היסטוריה וארכיאולוגיה

פרעה מלך מצרים: מי היה אמנחותפ, ומה מיוחד במומיה שלו?

לראשונה מזה 3,000 שנה נחקרה המומיה של פרעה אמנחותפ – שיתכן שהיה מלך מצרים בזמן יציאת מצרים – באמצעות סריקת CT

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

ב-200 השנים האחרונות נמצאות לא מעט מומיות של פרעונים מתקופת מצריים העתיקה. את כולן פתחו החוקרים על מנת לחקור את מלכי מצרים, את שיטות הקבורה ועוד.

רק מומיה אחת לא נפתחה – זו של פרעה אמנחותפ הראשון. את המומיה הזו לא הצליחו הארכיאולוגים לפתוח, כיוון שהיתה כרוכה בצורה מושלמת שכללה גם עיטורים של זרי פרחים, וכיסוי של הפנים והצוואר במסכה מיוחדת, דמוית פנים, בשילוב של אבנים צבעוניות.

עם זאת, לאחרונה השתמשו מדענים מצריים במיפוי CT תלת ממדי על מנת לסקור את המומיה ואת חלקיה הפנימיים. הבוקר פורסם מאמר במגזין המדעי Frontiers in Medicine, המפרט את הממצאים.

מי היה פרעה אמנחותפ? לדעת חלק מהחוקרים, מדובר בלא אחר מפרעה שהיה מלך מצרים בזמן יציאת מצרים. כך או כך, ידוע שבזמן שלטונו של אמנחותפ מצרים שגשגה, והתנהלו בה פרויקטים גדולים של בנייה וגם מסעות צבאיים לכיוון לוב וצפון סודן.

המומיה של אמנחותפ התגלתה בשנת 1881, יחד עם מומיות אחרות של פרעונים, באתר הארכיאולוגי דייר אל בחרי שבדרום מצרים. מעניין לדעת שהפרעונים הללו נחנטו פעמיים, כאשר הפעם הראשונה היתה במאה ה-11 לפני הספירה, כ-400 שנה לאחר החניטה הראשונה של אמנחותפ. החוקרים יודעים זאת מפענוח של הירוגליפים אשר מתארים כיצד שוחזרו ונקברו מחדש, במהלך השושלת ה-21 של מצרים, חלק מן המומיות המלכותיות מהשושלות הקדומות יותר, במטרה לתקן נזקים שנגרמו להן בעקבות פעילות של שודדי קברים.

פרופסור סאהר סלים, מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת קהיר, שמשמשת כרדיולוגית בפרויקט המומיות המצריות, אמרה במאמר כי העובדה שהמומיה של אמנחותפ לא נפתחה זה כ-3,000 שנה, אפשרה לחוקרים ללמוד הן על החניטה והקבורה הראשונית שלו, והן על החזרה על החניטה בפעם השנייה.

החוקרים גילו שאמנחותפ היה בן כ-35 במותו, שגובהו היה כ-1.69 מטרים, ששיניו היו בריאות ושהוא עבר ברית מילה. הם גם הצליחו לזהות כי מראה פניו דמה לזה של אביו.

על פי החוקרים, לא נמצאו סימנים של פציעה או מחלה, שיכולות לרמז על סיבת המוות של אמנחותפ. לעומת זאת, זוהו סימנים של מומים שנעשו לאחר המוות, אולי בידיהם של שודדי עתיקות. מוחו ולבו של אמנחותפ נותרו בגופו, אף ששאר קרביו הוצאו על ידי החונטים הראשונים.

המומיה של אמנחותפ היא אחת מתוך למעלה מ-40 מומיות מלכותיות שחקרו פרופסור סלים וד"ר זאהי חוואס. 22 מתוכן הועברו בשנה שעברה למוזיאון חדש בקהיר.

תגיות:ארכיאולוגיהפרעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה