חדשות בארץ

אביו של אהוביה סנדק: "טיוח מכסה את היושר, אנחנו דורשים צדק לעם ישראל"

בדיון בכנסת על פרשת מותו של אהוביה סנדק במהלך מרדף משטרתי, הביעו חברי הכנסת זעם על נציגי המשטרה ומשרד המשפטים שלא השיבו לשאלותיהם. יו"ר הוועדה לביטחון הפנים, מירב בן ארי: "לא קיבלנו תשובות לכלום, פשוט באו ומרחו אותנו"

אהוביה סנדק ז"ל (התמונה - באדיבות המשפחה)אהוביה סנדק ז"ל (התמונה - באדיבות המשפחה)
אא

הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדה לביטחון הפנים התכנסה היום (שלישי) לדיון ראשון בפרשת מותו של אהוביה סנדק ז"ל, שנהרג במהלך מרדף משטרתי בבנימין. הוועדה הוקמה בעקבות הצעה לסדר של חבר הכנסת איתמר בן גביר להקמת ועדת חקירה למותו של סנדק.

במהלך הדיון סיפר אברהם סנדק, אביו של אהוביה, בדמעות על בנו: "אהוביה ילד סקרן, שמח וחברותי. ילד שהקים סיירת חסד, שחילק מרקים חמים לחיילים ושוטרים בצומת גוש עציון. נער דבוק בתורה, אוהב ארץ ישראל, רועה צאן, חי את הקדושה של ארץ ישראל. נער שרצה להתארס עם אשת חייו, שכעת נשארה גלמודה. עולמנו חשך, נקרע עצם מעצמנו ובשר מבשרנו".

סנדק התייחס לחקירת מותו של בנו: "טיוח מכסה את הדם, אך הדם עוד רותח. אף שקר לא יוכל לכבות את האמת. טיוח מכסה את היושר והצדק. השוטר בעם ישראל צריך להיות ישר בעצמו, אילולא זה אנחנו נשארים עם משטרה שהיא כבלון של משילות חלולה מערך".

במהלך הדברים פרצה סערה באולם, כאשר יו"ר ועדת החוץ והביטחון רם בן ברק שיסע את דבריו של סנדק: "אנחנו לא ניתן לפגוע במשטרת ישראל בצורה כוללת, אני מבקש לא לדבר בגנות המשטרה". חבר הכנסת משה אבוטבול הגיב: "ההערה שלך מיותרת, כי האדם נמצא בכאב, זה לא הזמן לתת הערות מהסוג הזה".

לאחר שנרגעו הרוחות, המשיך סנדק: "אנחנו דורשים צדק לא רק לאהוביה אלא לעם ישראל, שחלילה לא ישנה מעשה איום שכזה. חץ ננעץ בליבנו כאשר שוטר נגח את בננו והפקיר אותו מתחת לרכב 40 דקות. החץ ננעץ שנית בליבנו כאשר המערכת האמונה על הצדק מטייחת; כאשר ראש מח"ש קרן בר מנחם הורתה לשחרר את השוטרים מחקירה; כאשר סוחבים אותנו שנה ארוכה ומייגעת".

בסוף דבריו פנה סנדק לחברי הכנסת: "אתם נבחרי הציבור. עליכם לשאוב מרוח הצדק והיושר ולנקות את הכתם של הרג בננו. אל תחשו, התעקשו עד שיצא הצדק לאור".

חבר הכנסת בן גביר אמר בדיון: "הסיפור של סנדק הוא לא סיפור אישי, אלא סיפור כללי ורחב של שסע, קיטוב וחוסר אמון, ותחושה של נערי גבעות שמרגישים שהדם שלהם הופקר".

"נער נהרג וראש מח"ש החליטה שהשוטרים לא ייחקרו. אני מקווה שהוועדה הזאת תחזיר קצת את האמון. שמאל או ימין, דתיים או חילונים – בסוף אנחנו אותו עם, ואף אחד לא רוצה ששום דם של ציבור יהיה מותר".

נציג המשטרה בדיון אמר כי אינו יכול להתייחס לחקירה המשטרתית שכן לדבריו היא הסתיימה והועברה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש): "אני לא מעורה בפרטים בכלל של החקירה". דבריו עוררו את כעסם של חברי הכנסת, שראו בהם התחמקות. יו"ר הוועדה לביטחון הפנים, מירב בן ארי, תהתה מדוע לא נשלח נציג שבקי בנושא ויכול לענות על השאלות.

נציגות מח"ש ומשרד המשפטים אמרו כי החקירה הסתיימה, אולם סירבו לענות מתי התיק הועבר למשרד המשפטים. לדבריהן, מדובר בתיק סבוך והגורמים הרלוונטיים פועלים לקבל את ההחלטה במהירות. בן ארי הגיבה: "אני לא רגועה, הציבור לא רגוע. סיימתם את החקירה, תביאו את ההחלטה כי אי אפשר להמשיך כך. זה לא ראוי, לא מתנהלים כך".

בסיום הדיון אמרה בן ארי: "היה כאן דיון מאוד קשה. לא קיבלנו תשובות לכלום, פשוט באו ומרחו אותנו. לא צריך ללמוד משפטים ולהיות עורך דין בשביל להבין שיש כאן בעיה אמיתית". בפנותה לאביו של אהוביה, הוסיפה: "היית צריך לקבל תשובות יותר מהר. לא יכול להיות ששנה אין תשובות, זה לא הגיוני, לא מגיע את זה לאף אחד. אני קוראת מפה למח"ש, לפרקליטות וליועץ המשפטי לממשלה לסיים את האירוע – תחליטו משהו".

בן ברק הוסיף: "זה לא עניין של ימין או שמאל. אף אחד לא רוצה שנער לא יגיע הביתה בגלל שעשה כך או אחרת, זה לא קביל לחלוטין. נחשפנו כאן למצב שלוקח יותר מדי זמן לקבל החלטות – הן צריכות להתקבל, קשות ככל שיהיו".

תגיות:ועדת החוץ והביטחוןאהוביה סנדקאברהם סנדקועדת ביטחון פנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה