשטיין על מי שלומד תורה חצי שעה ביום?

עובדים במשרה מלאה, חוזרים הביתה גמורים מעייפות. איך אפשר בכלל לחשוב על ללמוד תורה? "חצי שעה ביום יש לך?", זוהי קריאתו של גדול הדור

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מרן הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז' ונשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה, דיבר בשיחתו השבועית על לימוד תורה כפי גודל כוחו של האדם. בדבריו הסביר כי על פי ההלכה היהודית מי שנמצא בדרגת 'רבנן' העוסק בתורה, הריהו פטור משלם לשלטונות מס שמירה, מכיוון שהתורה היא זו שמגנה.

"כתב הרא״ש כי אפילו מי שאינו יכול ללמוד כל היום, ועוסק באיזה אומנות לפרנס את משפחתו, אבל יש לו קצת זמן ללמוד והוא לומד ואינו מתבטל, הוא גם כן נקרא 'רבנן' ופטור ממס שמירה, כי התורה שלו מגינה, וזו הלכה פסוקה ביורה דעה (סימן רמ״ג)", אמר הרב.

הוא הדגיש כי מדרגת האדם אינה תלויה בכמות הזמן בה הוא לומד תורה, אלא ברמת ניצול כוחו העומד לרשותו - לתורה, וזה לשונו "לא תלוי כמה זמן הוא לומד, אלא אם לומד לפי כוחו ואינו מתבטל. אם אחד לומד הרבה שעות, אבל הוא יכול ללמוד עוד קצת והוא מתבטל קצת - כבר אין לו את הזכות והוא לא נקרא' רבנן'. ואם כן, המדרגה תלויה כל אחד לפי מצבו, ויכול להיות גם מי שלומד חצי שעה ביום והוא 'רבנן'".

מציין הרב כי אכן לפי הרמ"א והחזון איש הפטור ממס שמירה הוא רק תלמיד חכם שבקיא בהלכה וברוב התלמוד ופירושיו, אך בתשובת מהרשד״ם כתוב ש"כל אחד שעוסק בתורה כפי השגתו, אם הוא לומד כפי כוחו ואינו מתבטל - פטור מהמס". (חו״מ סימן שס״א, והביאו הש״ך בחו״מ סימן קס״ג)

"וידוע מרבי ישראל סלנטר, ששאלוהו על אדם שיש לו רק חצי שעה ללמוד מה ילמד בה - האם גמרא או מוסר? והשיב רבי ישראל שילמד מוסר, כי אז יראה וימצא שיש לו עוד חצי שעה".

התייחס הרב לכך שישנם העסוקים בפרנסתם ובטוחים באמת ובתמים שאין להם כלל זמן פנוי ללימוד תורה, אבל אם הם יחשבו עם עצמם סביר שהם ימצאו חצי שעה במהלך היממה בה הם פנויים.

"ולכן צריכים שימת לב לנצל את הזמן והכוחות, כמובן כל אחד לפי כוחו ,ואסור יותר מהכוח, כי זה מזיק לבריאות. ואם מנצלים את הזמן בשלמות בדרכה של תורה, אזי אשריך בעולם הזה!", מסכם הרב.

ללמוד תורה בגיל מבוגר? אף פעם לא מאוחר. צפו במסר מחזק מהרב זמיר כהן:

 

כיצד יראו חייך אם כל יום תלמד תורה? צפו בתשובתו של הרב זמיר כהן:

 

קראו גם:

מה תרוויחו מלימוד תורה? 6 דברים שאתם לא רוצים לפספס

לימוד תורה בשבת – אי אפשר לוותר ביום המנוחה?! 7 עובדות שידהימו אתכם

לימוד תורה: פסגת המצוות של הגבר היהודי – גילויים שיגרמו לכם לרוץ אל הספר

תגיות:הרב אדלשטייןלימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה