אחרית הימים

משיח בן-יוסף – מיהו, והאם הוא בהכרח יגיע?

מי זה משיח בן-יוסף? באיזה שלב הוא אמור להתגלות, ואיך כל זה תלוי בנו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. שני חלקי הגאולה עם שני משיחים. הגאולה השלמה עתידה להתרחש בשני חלקים: החלק הראשון יהיה לוחמה ברע, ברשעים ובעשו, וזה יהיה תפקידו של משיח בן-יוסף, כפי שאמרו חז"ל "אין זרעו של עשו נמסר אלא ביד זרעו של יוסף". והנה דברי המלב"ים על כך (בביאורו על יחזקאל, פרק לז): "מקבלת חז"ל שתחלה יעמוד משיח בן-יוסף, והוא מלך מעשרת השבטים, והוא ילחם מלחמות. ויתאספו כל ישראל תחת דגלו, עד שאחר כך יבא בן-דוד והוא ימלוך עליהם".
החלק השני בגאולה יהיה של בניית בית המקדש השלישי והעמדת מלכות ישראל, וזה יתבצע על ידי משיח בן-דוד, המכונה 'משיח הצדיק'. כמו כן, מהות תפקידו יהיה להורות לעם את דרך התורה והמצוות.

2. התפקיד. משיח בן-יוסף הוא מזרעו של יוסף הצדיק, ושייך לשבט אפרים (בנו של יוסף), ועל כן לעיתים הוא מכונה במקורות חז"ל 'משיח בן-אפרים'.

משיח בן-יוסף מכונה 'משיח המלחמה', ותפקידו יהיה להילחם את מלחמות ה', וכן לסלול את הדרך ולהכין את העולם לקראת בואו של משיח בן-דוד. הוא ישמש כמדריך לאומה ויתקנה, כפי שמביא רבי סעדיה גאון בספרו "אמונות ודעות" (מאמר שמיני): "וכמצרף באש את בעלי העברות החמורות ממנה, וכמכבס בבורית לבעלי העברות הקלות ממנה, כאומרו אחריו: כי הוא כאש מצרף וכבורית מכבסים".

3. פטירתו של המשיח. לפני מלחמת גוג ומגוג, המלחמה האחרונה לפני הגאולה השלמה, יעלה מנהיג חדש לאומת ישראל והוא יהיה משיח בן-יוסף. בזמן המלחמה הוא ייהרג על ידי מי שמכונה 'ארמילוס הרשע', שככל הנראה יהיה מנהיג איראן של היום (ע"פ הזוהר הקדוש, פרשת שלח לך, דף קסו, א). בנבואת זכריה מתואר האבל הכבד שיהיה בעם בעקבות פטירתו: "וְשָׁפַכְתִּי עַל-בֵּית דָּוִיד וְעַל יוֹשֵׁב יְרוּשָׁלִַם, רוּחַ חֵן וְתַחֲנוּנִים, וְהִבִּיטוּ אֵלַי, אֵת אֲשֶׁר-דָּקָרוּ; וְסָפְדוּ עָלָיו, כְּמִסְפֵּד עַל-הַיָּחִיד, וְהָמֵר עָלָיו, כְּהָמֵר עַל-הַבְּכוֹר: בַּיּוֹם הַהוּא, יִגְדַּל הַמִּסְפֵּד בִּירוּשָׁלִַם, כְּמִסְפַּד הֲדַדְרִמּוֹן, בְּבִקְעַת מְגִדּוֹן: וְסָפְדָה הָאָרֶץ, מִשְׁפָּחוֹת מִשְׁפָּחוֹת לְבָד" (זכריה יב, י-יב).

לאחר זמן מה יופיע משיח בן-דוד, והוא ינקום את מותו של משיח בן-יוסף וגם יקים אותו לתחייה.

4. הכול תלוי בנו. רבי סעדיה גאון מסביר כי לא בהכרח שאירועים אלו יתרחשו, והדבר תלוי במצבו הרוחני של העם באותה עת. מתפקידו של משיח בן-יוסף הוא להכין את העם לקראת הגאולה השלמה, ולרומם את מצבו הרוחני על ידי ניסיונות לא קלים. אם העם לא יחזור בתשובה, יגיע משיח בן-יוסף. אך אם עם ישראל יחזור בתשובה, לא יהיה צורך שיגיע משיח בן-יוסף טרום בואו של משיח בן-דוד, וכל אותם אירועים קשים הקשורים לביאתו ופטירתו לא יתרחשו. והנה לשונו: "אם לא נשוב - ויארעו מאורעות משיח בן-יוסף, ואם נשוב - ונפטר מהם, יתגלה לנו משיח בן דוד פתאום... ואם לא יבוא, יבואנו משיח בן-דוד פתאום כאומרו: ופתאם יבוא את היכלו האדון אשר אתם מבקשים. ומוליך עמו אנשים עד שיגיע לבית המקדש. ואם היה ביד ארמליוס יהרגהו וייקחהו מידו".

5. מתפללים מעכשיו. אף אם כן יופיע משיח בן-יוסף, אין בהכרח שהוא ימות, כי בידינו להמתיק את הדינים, והאר"י הקדוש כותב שעל כך יש לכוון שלוש פעמים ביום כאשר מבקשים בתפילת העמידה "וכסא דוד עבדך מהרה בתוכה תכין" – שה' יחיה את משיח בן-יוסף ולא ימות על ידי ארמילוס הרשע. וזאת משום שמשיח בן-יוסף נקרא 'כסא דוד', שכן הוא מכין את העולם לקראת משיח בן-דוד. ועל ידי התפילות העוונות של ישראל יכולים להתכפר, ולהביא להמתקת הדינים (ע"פ "שער הכוונות", האר"י ז"ל, דרושי העמידה, דרוש ו).

מיהו משיח בן יוסף? הרב אליהו עמר מסביר. צפו:

תגיות:גאולהמשיח בן-יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה