חנוכה 2023

מתי מברכים על הדלקת חנוכייה 4 ברכות? מקבץ שאלות לחנוכה

איך ידליקו כבאים חנוכייה אם הם לא מגיעים הביתה? ומה יעשו חולים שמאושפזים בבית חולים, שהרי אסור להדליק אש בשטח בית החולים? הרב יצחק זילברשטיין משיב לשאלות בענייני חנוכה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנשי מכבי האש שלחו את שאלתם אל הרב זילברשטיין, וכך הן שואלים: "ישנה תקנה המחייבת אותנו ללון בתחנת הכיבוי, דהיינו שאנחנו לא חוזרים הביתה בלילה, אלא לנים בתורנות בתוך התחנה כדי להיות ערוכים לכל קריאה על שריפה. כיצד יש לנהוג בימי החנוכה בעת הדלקת הנרות"?.

הרב השיב לשאלתם שיש להדליק חנוכייה ולברך בתחנת הכבוי, והרעייה תדליק בבית. כך פסק גם הרב אלישיב זצ"ל לראשי ישיבות העוזבים את בתיהם לכמה ימים ולנים בלילות בישיבה כדי להיות סמוכים לתלמידיהם. המקום בו הם לנים נקרא הבית שלהם לגבי הדלקת הנר.

בעיה נוספת מתעוררת לגבי חולים ורופאים המצויים בבתי חולים, וההנהלה אינה מאפשרת בשום אופן להדליק נרות בשטח בית החולים מחשש לשריפות. הרב אלישיב זצ"ל פסק שאפשר להדליק על ידי פנסים, וכך כל יום להוסיף אור נוסף בפנס. "אני מחזיק בביתי פנס כזה עם 8 מנורות, ומי שזקוק לכך יכול לקבלו אצלי בהשאלה", אמר הרב זילברשטיין.

 

מתי ברכים על נרות חנוכה 4 ברכות?

בשיעור הציג הרב בפני הקהל את החידה הבאה: "ביום הראשון מברכים 3 ברכות בהדלקת נרות החנוכה. ומתי מברכים על נרות חנוכה 4 ברכות?".

והתשובה: אדם שקיבל/קנה חנוכייה חדשה, ומברך עליה את ברכת "הטוב והמיטיב", מוסיף את הברכה הזו אל 3 הברכות הקבועות.

על השאלה מתי לברך את הברכה הנוספת הזו, האם לפני ההדלקה או לאחריה, השיב הרב שמברכים לפני ההדלקה, כיון שגם ברכה זו שייכת למצוות ההדלקה. ומברכים את ברכת 'הטוב והמיטיב' בסוף אחרי 3 הברכות, כדי להסמיכה ככל האפשר אל ההדלקה בחנוכייה החדשה.

 

מתי מדליקים אם יש שמן לכמה דקות בלבד?

והנה חידה נוספת מפי הרב: אם אין שמן כשיעור מצוות ההדלקה, שהוא כמחצית השעה, אי אפשר להדליק. מתי בכל זאת מדליקים, גם אם ההדלקה תהיה רק למשך דקות ספורות?

על התשובה לשאלה זו הקדים הרב בהקדמה קצרה ובה מוסר עבורנו לכל השנה, וכך אמר: "שמעתי פעם כשהייתי אצל הרב וואזנר זצ"ל שני דברים, ונספר את שניהם. הראשון היה בעקבות טלפון שהגיע אל הרב, ועל הקו היה אחד מתלמידיו הנאמנים שהודיע לרב שבנו הגיע לגיל הנחת תפילין, והוא רוצה שהוא יהיה זה שיניח לו בפעם הראשונה. 'רכשנו כבר כרטיסי טיסה, ואנחנו מתכוננים להגיע לשם כך לבני ברק', הודיע האב.

"והנה, שמעתי את הרב וואזנר אומר לאבא במלים אלו: 'אני מציע לך שבמקום שתגיע אלי לבני ברק, תיקח את כרטיסי הטיסה ותכניס אותם אל תוך מסגרת, ותתלה אותם על הקיר... המראות הלא-צנועים שהילד יראה בשדה התעופה לא שווים את הביקור שתעשו אצלי להנחת תפילין'. על שולי המסגרת על הקיר הציע הרב לכתוב "רצינו לנסוע אל הרב וואזנר, והרב הציע לנו שנשמור על העיניים". דבר זה ישפיע על כל בני-הבית והצניעות תהיה לשם ולתפארת. התלמיד ציית לדברי רבו, ואכן עשה כך.

"הדבר השני ששמעתי אצל הרב היה תשובה לשאלתנו הנ"ל: באיזו סיטואציה מותר להדליק ולברך גם כאשר ההדלקה תימשך רק כמה דקות? הרב אשיב שאדם הנוסע במטוס (בו אי אפשר להדליק, גם לא בפנסים) ונחת כמה דקות לפני עלות השחר - בדקות הללו עדיין אפשר להדליק. ולכן ידליק ויברך גם אם בעוד מספר דקות יעלה עמוד השחר, שאז אין לנרות כל ערך. ראייתו הייתה מתוך דברי השולחן ערוך שאמר שזמן ההדלקה הוא עד עמוד השחר, ולא ציין כתנאי שתישאר מחצית-השעה להדלקה, אלא גם אם הגיע ממש הזמן שלפני עמוד השחר, אפשר להדליק ולברך".

ערוך מתוך בטאון רמת אלחנן, "קול ברמה".

כמה זמן הנרות צריכים להיות דולקים? מה הזמן הראוי ביותר להדלקה?הרב זמיר כהן מסביר בקצרה את הלכות חנוכה:

 

הרב ירון אשכנזי משיב לשאלות הצופים בנושאים הלכתיים לחנוכה. צפו:

תגיות:ברכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה