מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם יש זמן בעולם הבא? איך מקיימים מצוות מאהבה? וגם: מבחר שאלות לחג החנוכה

מקבץ שו"ת 200 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ה כסלו התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם יש זמן בעולם הבא?

יש מקומות בעולם הבא שיש בהם צורה של זמן, כגון בבית דין של מעלה כאשר דנים את האדם על מעשיו, וכן בעונש הגיהינום שיכול להימשך עד 12 חודשים. אולם ב"תחנה הסופית" שהיא גן-עדן, הוא מקום האושר והשכר הנצחי, נאמר ש"צדיקים עומדים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה", ומשמע ששם אין זמן ולא שינוי ולא שעמום, אלא הוא מקום מושלם ונצחי. עוד בנושא זה אפשר לראות כאן.

כותב הרמח"ל בפרק הראשון של מסילת ישרים, על העונג של העולם הבא:"והנה, מה שהורונו חז"ל הוא: שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו, שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול בכל העידונים שיכולים להימצא. ומקום העידון הזה באמת הוא העולם הבא, כי הוא הנברא בהכנה המצטרכת לדבר הזה. אך הדרך כדי להגיע אל מחוז חפצנו זה הוא זה העולם. והוא מה שאמרו ז"ל (אבות ד', ו'): "העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא". והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה, הם המצוות אשר ציוונו עליהן האל יתברך שמו. ומקום עשיית המצוות הוא רק העולם הזה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  *

2. מהי המשמעות של חג החנוכה? מדוע קוראים לחג חנוכה?

השם חנוכה נגזר מלשון חנו - כ"ה, כלומר שניצחונם של החשמונאים נגד צבא היוונים היה בתאריך של כ"ה לחודש כסלו, וביום הזה הם חנו.

השמחה של הניצחון היא בכך שעבודת בית המקדש חזרה למתכונתה, וגם בכך שאירע נס עצום על טבעי שפח שמן קטן דלק שמונה ימים, נס זה הוכיח לעם ישראל את האהבה הגדולה שבורא עולם אוהב אותנו.

*  *  *

3. האם מותר לחמם עוגת סופלה בשבת על הפלטה? זו עוגה קצת נוזלית בפנים.

מותר לחמם סופלה על הפלטה בשבת, על אף שהשוקולד נהפך לנוזל לאחר החימום (אלא שאם את נוהגת לחמם שאר מאכלים על הפלטה רק על גבי סיר הפוך וכיוצא בזה, גם כאן יש לנהוג כן).

מקורות: הנה לפי מנהג הספרדים יש להתיר בפשיטות, לפי פסק השלחן ערוך (סימן שיח סעיף טז) שמותר ליתן אינאפנדה כנגד האש במקום שהיד סולדת ואע"פ שהשומן שבה שנקרש חוזר ונימוח.

אלא אפילו למנהג האשכנזים שנהגו להחמיר בזה משום איסור נולד, זולת במקום צורך, כמבואר ברמ"א ובמשנה ברורה שם. מכל מקום כתב בספר שמירת שבת כהלכתה חלק א' (פרק א' הערה קכ"ג) בשם הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל, שאוכל שרגילים לאוכלו גם בעודו קרוש, כגון ציר דגים, מותר להפשיר בשבת, כי מקודם היה אוכל וגם עכשיו הוא אוכל, ולכן לא שייך בזה איסור נולד. ע"ש. והוא הדין לגבי עוגת סופלה. וכן פסק בנדון דידן בספר הליכות שבת חלק ב' (עמודים תמ"ז-תמ"ח).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  *

4. קיבלנו שמן זית מגוי ורצינו לדעת: האם מותר להדליק איתו נרות חנוכה? ואם כן, האם עדיף לשלם לגוי סכום סמלי על השמן או שבסדר לקבל אותו כמתנה? (שמענו שבאופן כללי עדיף לשלם אודות שמן לנרות חנוכה, ולכן השאלה).

א. מותר.

ב. לא משנה כל כך.

*  *  *

5. הזמנתי משלוח מחו"ל. היתה תקלה אצל השליח בארץ והיה קשה להשיג את חברת השליחויות. יצרתי קשר עם המוכר ברוח נעימה, והוא זיכה אותי במלוא העלות (כ-200 ש"ח) ואמר במפורש שאם החבילה תגיע - אני יכול לשמור אותה ולעשות בה כרצוני. החבילה הגיעה, כלומר קיבלתי גם את הכסף וגם את החבילה. האם ספק גזל? מה עלי לעשות?

את יכולה לשמור את החבילה ואת הכסף, ואין כאן חשש גזל כלל.

*  *  *

6. מה מברכים על לביבות תפוחי אדמה (לטקס)? רוב רובו תפוחי אדמה?

אם שמו קמח בלביבות לשם הוספת טעם או כדי שישביעו יותר - אפילו שרובו תפוחי אדמה - יש לברך מזונות (על פי המבואר בשלחן ערוך סימן ר"ח סעיף ב' ובמשנה ברורה שם).

ואם שמו קמח רק כדי להדביק את הלביבות ויש חתיכות ניכרות של תפוחי אדמה - יש לברך האדמה. ואם אין חתיכות ניכרות - יש לברך שהכל (על פי המבואר שם וברמ"א סימן רב סעיף ז. וע"ע מה שכתבו בנד"ד בשו"ת תשובות והנהגות חלק ג' סימן ע"ד ובשו"ת אבני ישפה חלק א' סימן מ"ד אות א').

ולמנהג הספרדים גם אם אין החתיכות ניכרות - יש לברך האדמה (על פי המבואר בשלחן ערוך שם. וכן ראה עוד באורך בשו"ת יביע אומר חלק ז' חלק אורח חיים סימן כ"ט).

*  *  *

7. ידוע שיש עניין לאכול שמן בחנוכה, בגלל הנס של מציאת פך השמן. לכן נוהגים בחנוכה לאכול סופגניות ולביבות שטוגנו בשמן. השאלה היא האם אכן יש עניין הלכתי/ השקפתי/ מוסרי וכדומה לאכול דווקא דברים שטוגנו בשמן? או שאפשר לקיים את המנהג גם באכילת סלט ירקות שתובל בשמן זית וכדומה?

כפי שהבנתי, עיקר המנהג הוא אכילת שמן, ואינו מצריך דווקא טיגון. אם כן, גם בשמן הניתוסף לסלט אפשר להשתמש כדי לזכור נסי חנוכה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  *

8. אני מרגישה שאני מקיימת מצוות כי אני חייבת, כי ככה ההורים שלי חינכו אותי, וגם מפחד מהעונש. איך אני יכולה לקיים מצוות מאהבה? איך אפשר לבוא מנקודה שאני אוהבת את המצוות, ולכן אני מקיימת אותן, ולא כי אני חייבת?

ראו כאן, וגם שם.

*  *  *

9. שמעתי שאסור להדליק חנוכייה ונרות שבת בשמן למאור, שהוא לא למאכל. האם זה נכון?

מרן הורה שיש להדליק נרות בשמן זה לכתחילה.

*  *  *

10. מדוע חוגגים את חג החנוכה שמונה ימים? שכן אפשר היה לחשוב שהנס נעשה על שבעה ימים, שכן היה די שמן ללילה הראשון.

יפה שאלת. ונאמרו בזה תירוצים רבים מאוד, ומהם:

א. בספר האשכול (ריש הלכותחנוכה עמוד יט) מתרץ לפי מה שכתוב בשאלתות דרב אחאי גאון (פרשת וישלח) שלא היה בפך מספיק שמן אפילו כדי להדליק בו יום אחד. ולפי זה נמצא שגם בלילה הראשון היה נס.

ב. הבית יוסף (סימן תרע) מתרץ שחילקו מראש את השמן שבפח לשמונה חלקים, ובכל לילה נתנו במנורה חלק אחד, והיה דולק עד הבוקר, ונמצא שבכל שמונת הלילות נעשה נס.

ב. עוד תירץ הבית יוסף שם, שלאחר שנתנו שמן בנרות המנורה כשיעור, נשאר הפך מלא כבתחילה, וניכר הנס אף בלילה הראשונה (וע"ע בתירוצו השלישי שם).

ד. והפרי חדש (שם) תירץ, שהדלקת לילה הראשון הוא משום נס הניצחון. ושאר שבעת הלילות הוא משום נס פך השמן.

ה. ובשם הסבא מקלם זצ"ל הובא לתרץ (חזון למועד חלק א' מאמר כ"ג) שקביעת היום הראשון היא כדי להשמיענו שמה שדולק השמן על פי דרך הטבע גם הוא נס.

תגיות:עולם הבאמקבצי שו"ת - שאל את הרב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה