טורים נשיים

האישה השונמית, אמו של רבי יהושע, וכן, גם את

השבח מיוחס להורים שגידלו ילד מוצלח. כשהילד מצליח - זו הצלחה של ההורים. הם מתגדלים מכך. כשאת מגדלת – את בעצמך מתגדלת

אא

במאמר הקודם הבנו שאשה גדולה - מגדלת אחרים, ובעיקר מגדלת ילדים. הפעם נמשיך ברעיון ונעמיק את ההבנה שכאשר אישה מגדלת - היא מתגדלת!

כשהכרנו את האישה השונמית, שהנביא אלישע תיאר אותה "אישה גדולה" (מלכים ב' פרק ד' פסוק ח'), למדנו על הפירושים לתואר הכבוד הייחודי הזה. הרד"ק פירש בהרחבה, ובין היתר ציין שהאישה השונמית הייתה "אמו של עדו הנביא". בד"כ נביא מזכירים בשם אביו, למשל יהושע בן נון, יחזקאל בן בוזי, ירמיהו בן חלקיהו, יונה בן אמיתי. כשמזכירים נביא בשם אביו, הדבר מלמד שגם אביו היה נביא (במאמר מוסגר, להבדיל גם בלעם מוזכר בשם אביו – בעור - שהיה נביא של הגויים). כך לומדים במסכת מגילה דף ט"ו עמוד א': "דאמר עולא: כל מקום ששמו ושם אביו בנביאות - בידוע שהוא נביא בן נביא. שמו ולא שם אביו - בידוע שהוא נביא ולא בן נביא". 

עידו הנביא לא אוזכר בשם אביו, כך שאינו בן של נביא. אז איך הגיע למעלה גדולה של נבואה? בזכות אמו! לקט המדרשים שנקרא "ילקוט שמעוני" מצא לנכון לציין מי הייתה אמו של עידו הנביא - האישה השונמית. בהתאם ציין זאת גם הרד"ק, כאמור.

שימי לב לדיוק: הילד המוצלח, עדו הנביא, לא נקרא איש גדול, אלא אמו, הגורם שהביא לתוצאה הברוכה, היא זו שהוגדרה אישה גדולה. מרגש!

האישה השונמית אינה היחידה שגידלה ילד מוצלח וזכתה לשבת נצחי על כך. במסכת אבות פרק ב' משנה ח' מצוינים שבחיהם של חמישה תלמידים של רבן יוחנן בן זכאי. על שניים מהם השבחים הם במישור הקוגניטיבי, על שניים אחרים השבחים הם במישור הרוחני, ועל אחד יחיד ומיוחד השבח הוא בכיוון ייחודי ומפתיע - שבח לא עליו בכלל! השבח שנאמר על רבי יהושע, תלמידו של רבן יוחנן בן זכאי, הוא: "אשרי יולדתו". התשבחות כלפי האם שהביאה את קיומו של הילד לעולם, ועל דרך חינוכה וגידולה את הילד המוצלח.

עוד בהיותו ילד קטן, הייתה אמו של רבי יהושע מוליכה את עריסתו לבית הכנסת, "בשביל שיתדבקו אזניו בדברי תורה" (תלמוד ירושלמי, מסכת יבמות פרק א הלכה ו').

רבי שמואל די אוזידא, שחי בצפת והיה אחד מתלמידיו הראשונים של האר"י הקדוש, חיבר מדרש על מסכת אבות. המדרש נודע בשם "מדרש שמואל". במדרש שמואל על המשנה הנ"ל על רבי יהושע מובא: "כי (רבי יהושע) היה טוב לשמים וטוב לבריות, עד שכל העולם אומרים אשרי שזה ילד אשרי שזה גדל". כלומר השבח מיוחס להורים שגידלו ילד מוצלח. כשהילד מצליח - זו הצלחה של ההורים. הם מתגדלים מכך.

חשוב לציין שהתגדלות אישית מתוך גידול אחרים נכונה לא רק לגבי ילדים, אלא לגבי כל מי שאת מגדלת. כך שאם את גננת, מורה, מפקדת, מרצה, מנהלת, מנחת סדנאות וכדומה, ויש מי שלומד ממך, מחכים, בוחן יכולותיו, מדייק דרכיו, שואב השראה ושואף להשתפר בזכותך - הוא גדל, ובו בעת - את גדלה גם כן. אך זכרי שיש התאמה בין כמה שאת משקיעה - לתוצאות שמתקבלות, בכמות ובאיכות. מלבד גידול ילדים, כל שאר המסגרות בהן תגדלי אחרים יהיו זמניות או מוגבלות לעניין מסוים, כך שהגדלוּת שהן יניבו בך תהיה פחות משמעותית מאשר בחינוך ילדים שזה 24/7, קבוע, מתמשך ונצחי.

אשמח לקרוא תגובתך לדברים. Maadanim.Eden@gmail.com

תגיות:האישה השונמיתטורים נשיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה