חדשות יהדות

יום עצוב: רפורמת הכשרות של כהנא יוצאת לדרך

החל מהיום, כל מועצה דתית תוכל לספק שירותי השגחה בכל מקום בישראל. גדולי ישראל נגד המהלך

  • כ"ט טבת התשפ"ב
(צילום אילוסטרציה: הדס פרוש / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: הדס פרוש / פלאש 90)
אא

השר לשירותי דת, מתן כהנא, הודיע הבוקר (ראשון) על צאתה לדרך של החלק הראשון בגזירת הכשרות. החלק הראשון כולל בתוכו את פתיחת אזורי הכשרות.

במסגרת הפעימה הראשונה של הרפורמה, תוכל כל מועצה דתית לספק שירותי השגחה בכל מקום בישראל. דבר זה נקבע בהסכם הקואליציוני.

במהלך השנה הקרובה יוקם גוף פיקוח על עבודת התאגידים. בעוד שנה בדיוק, בינואר 2023, תושלם הרפורמה באופן מלא, עם פתיחת שוק הכשרות לחלוטין לתאגידים פרטיים, שיספקו שירותי השגחה במקום המועצות הדתיות.

שר הדתות מתן כהנא אמר הבוקר כי "היום יתחיל השלב הראשון של תוכנית הכשרות אשר תסדיר את מערך הכשרות של מדינת ישראל ותצעיד אותו קדימה אל עבר כשרות טובה יותר, כשרות מפוקחת יותר, כשרות מסודרת יותר".

"החל מהיום יוכלו בעלי המסעדות, המפעלים, המרכולים וכל עסק לייצור ומכירת מזון לבחור איזה רב עיר (באמצעות מועצה דתית) יעניק להם תעודת כשרות", הוסיף כהנא. "האפשרות שכל רב עיר, באמצעות מועצה דתית, יוכל להעניק כשרות בכל שטח בישראל גם אלו שמחוץ לשטח המוניציפלי של העיר שלו, פותחת את שוק הכשרות לתחרות. הכנסת תחרות למערך הכשרות תשחרר את הקיפאון ששרר בתחום הכשרות בעשורים האחרונים".

לטענתו, בניגוד גמור להצהרת גדולי הרבנים, השר מכנה את המתווה 'חיזוק הרבנות הראשית'. כה דבריו: "מעל לכל אלו חשוב לציין כי תוכנית זו תהיה גורם משמעותי לחיזוק כוחה של הרבנות הראשית לישראל. בעוד שנה בדיוק, כשתסתיים תקופת המעבר ותכנית הכשרות תיכנס לתוקף במלואה, הרבנות הראשית תהפוך לגוף מפקח עם סמכויות רחבות. כשהרבנות תהפוך לגוף המפקח מערך הכשרות יעבוד בצורה יעילה שתבטיח לכולנו כשרות טובה ומהודרת יותר".

לפני מספר חודשים הודיעו במועצת הרבנות הראשית על חרם על התוכנית, ועל איסור להענקת כשרות בעיר אחרת. בארגון "כושרות" אף השיקו היום קו חם, באמצעותו הם מקווים לבלום זליגות מצד המועצות הדתיות. "ראיתם עסק עם פיקוח רבנות ירושלים בתל אביב, או פיקוח רבנות מטולה בחיפה? דווחו לכושרות בזמן אמת", כתבו בפרסומת שהוציאו. מטרתם היא לעקוב אם המהלך אכן פוגע בכשרות לדבריהם, יש מחסור בתקנים לפקחי כשרות, כך שגם אלו שירצו להתרחב מחוץ לערים שלהם, יתקשו לעשות זאת.

גדולי ישראל יצאו בצעד נחרץ נגד הרפורמה. מועצת הרבנות הראשית פרסמה הודעה חריגה בחריפותה נגד תוכניתו של כהנא: "הרבנות הראשית לישראל דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות בישראל. ה'תוכנית' שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת – הרס וחורבן הכשרות".

"זוהי חלק ממגמה כללית של מלחמה בשירותי הדת שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל", נאמר עוד בהודעה. "הרבנות הראשית וכלל רבני ישראל יעמדו בפרץ ויפעלו לבלימת היוזמה המסוכנת. עם ישראל, המקפיד ברובו על כשרות כהלכה, מצביע ברגליים ונותן אמון מלא ברבנות הראשית, לפיכך יוזמות מסוכנות אלה דינן להתבטל".

תגיות:רפורמהכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה