עובדות שלא ידעתם

הידעתם מה ההבדל בין נקטרינה לאפרסק?

מאיפה הגיע הקורקינט, למה חשוב לישון לפני מבחן, וכמה סוגי קרינה יש? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם אלו סוגי קרינה קיימים? קרינה היא תופעה פיזיקלית של אנרגיה שנפלטת ומתפשטת מחומר אל סביבתו. ישנם סוגים רבים של קרינה, מוכרים ומוכרים פחות, כמו האור על כל צבעיו, קרינת רנטגן, קרינה על-סגולה, קרינה אלקטרומגנטית – כמו רדיו ומיקרוגל, קרינה תת-אדומה, קרינת על-קול, קרינה אקוסטית, קרינות חלקיקים, קרינה מייננת ועוד.

• הידעתם מאין מגיע הקורקינט? הקורקינט אינו המצאה של ממציא כלשהו, אלא ככל הנראה המצאה של ילדים לכלי תחבורה שכונתי, שהתפתחה והפכה לכלי רכב אהוב. מקור השם קורקינט הוא משיבוש של המילה הצרפתית "טרוטינט" (trottinette), שמשמעותה "קטנוע".

• הידעתם איך פועל קרם הגנה מהשמש? קרם ההגנה שאנו משתמשים בו היום נועד למנוע את נזקי השמש שעלולים להיגרם בחשיפה אליה. הקרם מסנן את הקרינה העל-סגולה (UV) של קרני השמש, אשר עלולה לגרום לנזקים, ומונע ממנה להגיע אל העור.

• הידעתם למה חשוב לישון לפני מבחנים? ההיפוקמפוס, אחד האזורים החשובים במוח, הוא האחראי על קליטת מידע חדש ועל שמירתו בזיכרון. העדר שינה מחליש את פעילות ההיפוקמפוס ומקשה על קליטת מידע חדש. בנוסף, בזמן השינה מתרחש תהליך של העברת המידע שנספג במוח במהלך היום, מהזיכרון קצר הטווח אל הזיכרון ארוך הטווח, כך שהידע שרכשנו ביום נשמר היטב במהלך הלילה.

• הידעתם כיצד עובד חוש הריח? ריח נפלט מכל מאכל, חומר, צמח או חי, בצורה של חומרים כימיים. באף ישנם תאים שתפקידם לקלוט את החומרים הללו כריח, ולהעביר אותם אל המוח. אצל בני האדם, וגם אצל יונקים רבים, ישנו איבר הרחה נוסף בתקרת הפה, שנקרא "איבר יעקובסון". בסך הכל, יש לאדם בממוצע 5 מיליון קולטי ריח (!), ולמרות זאת, חוש הריח האנושי אינו מהחזקים בטבע. לכלבים, למשל, יש חוש ריח חזק פי 45 מזה של האדם.

• הידעתם מה ההבדל בין נקטרינה לאפרסק? רבים חושבים כי הנקטרינה היא הכלאה בין אפרסק לשזיף, או הנדסה גנטית של האפרסק, כדי שיהיה נטול "שערות" על הקליפה. אך האמת היא שהנקטרינה היא פשוט זן אחר של אפרסק – ושניהם פירות שמקורם בסין.

• הידעתם מדוע הקואלה ישנה הרבה? הקואלה ניזונה מעלי עץ אקליפטוס. אלא שהעלים הללו קשים מאוד ללעיסה, ומצד שני – אינם מספקים הרבה אנרגיה. לכן הקואלות ישנות במרבית שעות היום, ויוצאות לחפש מזון בעיקר בלילה.

תגיות:אפרסקעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה