חרדים

מדוע השמאלני דואג לפליט הסודני - והחרדי לא? ולמה החרדים לא נכנסים לממשלה?

האידיאולוגיה החרדית על קצה המזלג: מדוע החרדים לא נכנסים לממשלה, ולמה יהודי חרדי לא רגיש לחייו האומללים של הפליט הסודני? תשובות לשאלות שהטרידו אתכם, ולא היה לכם את מי לשאול

  • ד' כסלו התשפ"ב
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

בטורו השבועי ב'יתד נאמן', מסביר הרב שמואל ברוך גנוט מעט ממפת האידיאולוגיה החרדית. בצורה של דו שיח בין יאיר לקובי, עונה הרב גנוט על השאלות הבאות: מדוע החרדים לא נכנסים לממשלה? למה השמאלני דואג לפליט הסודני, והחרדי לא?!

יאיר: מדוע החרדים לא נכנסים לממשלה? אני לא מבין את זה. מצרים את צעדיכם? פוגעים בציבור שלכם? אדרבה. היכנסו לממשלה, תשפיעו מתוכה. תבטל את הגזירות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

קובי: אני מבין שהשאלה שלך היא לא שאלה פוליטית, אלא שאלה אידיאולוגית. לגבי הפוליטיקה, רוב הקואליציה הנוכחית אינה מעוניינת שניכנס אליה. ובמישור המעשי - בכל מקרה לא אני ואתה מכריעים, אלא גדולי התורה. מבחינה אידיאולוגית, הנושא כאן הוא הרבה יותר שורשי ועמוק. כולנו שמענו על עמדתו הנחרצת של מרן הרב שך זצ"ל על החיבור העקרוני לשמאל. אנשי הימין מחוברים לזהותם היהודית במידה כל שהיא, הרבה יותר מאנשי השמאל.

יאיר: אפשר דוגמה?

קובי: בוודאי. שר החוץ יאיר לפיד אמר לאחרונה את הדברים הבאים: 'האנטישמים לא היו רק בגטו בודפשט. האנטישמים היו סוחרי עבדים שזרקו מספינות עבדים למי האוקיינוס עבדים כבולים בשרשראות. האנטישמים הם בני שבט ההוטו ברואנדה שטבחו בבני שבט הטוטסי. האנטישמים הם קנאים מוסלמים שהרגו בעשור האחרון יותר מ-20 מיליון מוסלמים אחרים. האנטישמים הם דאעש, ובוקו חארם. האנטישמים הם כל מי שרודף אנשים לא בגלל מה שהם עשו, אלא בגלל מה שהם".

לפיד מייצג אג'נדה ישראלית מסוימת, כזאת שאינה מבדילה בין אנטישמיות, הנובעת מ'הלכה שעשו שונא ליעקב', ומ'הר סיני - הר שירדה שנאה לאומות העולם עליו' (שבת פט, ב), לבין 'שנאת זרים' ושנאה כללית של אומות העולם זה לזה.

לפיד ספג ביקורות רבות, אך הוא פרס כאן בעצם את משנת חייו. 'המאבק אינו בין אנטישמים ויהודים, המאבק הוא על פלורליזם כללי ושיויון כללי וחוסר זהות', כדבריו.

לפיד גדל בבית בו לזהות היהודית לא הייתה שום משמעות. נכון, בני משפחתו נרצחו בשואה ושהו בגטו בודפשט, אך לדעתו, לא דווקא בגלל שהם יהודים, אלא בגלל שהנאצים לא האמינו ב'פלורליזם כללי'…

"לפיד וחבריו בשמאל פועלים לטשטש את הזהות היהודית. הם אפילו לא מאמינים בזהות לאומית. לפיד תמך ב'מחאת המילקי', בה צעירים ישראלים העדיפו את ברלין על פני ארץ ישראל, בגלל מחירי ה'מילקי'. לפיד מחלק את העולם לכאלו ש'אוהבים אדם' לכאלו ש'שונאים אדם'. אין אצלו, ואצל כל חבריו בשמאל, שום חלוקה עקרונית ל'יהודים' ול'אינם יהודים'.

יאיר: ואנשי הימין?

קובי: ראשית אני מדגיש שלציבור החרדי אין שום סנטימנטים לימין, ואין לנו שום חלק בימין הישראלי. המדד היחיד הוא שמירת תורה ומצוות. אבל כן, בהחלט, אנשי הימין ברובם מחוברים הרבה יותר בנפשם לזהות היהודית שלהם. חלקם מחוברים יותר ללאומיות, שאנחנו לא מכירים בה. הם מחוברים הרבה יותר לארץ ישראל, מפני שזוהי ארץ היהודים. הם לא רואים את הגלובוס כולו כעולם אוניברסלי, כללי כזה, בו הם חפצים להשתלב. ברור שתהום פעורה בינינו, תהום ענקית. אך רב המרחק בין מי שמכיר בזהותו היהודית, לשמאל הרואה את עצמו רק כחלק מ'בני האדם' בעולם.

 

ראש הממשלה בנט באמת שייך במהותו להשקפת השמאל

"ראש הממשלה בנט באמת שייך במהותו להשקפת השמאל", מסביר הרב גנוט. "הוא רוצה באמת להתחבר לעולם הגדול, לארה"ב, לאירופה. קל מאד לאלו שה'אדם' ולא ה'יהודי' עומד במרכז עולמו, לטשטש כמה שיותר את הזהות היהודית בארץ ישראל. ההירתמות למלחמה בחור באוזון והאקלים העולמי, הרבה יותר מחברת את הממשלה ובוחריה לרצון להיות כאחד האדם, להיות חלק מהאנושות ולטשטש את השייכות היהודית שלנו כאן בארץ ישראל. זאת לא רק מלחמה ב'חד פעמי', בפרנסה הפרטית של כל משפחה חרדית ברוכת ילדים. מדובר בחיבור שורשי לעולם. אירופה נלחמת במשבר האקלים. באירופה משקיעים משאבים גדולים במיגור הפסולת שגורם ה'חד- פעמי'. אנחנו מזדהים הרבה יותר עם האירופאים, מאשר עם המצוקות של יהודים בארץ ישראל.

יאיר: ולכן חתולי רחוב עדיפים על חרדים?

קובי: כן. וכאן יש נקודה עמוקה יותר. הבן, באופן שיטתי, השמאל עסוק יותר ב'זכויות אדם' מאשר הימין. שמאלני מצוי יפגין בתל אביב בעד משבר האקלים, יתמוך בחתולים משוטטים וייאבק בעד זכויותיו של האריתרי או הסודני. וכאן נשאל: וכי יהודי חרדי לא רגיש לחייו האומללים של הפליט הסודני? וכי יהודי שגר בראש העין, פחות רגיש מטבעו לאריתראי מסכן, מאשר השמלאני התל אביבי?

יאיר: שאלה מצויינת. גם אני חושב עליה לא פעם.

קובי: התשובה היא שכל אדם ניחון מעצם טבעו ברגשי חמלה אנושיים. השאלה היא להיכן מתעלים את הרגשות הללו, האם לאחים שלך, לעם שלך, ליושבי הארץ שלך, או לאחרים?! השמאלנים מוכנים להתרגש, לחמול ולאהוב. אך הם מעדיפים לחמול, אפילו להפגין ולתרום כסף, לאלו שרחוקים מהם. הם מוכנים להיטיב ולגמול חסד, אך רק עם מעגלים רחוקים מאד מהם. החמלה על יהודי נתפס כרחמים על אח ולא כקוביו כללי פלורליסטי, לעומת התרומה למען החור באוזון (על חשבון עניים בני עמם). לכן קל להם מאד לתמוך בסודנים ובאריתראים, בחתולים ובכלבים משוטטים. הם יפגינו על הטבח בדרפור….

(צילום: Tomer Neuberg/Flash90)(צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

יאיר:…. אבל הם לא יפגינו ויגלו סימפטיה למצוקות של החרדים הבני-ברקים, שגרים כבר עשרות שנים כמה קילומטרים לידם…

קובי: נכון. וכן, הם מוכנים לתמוך במי שרחוק מהם, באלו שאם הם ייעזרו להם- הם לא יצטרכו לשלם מחירים אישיים. הם יעשו את הכל כדי שהעובדים הזרים ימשיכו לגור בדרום תל אביב, כי הם לא גרים שם. ברגע שהמדינה תעביר את העובדים הזרים לבנין שלהם, הם ייזעקו מרה. מאמר נוקב שפורסם לאחרונה מצביע על כך שהשמאל מוכן ללכת לסיכונים ביטחוניים כבדים, מתוך תחושה תת- הכרתית שאם חלילה יקרה כאן נורא - הם תמיד יוכלו לעזוב לחו"ל. השמאל נחשב לאמיד יותר. כך שיש להם יותר אפשרויות למצוא לעצמם בית אחר בחו"ל. הם מוכנים לעשות שלום נקוב ככברה עם הערבים, אך לא לשאת במחירים אישיים. יקרה משהו? נהגר לברלין. המילקי שם יותר זול….

קובי: ומה היא השקפת התורה?

יאיר: השקפת התורה הפוכה לגמרי. חז"ל מדגישים שהזהות, החסד האמיתי, מתחיל בבית. הגמרא בסנהדרין מגדירה זאת במשפט אחד נפלא: 'האוהב את שכניו, והמקרב את קרוביו, והנושא את בת אחותו, והמלווה סלע לעני בשעת דוחקו – עליו הכתוב אומר  'אז תקרא וה' יענה''. חסד, חיבור וקרבה צריך לחפש קודם כל במעגל הקרוב ביותר אלינו. מי שמתבונן בחייו של אבי אומתנו אברהם אבינו יראה כמה הוא השקיע ואיזה מחירים כבדים שילם, כדי לסייע לבני משפחתו הקרובים, כולל תרח, לוט וישמעאל. כי הרבה יותר קל להיות 'הומני' ולדאוג לסודנים ואריתראים שלא גרים אצלך, מאשר לאלו שאם תדאג להם, אולי המילקי שלך יעלה לך יותר בכמה אגורות. קל יותר לדאוג לאקלים על חשבון החד- פעמי שצורכים החרדים. הבה נראה אותם מוכנים שירכשו דלק-מטוסים פחות מזהם, כזה שייקר את מחירי הטיסות לחו"ל….

לא מדובר רק בפוליטיקה. יש כאן משנת חיים שונה לחלוטין. האם אני חלק מהעם של יעקב אבינו, או חלק מה'כפר הגלובלי' של כל צאצאיו של עשו", מסיים הרב ברוך שמואל גנוט את הסברו.

הרב זמיר כהן עונה על כל השאלות שהטרידו אתכם, ולא היה לכם את מי לשאול. מומלץ במיוחד:

תגיות:פוליטיקהסודניםחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה