חדשות בארץ

סערת שוהם: עצומת מחאה נגד הפגיעה בראשון לציון

יוזמה חדשה שעלתה לרשת מזמינה את הציבור לחתום על עצומת מחאה נגד נציב תלונות הציבור על השופטים, אורי שוהם, בעקבות החלטתו נגד הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הגר"י יוסף

  • כ"ד כסלו התשפ"ב
הראשון לציון הגר"י יוסף (צילום: David Cohen/Flash90)הראשון לציון הגר"י יוסף (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

נמשכת הסערה הציבורית בעקבות החלטתו של נציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אורי שוהם, כי על השר לשירותי דת מתן כהנא לזמן את הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הגר"י יוסף, לשיחת נזיפה ולשקול את המשך כהונתו כדיין בבית הדין הרבני הגדול.

כזכור, החלטתו של שוהם ניתנה בתגובה לתלונה של המרכז הרפורמי נגד הגר"י יוסף, ברקע התבטאויותיו נגד רפורמת הכשרות של כהנא, שאושרה לאחרונה על ידי הכנסת במסגרת חוק ההסדרים, והרפורמה הנוספת המתוכננת במערך הגיור. שוהם התייחס לכינוס חירום שערכה מועצת הרבנות הראשית בהשתתפותם של דיינים ורבנים, ולהודעה חריפה שיצאה בסיומו נגד הרפורמות. הוא כתב בהחלטתו כי "יש לחדד את הדברים ולהורות לדיינים לבל יטלו חלק בכל כינוס, מפגש או אסיפה, שאמורים לעלות בו נושאים בעלי ציביון פוליטי השנויים במחלוקת ציבורית".

בעקבות ההחלטה, עלתה לרשת יוזמה חדשה המזמינה את הציבור לחתום על עצומת מחאה נגד דבריו של שוהם. בנוסח העצומה, המקודמת על ידי המרכז למורשת מרן, נכתב: "מרן פוסק הדור, הראשון לציון שליט"א, הוא המנהיג הגדול שבדור שלוחם את מלחמת ה', ועושה כל שביכולתו כדי שיישאר עוד סממן יהודי במדינה הזאת, והוא פיהם של מיליוני יהודים בארץ ובתפוצות, הכואבים על בזיונה של הרבנות הראשית ועל קעקוע כל סממן יהודי מ'מדינת היהודים', בהריסת הכשרות, הגיור, הכותל המערבי, מערך הנישואין והשבת הקדושה".

"אנו מקיימים בזה מצוות מחאה במי שמבזה את כבודם של גדולי ישראל, וקוראים לכבוד השופט בדימוס לחזור בו מהדברים, וכבר אמרו חכמינו 'הֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִּכָּוֶה; שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָף, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ', אוי לך מיום הדין, אוי לך מיום התוכחה".

עצומת המחאה על ביזוי כבודו של הגר"י יוסף

 

"שוהם צריך להתנצל ולבקש סליחה מהראשון לציון"

החלטתו של שוהם הובילה לתגובות חריפות במערכת הפוליטית. יו"ר סיעת ש"ס, מיכאל מלכיאלי, אמר כי ההחלטה לזמן את הראשון לציון לשיחת שימוע מהווה "יום אבל לאומי שייזכר לדורי דורות". עוד הוסיף: "מדובר בפגיעה חמורה בכל ציבור שומרי המסורת, דברים ששמענו עליהם רק במדינות ובמשטרים אפלים ואיש לא חלם שיהיה במדינת היהודים. כל עם ישראל כאיש אחד צריך להגיע לשימוע ולכאוב את כאב הפגיעה החמורה במרן".

יו"ר סיעת יהדות התורה, יעקב ליצמן, אמר: "ההתערבות הבוטה של אורי שוהם בהתנהלות הראשון לציון הגר"י יוסף שליט"א הינה שערורייתית, מקוממת ומבטאת את רוח הזדון הרפורמית של הממשלה. אין ולא יהיה מי שימנע מפוסקי ההלכה לנהוג כפי מחויבותם ואמונתם, להתריע ולעמוד בפרץ נוכח הפגיעות הקשות, והמגמות להרוס את ערכי הדת והמסורת בישראל. יש לדחות בתוקף את הנסיונות להלך אימים על גדולי ישראל בדרכים של הפחדות ואיומים".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', מסר: "הניסיון למנוע מהרבנים הראשיים להביע דעתם בנושאים שבסמכותם ובאחריותם הוא חמור ומקומם. הרבנים הראשיים חייבים לקדם מהלכים שהם סבורים שהם נכונים בתחומי אחריותם ולנסות למנוע מהלכים הרסניים ומזיקים לשיטתם. הרבנים הראשיים אינם פקידים ואינם כפופים מקצועית והלכתית לדרגים הפוליטיים. עצמאותם היא עצמאותה של הרבנות הראשית".

חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) תקף את הנציב בחריפות: "זקנותו של אורי שוהם מביישת את צעירותו. כל בר דעת מבין את תפקידו של רב בישראל מאז מתן תורה, לשאת את דבר השם בגאון ולקיים 'לא תגורו מפני איש'. חוסר האומץ לטפל בפניותיי כנגד שופט בית משפט למשפחה שסרח ובתלונות קשות נוספות מותירות בידו זמן לעבוד אצל המרכז הרפורמי ולבזות את כבוד התורה ומרן הראשון לציון, ולהתנהג כאחרון הבורים ועמי הארצות. החלטותיו הפוליטיות וההזויות הן אלו שפוגעות באמון הציבור במערכת השפיטה בישראל".

חברו לסיעה של ארבל, חבר הכנסת ינון אזולאי, הגיב: "החלטת השופט אורי שוהם הינה החלטה שערורייתית, שכל יהודי באשר הוא צריך להזדעזע ולכאוב על הפגיעה בכבוד התורה. שוהם נוהג, ולא בפעם הראשונה, כמי שמייצג את התנועה הרפורמית הפועלת ללא לאות לסתום את פיותיהם של רבני ישראל. הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א בדבריו ממשיך את העתקת השמועה ודעת תורה של רבני ישראל מאז ומעולם, וכך ימשיך לעשות ללא מורא ופחד. זאת התורה לא תהא מוחלפת. אני מציע לשופט שוהם לרכז את מירב האנרגיות שלו לטיפול הבעיות במערכת המשפט, ויש הרבה כאלה".

חבר הכנסת אופיר סופר (הציונות הדתית) כתב: "הרבנים הראשיים לישראל אמונים על הדת והמסורת בישראל, על כל המשתמע מכך. החוצפה והניסיון של נציב התלונות על השופטים לסתום את פיו של הראשון לציון בשל הבעת דעתו על עניין שבליבת עשייתו – מזכירה ימים אפלים וחשוכים. איפה אותו נציב היה כששופטים ביקרו בריש גלי שרי משפטים וראשי ממשלה?".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, אמר: "ההחלטה של אורי שוהם היא מפגן של צביעות. כששופט העליון מני מזוז יצא נגד השר אמיר אוחנה, נציב התלונות על שופטים שוהם הסתפק באמירה 'ראוי היה להימנע מהאמירות' ודחה את התלונות נגד מזוז. אבל כשמדובר ברב הראשי, שמתבטא בסוגיות ההלכתיות החשובות ביותר לעם היהודי, אז אורי שוהם יוצא מגדרו כדי להשתיק, לפגוע ולהתנגח. חרפה".

"מי שמתבטא כך נגד הרב הראשי לישראל לא ראוי להישאר בתפקידו", הוסיף בן גביר. "אני קורא לשר המשפטים לעשות שימוש בסמכותו להדיח נציב תלונות על שופטים שמתנהג באופן שאינו הולם את מעמדו".

יו"ר מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא וזקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, צירף אמש את קולו למחאה נגד שוהם וקרא לו להתנצל בפני הגר"י יוסף. "מזועזע מחוצפתו של השופט בדימוס אורי שוהם כלפי הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א", אמר. "גם אם הדבר נובע מבורותו של השופט בדימוס אורי שוהם – זה חמור ביותר".

"עליו קודם כל ללמוד מה חובתו של דיין בישראל, ואז יתברר לו שכל מה שקשור לחיזוק היהדות – חובתו של הדיין לעסוק בו, ובוודאי של נשיא בית הדין הגדול", הוסיף הרב דרוקמן. "אני נוטה לדון כל אחד לכף זכות, ולכן אני מתייחס לפרשת השופט בדימוס אורי שוהם שהכל נבע מתוך בורות על תפקיד דיין בישראל, אבל עליו לפחות להתנצל ולבקש סליחה מכבוד הראשון לציון".

מלשכתו של הרב הראשי לישראל, נשיא בית הדין הגדול הגר"ד לאו, נמסר כי הוא "דוחה על הסף את קביעתו של נציב תלונות הציבור על השופטים המתעלמת מכללי האתיקה לדיינים, לפיהם התבטאות של רב ראשי בנושא הלכתי אינה רק רשות אלא אף חובה. זהו תפקידו של רב ראשי, להביע את עמדת ההלכה ולקיים 'לא תגורו מפני איש'. הרבנים הראשיים לישראל, יחד עם רבני ישראל, ימשיכו לעמוד על משמר ההלכה ולא יושפעו מביקורות כאלה או אחרות".

תגיות:מחאההרב יצחק יוסףאורי שוהם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה