חדשות בריאות

המגיפה מאבדת שליטה: לא יבוצעו בדיקות אנטיגן בבתי הספר

למרות הודעת משרד הבריאות, שהחל מהבוקר יבוצעו בדיקות אנטיגן בבתי הספר – הנושא לא תואם עם משרד החינוך, ולכן לא יוצא לפועל

  • ד' שבט התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המגיפה מאבדת שליטה: אמש הודיע משרד הבריאות שהחל מהבוקר (חמישי), נאמני הקורונה בבתי הספר היסודיים יבצעו בדיקות אנטיגן מהירות לתלמידים. לעומת זאת, משרד החינוך הורה למנהלי המחוזות שלא לפעול על פי ההנחיה בבתי הספר, זאת כיוון שהנושא לא תואם איתם, ומכיוון שהם אינם ערוכים משפטית לנושא.

בהודעת משרד החינוך למנהלי המוסדות נכתב: "נבקש להדגיש, כי ההחלטה לא תואמה עם משרד החינוך, ואף לא כללה נוהל משפטי מסודר ומוכן מראש הנדרש בביצועה. בסוגיה זו היה הכרח מצד משרד הבריאות לשתף פעולה עם משרד החינוך עוד טרם פרסומה לציבור. אי לכך, אנו מבקשים להמתין להנחיות כתובות של המשרד ולקיום תדריכים בכל הרמות, שכן הדבר כרוך בהסדרה נוספת עם משרד הבריאות".

"ההסדרה כוללת כתיבת נוהל משותף לצורך קביעת הכללים וההנחיות לביצוע הבדיקות ע"י הנאמנים ובכלל זה, סוגית הסכמות הורים, תדרוך מנהלים ונאמנים ועוד", לשון הודעת משרד החינוך. "עד אז, אין לבצע בדיקות ע"י נאמנים עד לקבלת הנחייה מפורשת מחדר מצב משרד החינוך. נא לעדכן את המנהלים והנאמנים בהתאם".

נזכיר שאמש הוציא מטה המאבק בקורונה במשרד הבריאות את ההנחיה שעוררה את הסערה הנוכחית. על פי ההודעה, "החל ממחר, מורשים 3,200 נאמני הקורונה בבתי הספר היסודיים לבצע בדיקות אנטיגן לתלמידים ולצוותי הוראה, במידה ואלו נחשפו לאדם מאומת. הנאמנים הוכשרו לביצוע הבדיקות".

"צעד זה ינגיש את בדיקות האנטיגן לתלמידים ולצוותי ההוראה, ויחסוך מהם את הצורך להיבדק בתחנות מפוקחות או באמצעות ערכות ביתיות", הוסיפו במשרד הבריאות. בנוסף, משרד הבריאות אישר למספר ארגונים חיוניים במשק לבצע בדיקות אנטיגן לעובדיהם. בכך יונגשו הבדיקות לתעשייה החיונית ויופחתו עומסים מתחנות האנטיגן".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד הבריאות מושקע כולו בהתמודדות עם גל התחלואה, ולא יעסוק בהכפשות. אמש סוכם בין משרדי הבריאות והחינוך על דחייה קצרה של יישום המהלך לבידוק אנטיגן בידי נאמני הקורונה, וזאת כדי להבטיח היערכות מיטבית ומלאה בבתי הספר היסודיים בכל רחבי הארץ.

"לפיכך, הוחלט כי שני המשרדים יפעלו יחד באופן מיידי לגיבוש נהלים הנוגעים לנהלי העבודה הרלוונטיים של הנאמנים, אישורי ההורים ותדרוך מנהלים. רק בעבודה מאומצת ובשיתוף פעולה כן ואמיתי, נוכל להבטיח את יישום המהלך כבר בתחילת השבוע.

"אין ספק שההחלטה לבצע אנטיגן בבתי הספר ראויה, נכונה, נחוצה ורצויה, שהרי מלכתחילה היא נבעה מבקשת שרת החינוך לבצעה", לשון ההודעה, "אך למרבה הצער, בהתנהלותו התקשורתית הפזיזה יוצר משרד הבריאות בלבול מוחלט וכאוס גם במערכת החינוך".

בחצות הלילה שבין חמישי לשישי ייכנס לתוקפו השינוי במתווה בדיקות הקורונה. על פיו, רבים שנחשפו לחולה מאומת ישתחררו מבידוד לאחר בדיקת אנטיגן ביתית. מדובר במחדל חמור, כיוון שבדיקת האנטיגן המהירה לאבחון קורונה אינה אמינה. אמש דווח בחדשות 13 כי כ-50 אחוזים מהנבדקים באנטיגן מאובחנים כשליליים לנגיף, אולם בדיקת PCR מאמתת אותם לאחר מכן כחיוביים.

גורמים במערכת הבריאות חוששים שמבודדים רבים המסתמכים על ערכות אנטיגן ביתיות יקבלו תוצאה שלילית שגויה, יצאו מן הבידוד וידביקו אחרים. הם מציעים לחייב בכמה בדיקות אנטיגן.

בנוסף, אמש הודיע משרד הבריאות כי תנאי הבידוד של רופאים לא מחוסנים – יוקלו. על פי ההנחיה החדשה, אף שמבודדים לא מחוסנים אמורים לשהות שבוע בבידוד גם אם נבדקו ונמצאו שליליים, רופאים המוגדרים חיוניים ונמצאו שליליים יורשו לצאת לעבודתם כדי למנוע פגיעה באיכות הטיפול בבתי החולים ובמוסדות הרפואיים. מדובר בהוראה שמנסה להתמודד עם הכאוס הבלתי נמנע בבתי החולים.

משרד האוצר גם הוא לא טומן את ידו בצלחת: בעקבות חשש לנזק למשק בעקבות הבידודים - דורשים אנשיו של ליברמן לקצר בשלושה ימים את הבידוד למאומתים מחוסנים ולהעמידו על שבוע, זאת בתנאי שבשלושת הימים האחרונים של הבידוד לא חשו המבודדים בתסמינים.

איך מנצלים את הזמן בבידוד, וכיצד ניתן למנף את המצב להתפתחות אישית ורוחנית? הרב זמיר כהן בעצות מועילות לכל מי שנמצא בבידוד:

תגיות:בדיקותקורונהאנטיגן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה