פורום מומחיות

מה אפשר לעשות כדי להשיג שמחה בחיים?

האם השמנה היא תופעה גנטית? ומה אפשר לעשות כדי לשמוח?

  • כ"ד כסלו התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בזמן האחרון אני מרגישה עצב. מה אעשה על מנת להיות שמחה בחיים?

מהי שמחה אמיתית, ומהי הדרך אליה?

"קשה להגדיר אותה, אבל קל לזהות אותה" (סוניה ליובימרסקי).

ישנן דרכים רבות הגורמות לאדם להיות שמח ושבע רצון מהחיים.

פרופ' מרטין סליגמן הינו פסיכולוג אמריקאי יהודי, שהתמחה בתחום הפסיכולוגיה של האושר. במאמריו הוא מונה דרכים להשגת שמחת חיים. הנה כמה מהן, כאשר מקורן, איך לא, מהתורה:

1. הכרת תודה - הדבר הראשון אותו אנו אומרים כשקמים בבוקר הוא "מודה אני", ואפילו לא "אני מודה". עם ההודאה לה' על כל שנתן לנו אנו פותחים את היום.

2. טיפוח חשיבה אופטימית - רגשות חיוביים מעודדים יצירתיות והתמודדות טובה יותר עם מטלות. כדאי לערער על מחשבות פסימיות. רגשות חיוביים גורמים לנו להפוך לאנשים טובים ונעימים יותר, ומוציאים מאיתנו את המיטב. בתור יהודים מאמינים, נזכור ונזכיר לעצמנו שהכול לטובה.

3. להפגין נדיבות - "כל הטוב בעולם נובע מהחשיבה על האחר. כל הסבל בעולם נובע מהחשיבה על עצמי". חשבו, למי אתם יכולים להועיל? את מי אתם יכולים לשמח? עולם חסד יבנה.

4. להשקיע במערכות יחסים - להיות עם אנשים שאתם אוהבים להיות בחברתם של אלה שגורמים לכם להרגיש מוערכים, שיודעים להקשיב לכם. קנה לך חבר.

5. ללמוד לסלוח - סליחה היא אחד האתגרים הקשים ביותר. המטרה היא לשנות את צורת החשיבה, וכך למתן את התגובה הרגשית הפיזיולוגית. לא תיטור ולא תיקום.

6. להימנע מהשוואות חברתיות - אנשים מאושרים נמנעים מלהשוות עצמם לאחרים. כל הסתכלות על מצבם של אחרים עלולה להזיק, לפגוע בערך העצמי ולגרום לרגשי נחיתות. נבטח בקב"ה שנותן לנו את מה שהכי טוב לנו.

7. לחדש את הכוחות הנפשיים ע"י שמחה בהנאות החיים: אכילה, נופש, בבחינת "קווי ה' יחליפו כוח...", ועוד.

8. טיפוח הנפש - לדאוג להזנה רגשית הכוללת טיפוח רגשות נעימים וקבלה, וכמובן התמודדות עם רגשות לא נעימים.

(יפה איפרגן, MA, אשת חינוך ומטפלת CBT במחלקת "נפשי בשאלתי")

* * *

האם השמנה מגיעה מסיבה גנטית? והאם בהכרח השמנה עוברת בגנטיקה?

סיבות גנטיות אינן בהכרח סיבה להשמנה.

הן בעיקרן תירוץ, משום שבמקרה זה קובעים הרגלי האכילה שהילד רואה בביתו. הסיבה העיקרית לכך שלהורים שמנים יש ילדים שמנים היא בעצם הרגלי אכילה לא נכונים בבית.

אמנם קיימת עובדה גנטית, אשר גורמת לרגישות יתר בגידול תאי שומן או במנגנון ויסות רעב-שובע, שרגיש יותר בעקבות פעילות רגישה יותר במרכזי רעב ושובע. אך יחד עם זאת, מחקרים מראים כי אנשים אשר סבלו בילדותם מהשמנה ורזו בבגרותם, ולעומת זאת מגדלים את ילדיהם כרזים, כלומר נוקטים הרגלי אכילה נכונים בביתם, ילדיהם גדלים להיות אנשים רזים, למרות הצד הגנטי הקיומי.

ובכן, ישנן סיבות רבות להשמנה ולאכילת יתר, אך עם זאת, בשיקול דעת ובשינויים מעטים, תוך היוועצות עם אנשי מקצוע רלוונטיים, ניתן להתגבר על בעיית השמנה ואף לפתור אותה לתמיד.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

תגיות:השמנהשמחהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה