זוגיות ושלום בית

כיצד נצליח לשמר זוגיות תקינה להמשך הנישואין?

על אלו דברים צריך לשמור במהלך הנישואין, כדי שלא ליפול – ולא לדעת כיצד לחזור אחורה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו זוג צעיר בתחילת דרכו, הרוצה לדעת: מה הם הדברים העקרוניים שיש לשים לב אליהם במהלך הנישואין, כדי שלא ניפול ח"ו למצב שלא נדע כיצד לחזור חזרה לימים הטובים?

* * *

מעצם טבע בריאתם, שונים הם הגבר והאישה זה מזו, גם אם נראה כי קיימת ביניהם "התאמה". כי לכל אחד מהם יש דעות ועמדות שונות, קווי אישיות ואופי שונים, צרכים וציפיות שונות. ומשום כך בתחילת חיי הנישואין נדרשים בני הזוג לקבל זה את זו, להכיל זה את עולמו הרגשי של האחר, למחשבותיו רצונותיו ושאיפותיו.

בשלב זה של יצירת קשר הנישואין, מתחילים בני הזוג בתהליך של התחברות מתוך השקעה רגשית אינטנסיבית מצד שניהם, כדי לפתח קרבה צמודה ואחידה. שניים שהיו כמעט זרים זה לזו, מתחילים בתהליך של העמקת יצירת תא-הזוגיות של ברית הנישואין, כשהאנרגיה הרגשית של שניהם מופנית בעיקר כלפי פנימה אל תוך קשר הנישואין, על חשבון צרכים אישיים ואגואיסטיים.

שלב זה מתקיים לאורך השנה הראשונה של הנישואין, שהיא רבת חשיבות להתפתחות, כינון ויציבות תא הנישואין, כדי שיצירת הקשר תהווה בסיס להמשך שלבי ההתפתחות המשפחתית.

וכפי שקובע הספר החינוך (מצווה תקפ"ב), כי הציווי לשמח את האישה בשנה הראשונה, נועד לפיתוחה של לכידות רגשית בין בני הזוג, וכינונם של דפוסי התנהגות והרגלים הולמים, שישמשו את בני הזוג במהלך חייהם המשותפים.

לכן, על בני הזוג לתת את דעתם למספר תחומים כדי שזיווגם יעלה יפה:

  1. פיתוח וקביעת גבולות ברורים וגמישים, בינם לבין ההורים משני הצדדים, על מנת למנוע התערבות לא הולמת של ההורים בחיי נישואיהם.
  2. פיתוחם של דפוסי תקשורת המאפשרים דיאלוג פתוח "בגובה העיניים", תוך שמירה על כבוד האחר וקבלתו, ומתוך יכולת להכלה רגשית הדדית.
  3. פיתוח דפוסים מקובלים על שני בני הזוג - להבעת חיבה, אהבה ואינטימיות רגשית, מתוך דאגה וכבוד הדדי.
  4. על בני הזוג לפתח ולטפח סגנון הולם לפתרון אי הסכמות וקונפליקטים בלתי נמנעים. בני הזוג ילמדו לאתר ולזהות אי הסכמה, ולמצוא דרכים לפתרון הולם, מתחשב, ולא מכניע את האחר ושולט עליו.
  5. בני הזוג צריכים למצוא איזון מתאים בין עיסוקיהם מחוץ לבית, לבין הצורך החשוב בשמירה על ביחדיות זוגית איתנה. שימור הזוגיות והמשך טיפוחה, יתאפשר רק כאשר העיסוקים החיצוניים נעשים ללא "הסגת גבול" לקשר הזוגי וערעורו.

לכן כאשר מזהים בעיה מסוימת, אין להמעיט מחשיבותה או להתעלם ממנה, מתוך מחשבה ש"כרגע זה לא חשוב", או לחשוב ש"עם הזמן זה יסתדר", או ש"האהבה תתגבר על הבעיות". כי נטיות אלו עלולות לגרום לקשיים ומשברים בחיי הנישואין, ולא נדע אח"כ כיצד לצאת ממנה.

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנותזוגיותטובה".Dp0533165281@gmail.com 

תגיות:זוגיות ושלום ביתזוגיות תקינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה