גולשים כותבים

איך להתמודד עם כל אתגר בחיים?

גם כאשר מתרחשים בחייך דברים קשים, חשוב לעשות הכל כדי להתרחק מעצבות. איך עושים את זה? הנה כמה טיפים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחת התורות המפורסמות ביותר של רבי נחמן מברסלב ותלמידו רבי נתן, היא "תורת אזמרה": "דַּע, כִּי צָרִיךְ לָדוּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף זְכוּת. וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר, צָרִיךְ לְחַפֵּשׂ וְלִמְצֹא בּוֹ אֵיזֶה מְעַט טוֹב, שבְּאוֹתוֹ הַמְּעַט - אֵינוֹ רָשָׁע. וְעַ"י זֶה שֶׁמּוֹצֵא בּוֹ - מְעַט טוֹב, וְדָן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, ע"י זֶה אתה מַעֲלֶה אותו בֶּאֱמֶת - לְכַף זְכוּת, וְיוּכַל לַהֲשִׁיבוֹ בִּתְשׁוּבָה. וְזֶה בְּחִינַת: "וְעוֹד מְעַט, וְאֵין רָשָׁע וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ - וְאֵינֶנּוּ" (תְּהִלִּים ל"ז).

בהמשך, מוסבר שאפילו אם האדם השני נראה לך רשע, תחפש ותבקש למצוא בו, מעט טוב ששם הוא - אינו רשע, וזו משמעות הפסוק: "ועוד מעט - ואין רשע". שהרי ברור, שגם באדם רשע יש מעט טוב, שהרי בטוב שהוא עשה איזה מצוה, או איזה דבר טוב מימיו.

אתה מוצא בו 'מעט טוב', ודן אותו לכף זכות, אתה באמת מעלה אותו, מכף חובה לכף זכות, עד שע"י זה, הוא ישוב בתשובה, וע"י ההתבוננות - במעט טוב שבו, הרע שבו ייעלם, והוא יצא מהמקום שהיה בו, ויעלה לדרגה חדשה.

כלומר, בעקבות כך שאתה דן אותו לכף זכות, אתה מוציא אותו באמת מכף חובה - לכף זכות, וזהו: "והתבוננת על מקומו - ואיננו". כשאתה תתבונן בו עכשיו, הוא כבר לא יהיה במקום שהיה.

על כך אדם לדון את עצמו בכל יום לכף זכות. כך מובא בתורה רפ"ב: "... וכן צריך האדם למצוא גם בעצמו נקודות טובות, כי זה ידוע שצריך האדם להיזהר מאד להיות בשמחה תמיד, ולהרחיק העצבות מאד מאד...".

כל אחד במהלך היום, לפעמים שמח ומרוצה ממה שעשה והצליח או ממה שקורה איתו, ולפעמים עצוב. הנה כלל שיש לחרוט על הלב: השמחה היא – קדושה. העצבות היא ס"א - היפך הקדושה. כשיש קדושה – השכינה איתך ויש לך סיעתא דשמיא בכל. וכשאתה בעצבות – 'ושב מאחריך' השכינה מסתלקת ממך.

זאת הסיבה שיש להתרחק מהעצבות, ואחת הדרכים המצוינות להתרחק מהעצבות, היא על ידי שהאדם מוצא בעצמו נקודות טובות.

אמנם קורים לך דברים שלא היית בוחר בהם, ולא היית רוצה אותם, אבל החיים לא מתנהלים כרצונך, ויש מנהיג לבירה, ואם תכנס לעצבות, יקרו עוד כמה דברים שלא היית רוצה, כגון: תיכנס לעצבות, דאגה ומחשבות שיביאו אותך ל'קטנות מוחין', וזה בדיוק מה שהיצר הרע מנסה לעשות לך בכל יום.

העצבות היא 'אם' כל חטאת, כי דרכה האדם 'מחליק' במדרון תלול. כאשר האדם בעצבות הוא אינו מסוגל להתפלל, ולקיים מצות בישוב הדעת, ואיך נראית הברכה שהוא מברך?! היצר הרע רוצה שתכנס לעצבות, וזה יגרור אותך למחשבות פסימיות ואכזבה, לייאוש ודיכאון, ועוד.

יתכן, שנכשלת היום באיזה תחום, ואפילו הרבה, אבל בטוח שהיום גם עשית מעט טוב – לא יתכן אחרת. ולכן, תפקידך להכיר בטוב שעשית היום - ולייקר אותו.

ואם יצר הרע ינסה להקטין את הטוב שבך, תסתום את פיו – ומהר.

מצאת בך משהו טוב? תהנה ממנו... תתענג עליו... תשמח בו... ותתמלא ממנו... תשמח בכל טוב שתמצא בעצמך, ואפילו – הכי הכי קטן!

גם המעט טוב, הוא – טוב מאוד. כך אומר רבי נחמן: גם המעט טוב, הוא – טוב מאוד!

ואתה יודע מה יקרה מעכשיו? אתה תמשיך למצוא בך עוד ועוד טוב...

ואתה תכנס ל'פזה' אחרת, חשיבה חיובית, אופטימית ושמחה, ואם הצלחת להגיע למקום הזה, העצבות תסתלק 'בבושת פנים', ואתה תהיה בשמחה, ומה שבטוח – שזה יביא לך רק הצלחה!

אתה 'חלק אלוק' ממעל – חתיכת 'אלוקות'. לכל יהודי יש 'חלק אלוק ממעל', חלקיק אלוקות שאינו מתבטל – לעולם. הטוב האלוקי תמיד מצוי וטמון בך – לעולמי עד, כך, שאפילו אם טעית או חטאת, הדבר אינו הופך אותך לרשע, כי הטוב שבך – אינו בטל לעולם. תפקידך – למצוא את הטוב שבך ולהאדיר אותו.

קשה לך למצוא את הטוב שבך? רבי נתן מציע שתחפש אותו כתרנגול שמנקר באשפתות, אפילו אם תמצא – חצי גרגר חיטה, גם זה מצוין, ותחיה בזה את עצמך, ומחר תחפש עוד חצי גרגר... וכך: בכל יום מחדש תחפש את הטוב שבך, ותפאר ותרומם אותו, וכך תוכל לשמוח - בכל טוב שתמצא בעצמך.

זאת הדרך שתכשיל את יצר הרע, והוא לא יצליח להפיל אותך לעצבות. והתוצאה: אתה באמת מעלה את עצמך - מ'כף חובה' ל'כף זכות', ובאמצעות השמחה תוכל למצוא בעצמך עוד ועוד נקודות טובות, ועל ידי זה – תוכל לעשות חשבון נפש, ולשפר את מעשיך בכל תחום שרק תרצה ותבחר.

עצבות – נועלת שערי שמים, שמחה – פותחת שערים נעולים. כאשר אתה שמח, ומחיה את עצמך בכל הטוב שהקב"ה נתן לך, אתה יכול להתפלל וללמוד בריכוז ובכוונה, וכך לקבל עוד חיים וחיות אלוקית מ'אור פני מלך חיים'.

אתה תשיר תזמר ותודה לקב"ה על כל הטוב והחסד שעשה עימך. ואותו הדבר, עם כל אחד מחברך, או בני משפחתך. אם תמצא את המעט טוב, הכל יהפוך - לטובה ולברכה, ששון ושמחה. 'עוז וחדווה במקומו' – וגם במקומך, כי זאת הדרך להצלחתך ברוחניות ובגשמיות, בהצלחה!

תגיות:גולשים כותביםאתגריםהתמודדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה