זוגיות ושלום בית

"הייתי עם תאומים קטנים ובעל אטום. רציתי לפרק את הבית"

זה התחיל מאי הבנה אחת, ועוד אחת ועוד אחת שהפכו במהרה לכדור שלג ענק שהוביל למשבר עמוק בנישואין. איך קרש ההצלה שקיבלו בני הזוג במחלקת שלום בית, הוביל אותם לחוף מבטחים?

  • י"ב כסלו התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מעיין הרגישה בודדה בנישואין. חוסר תקשורת מתמיד בינה לבן בעלה יצר אצלה הרגשה של ניכור. בלילות היא התעוררה לטפל בתאומים שנולדו להם, ובימים היא התקשתה לתפקד. כשביקשה עזרה מבעלה שהגיע הביתה בשעות הערב, הוא לא הבין למה היא "נופלת עליו", וטען שעבודות הבית הן לא מתוקף תפקידו.

באמצעות העזרה שקיבלו ממחלקת שלום בית הם הצליחו להבין שהסיבות לקשיים נבעו מהרקע השונה שממנו כל אחד מהם הגיע. בנוסף, הם הבינו את המשמעות שיש לפערים בין גברים לבין נשים, קיבלו תובנות נוספות וכלים פרקטיים, והצליחו להגיע לזוגיות טובה, אכפתית ובונה. 

 

"כבר אמרו לבעלי שיש לי בעיה נפשית"

"לא ציפיתי שהנישואין שלנו יעלו על שרטון", משתפת מעיין. "שנינו אנשים טובים, ובעלי הוא אדם שקט מטבעו, אבל מבפנים הצעקה שלנו הייתה אילמת. היו קצרים בתקשורת ואי הבנות למיניהן. כל הזמן נתקענו ונתקענו, הרגשנו שמשהו לא זורם, כאילו יש חומה ביננו. השתדלנו, רצינו וניסינו, אבל זה לא הלך", היא מתארת בגילוי לב את השנים הראשונות של חיי הנישואין שלה.    

בעודם נאבקים למצוא דרכים שונות לתקשר ביניהם, מצאה מעיין את עצמה בהיריון עם תאומים.

"במהלך ההיריון לא הייתי בקו הבריאות, והתקשיתי לתפקד. בעלי לא מצא את עצמו, ולא הבין איך הוא נקלע למצב כזה. בתקופה הזו הבעיות רק החריפו, ומקשיים שהולכים ומתגברים, זה הגיע לנקודת קיצון שכבר מוגדרת משבר".

לפני שמעיין ובעלה פנו להידברות, הם הלכו לכמה מטפלים אחרים באופן פרטי, בעלי התמחויות שונות, שמכנה משותף אחד היה לכולם: הם לא הצליחו לרדת לשורש העניין, ולהבין את הבעיה לעומקה. "זה הגיע לרמה כזו שאחד מהם אפילו אמר לבעלי שיש לי בעיה נפשית", מספרת מעיין בכאב.

איך המתח בא לידי ביטוי? מה קרה בבית?

"הייתי אחרי לידה, וידוע שזו תקופה רגישה אצל נשים. לילות שלמים הייתי ערה עם התאומים, והתפקוד שלי בבית היה איטי ומועט. כשבעלי חזר הביתה בערבים ביקשתי ממנו עזרה בעבודות הבית. הוא הביט עליי במבט שאומר: 'למה שאעשה את זה'?

שאלתי אותו: 'מה הבעיה? למה אתה לא מסוגל לעזור'? והוא החזיר לי בשאלה: 'מה, אני עבד'?

"המשכתי לומר: 'אני לא מעירה אותך בלילות, וגם לא מבקשת עזרה עם התאומים, אני משחררת אותך מהטיפול בילדים, כי אני מבינה שאתה עובד, אבל לפחות תעזור בבית', ואז בכל פעם שהנושא עלה, בעלי התרגז, ולא הבין למה אני מבקשת עזרה".

למעיין יש מודעות. כיום היא מבינה שבעלה לא עשה זאת בגלל חוסר אכפתיות. היא מציינת שהוא הגיע מבית שבו לא אפשרו לו לבצע שום מטלה מעבודות הבית, והוא לא היה רגיל לכך בכלל. בנוסף, היא מדגישה שהוא הבן הצעיר במשפחה, לכן הוא לא ראה את אימו מקבלת עזרה מאביו בכל מה שקשור בטיפול בילדים אחרי לידה, כי לא היו אחריו לידות.  

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"ראיתי שהוא מחפש הזדמנויות לצאת מהבית"

למעיין יש הסבר ברור למה שעבר עליהם: "אף ילד לא מבין לעומק עד כמה ההורים שלו מסרו נפש למען הילדים, גם לא כשהוא הופך בעצמו להורה. לעולם לא נוכל להיות במקומם, אז וודאי שבעלי לא הבין למה הוא צריך לעזור, והוא הרגיש שמתייחסים אליו כמו לעבד. ככל שניסיתי לדבר איתו, הרגשתי שהוא נאטם יותר. בשלב כלשהו ראיתי שהוא מחפש לנצל הזדמנויות לצאת יותר מהבית, ולהגיע מאוחר. התחושה הזו יצרה ריחוק, ובכל פעם כשדיברתי איתו על זה, הגענו לפיצוץ. כל אחד הסתגר בעמדתו, והוא אמר שאם עבודות הבית מכבידות עליי, לא כדאי שאצא לעבוד, אלא אשאר בבית, אבל אני רציתי לעבוד".

מעיין ובעלה לא הצליחו להגיע לעמק השווה. כשהיא נתונה בבדידות רגשית, נמנעה מעיין מלשתף את בעלה גם בדברים אחרים שעוברים עליה. בתקופת הבדידות הזו מעיין חוותה דכדוך על גבול הדיכאון.

"הרגשתי שאין לי סיבה לקום מהמיטה, אין לי כח לילדים, והעול שבגידול הילדים ובניהול הבית מושך אותי למטה", מתארת מעיין בכנות. "ואילו בעלי? הוא לא הבין מה קורה פה. הוא הרגיש שנפל בפח. יש לו אישה מסכנה, ממורמרת ומתבכיינת שדורשת עזרה. התסכול שלו היה גדול וגם שלי.

אמנם בעלי הוא אדם שקט ומופנם, שלא מרים את קולו, אבל הוא היה מסתגר ברגעים קשים. חוסר התקשורת הזה הביא אותי להרגיש ניכור. הרגשתי שאני גרה עם אדם זר בבית. אמרתי לו הרבה פעמים שאנחנו בעצם גרים בדירת שותפים, ולא מורגש שאנחנו נשואים. הכל נאמר מחוסר היכרות האחד של השני".

אם אתם חושבים שניסיתם הכל, והתייאשתם, אם מחלוקות הן חלק בלתי נפרד מחייכם, או אם הקשר הזוגי שלכם זקוק למשב רוח מרענן, צרו קשר עוד היום עם מחלקת שלום בית, והעניקו לכם ולילדיכם הזדמנות חדשה לחיים רגועים של שלווה ושלום בבית. התקשרו עכשיו 073-222-1310

"הן סיפרו לי מה בן הזוג קנה להן, ויצאו לי העיניים"

למעיין היו חלומות שבעלה יקנה לה מתנות בימי נישואין, ושהוא יתייחס אליה בימי הולדת. "קרובות משפחה וחברות סיפרו לי מה בן הזוג קנה להן, והרגשתי שיוצאות לי העיניים, ואצלנו? דממת אלחוט. אחרי שילדתי ובמשך השנתיים הראשונות מאז החתונה, חוסר התקשורת במובנים רבים של חיי הנישואין אפילו הוביל אותנו לחשוב על גירושין. בגלל שהיו לנו שני תינוקות קטנים, ניסינו בשבילם למשוך ולמשוך את חיי הנישואין".

ומתי פניתם למחלקת שלום בית?

"הפנייה למחלקת שלום בית הייתה במסגרת שאלה על עניין טכני, לכאורה. רצינו ללבן את הסוגיה בדבר האחריות לביצוע מטלות הבית: האם הבעל צריך לעזור לאשתו ככל האפשר, או שזה תפקיד נשי, ועל האישה לשאת בכל"?

במחלקת שלום בית יש יועצים ויועצות זמינים לשיחת טלפון ראשונית ללא עלות, במסגרתה הם מנסים להבין את שורש הבעיה, ולהתאים לזוג הפונה יועץ או יועצת מתאימים מתוך מאגר היועצים המקצועיים והמנוסים של המחלקה שפרוסים בכל הארץ.
"באותו היום הרב אליהו נקש, מנהל מחלקת שלום בית, היה היועץ שענה לנו לטלפון. במקום להשיב לנו תשובה טכנית לשאלה טכנית ובכך לסיים את העניין, הרב ניסה להבין לעומק מה קורה בבית שלנו, מה הרקע לשאלה ועוד שאלות שבתחילה נראו כלא קשורות, אבל התלהבנו מהדרך שבה הוא דיבר איתנו, והרגשנו שיש מישהו מעבר לקו שמבין אותנו. הרב נקש הוא אדם מיוחד, ולאורך כל התהליך הוא הקדיש לנו מזמנו במסירות רבה, בהקשבה, באמפתיה ובמתן עצות קולעות למטרה, וזאת לאחר ההחלטה ששנינו צריכים לעבור תהליך רגשי במקביל לתהליך הזוגי".

 

"הרגשנו כמה אכפת ליועצים שהתהליך יצליח"

"התחלנו תהליך של טיפול רציני. בעלי התעקש להיפגש עם הרב נקש, ואני נפגשתי עם מרב בקשי, יועצת מטעם המחלקה. מעבר לכך שהיא הייתה יועצת מקצועית, היא פשוט אדם מיוחד עם יכולת הבנה והכלה מדהימה".

אחד מהמאפיינים של התהליך היה תיאום. "לפני שהרב נקש היה פוגש את בעלי הוא קיבל בידיעתנו מידע על הפגישה שהייתה לי עם מירב היועצת, וכך התקבל שיקוף מהצד שלי בעניין".

דבר נוסף ששיפר את האווירה בין בני הזוג היה הקדשת יום המיוחד לטיפול זוגי. במחלקה דאגו שכל אחד מבני הזוג ייפגש לחוד עם היועצ/ת שלו באותו הזמן ובאותה העיר. הדבר העצים את התחושה שכל אחד מהם עושה עבודה פרטנית בקשר הזוגי בעת ובעונה אחת.

"כל אחד מאיתנו היה יוצא ברוח טובה מהטיפול. היינו מדברים, מלבנים דברים, וחוזרים הביתה אחרת. זו הייתה תקופה מיוחדת". נזכרת מעיין בשמחה.

מעיין ובעלה התחילו להרגיש שהם נושמים. הם הרגישו תחושת רוגע, והתחילו ליהנות מהזוגיות, אבל גם אחרי תהליך הטיפול הזוגי לא הכל היה ורוד, והקשר ביניהם ידע עליות ומורדות.

נקודת השפל הייתה מעין "פליטת פה" כהגדרתה של מעיין, שמשקפת את הקושי הגדול. בעלה אמר לה משפט שהכאיב לה מאוד. "אמנם בעלי לא התכוון בדיוק למה שאמר, אבל האמירה הזו הכניסה אותי לסערת רגשות גדולה. חשבתי שאם הוא אומר את מה שאמר, אז מה בעצם אני עושה איתו?

"יצאתי לנשום אוויר. לקח לי כמה שעות טובות להירגע. דיברתי עם היועצת מירב בקשי, והמקרה הזה, דווקא נתן לנו מקפצה. למה? כי כשהמוגלה הזו יוצאת, אפשרי לעבוד לעומק ולשאול על מה זה יושב? מה קרה שם? איך זה הגיע לכזו נקודה? לשמחתי, המקרה הזה לא חזר על עצמו".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"מחלקת שלום בית הצילה לנו את הבית"

היו לכם רגעים שבהם חשבתם ללכת לרבנות?

"לגמרי. בנקודות מסוימות, אמרתי לבעלי חד משמעית שאני לא ממשיכה ככה. אמרתי את זה מתוך ייאוש. ברוך ה', התגברנו גם על המכשול הזה".

היום מעיין ובעלה נמצאים במקום אחר. יש להם זוגיות תומכת ואכפתית. הם רואים האחד את השנייה, מזהים את הקשיים, ובאמצעות תקשורת בונה הם יודעים להתגבר על הקשיים בדרכי שלום.

מה המסר שלך לזוגות שקוראים את הכתבה?

"גם אם אתם חושבים שהמצב שלכם לא פתיר, לפני המוצא האחרון, לפני הרבנות, נסו להרים טלפון, לבדוק, ואפילו להגיע לפגישה חד פעמית. יש להידברות צוות מעולה. תנו לעצמכם סיכוי, כי יש שם מקצוענים שיכולים להציל את המצב".

מעיין מציינת את החשיבות של קיום תחזוקה שוטפת בטיפול הזוגי. "זה לא מספיק להרגיש רק שעלינו הגל, אלא צריך להיות עם היד על הדופק, ולחזק את הקשר הזוגי כל הזמן במפגשים כאלה. סוד ההצלחה היה, בין השאר, בזכות הרצון של היועצים במחלקה להבין את שורש הבעיה ולא לנסות לפתור את הסימפטום. הרגשנו עד כמה חשוב להם שהתהליך יצליח ושיקרה שינוי לטובה. שנינו קיבלנו במסגרת התהליך תרגילים, ממש שיעורי בית, ומוטיבציה להכין את המשימות האלו ממפגש למפגש. אין ספק שמדובר בצוות מנוסה, מקצועי ועם גב חזק. במחלקת שלום בית מצאנו אנשים שאפשר להישען עליהם ולהרגיש בטוחים. אני מדברת מניסיון ואומרת חד משמעית שמחלקת שלום בית הצילה לנו את הבית".

אם אתם חושבים שניסיתם הכל, והתייאשתם, אם מחלוקות הן חלק בלתי נפרד מחייכם, או אם הקשר הזוגי שלכם זקוק למשב רוח מרענן, צרו קשר עוד היום עם מחלקת שלום בית, והעניקו לכם ולילדיכם הזדמנות חדשה לחיים רגועים של שלווה ושלום בבית. התקשרו עכשיו 073-222-1310

תגיות:גירושיןמחלקת שלום ביתטיפול זוגי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה