זוגיות ושלום בית

לא תאמינו: כך הפך הבעל שמעל באמון לאיש משפחה מסור

אבי היה עצוב ומיואש, בודד בבית אימו, ללא אשתו וילדיו, הוא נאלץ להתמודד עם ההשלכות של התנהגותו לאורך 8 שנות נישואין. איך בסופו של דבר התהפכה הקערה על פיה? מהי השיטה?

  • ט' חשון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זה סיפור על חרב חדה שמונחת על צווארו של אדם שאינו מתייאש מן הרחמים. לכאורה, לא הייתה סיבה לרחם עליו. אבי לא היה "בעל השנה", בלשון המעטה. הוא היה בעל חנות למוצרי טיפוח וקוסמטיקה בדרום הארץ, דבר שגרר בעקבותיו בעיות צניעות רבות. הוא נעדר מן הבית שעות רבות, לא העניק יחס אבהי מתאים לארבעת ילדיו, וכל אלו הפריעו לאתי, אשתו, במשך כל השנים האלו. לאחר שהיא איבדה את האמון בו באופן סופי, גמלה בה ההחלטה להתגרש.

הסיפור הזה הגיע אל סילביה ברדה, אחראית מערך הייעוץ במחלקת שלום בית בהידברות, דווקא דרך אביו של אבי. "יש לי כלה נהדרת, אבל היא רוצה להתגרש מהבן שלי, ואני לא יודע מה לעשות", הוא אמר לה. "אני בעצמי גרוש ואני לא רוצה שהבן שלי יעבור שידור חוזר עם גירושין קשים", המשיך האב להסביר בכאב. "שאלתי אותו אם הבן שלו יודע על השיחה הזו, והוא השיב שהוא יודע ונמצא כאן לידו", מסבירה סילביה. מסתבר, שאתי רצתה שאבי יעזוב את הבית לאלתר. מעכשיו ועד הגירושין.

"ומה אתה רוצה"? שאלה סילביה את אבי. "אני רוצה אותה, אני אוהב אותה" הוא ענה. "אם כך, אפשר לעשות משהו". השיבה סילביה בביטחון.

 

"אם אתה רוצה – זה אפשרי"

למה חשבת שכדאי לעזור לו? יש כאן בעיית אמון קשה וחוסר נכונות לשיתוף פעולה מצד האישה

"הייתה לי, מה שנקרא, אינטואיציה רוחנית, מעין הרגשה פנימית שעזרה לי להבין שהחרטה שלו אמתית, ושהוא דובר אמת בלבבו למרות ששיחת הייעוץ הראשונית הייתה טלפונית". משחזרת סילביה. "אם הקדוש ברוך הוא מוחל ומרחם, אז איך אפשרי שלא ארחם עליו? אמרתי לו שאני לא סוכנת ביטוח, ואין ערבות לכלום, אבל אני יודעת שאם הוא רוצה מאוד, אז ה' משביע לכל חי רצון".

"את יכולה לדבר איתה?" שאל אבי, וסילביה אמרה שתנסה. "הוא אמר לי שאשתו נחמדה ושאומר לה שהוא מתחרט". סילביה לא הספיקה לומר מילה. אתי אמרה שהיא לא רוצה לשמוע, זה לא מעניין אותה, וניתקה את הטלפון.

סילביה חזרה אליו לטלפון לדווח לו על השיחה שרק התחילה, והסתיימה בניתוק. אבי היה נסער, וסילביה ביקשה שיירגע. "זו לא שיחת הניתוק הראשונה שהייתה לי בכל תקופת עבודתי" אמרה לו סילביה. "אני מנוסה בזה, ואני לא מתייאשת. אם אתה רוצה – זה אפשרי"

זו הייתה, למעשה, שיחת האבחון הראשונית שמתקיימת במחלקה בין הפונה לבין יועץ מאבחן. המטרה היא להתאים לפונה את היועץ שילווה אותו ואת בן זוגו בתהליך המתמשך. ההתאמה נעשית לפי סוג הבעיה ולפי מקום המגורים. "אמרתי לאבי שאפנה אותו ליועץ, והוא קטע את דבריי בשלילה" מספרת סילביה. הוא רצה שאני אהיה היועצת שלו. בדיעבד הוא סיפר שלי שנסכתי בו ביטחון ואמונה בחמש הדקות הראשונות של השיחה שלנו", היא מסבירה.

סילביה ברדה סילביה ברדה

 

איך אתי תפתח את ליבה בחזרה אל אבי?

במחלקת שלום בית מקפידים מאוד שכאשר רק אחד מבני הזוג מקבל ייעוץ, יועצי המחלקה מייעצים לגברים הפונים, ויועצות המחלקה מייעצות לנשים הפונות. אבל מאחר והסיפור התרחש בתקופת הסגר הראשון בקורונה, הוחלט במחלקה שסילביה תייעץ לאבי באופן טלפוני.

"התחלנו בתהליך", היא נזכרת, "בשלב הראשון נעזרתי, ברוך ה', בכל הכלים המקצועיים שיש ברשותי, ושאותם אני גם מלמדת בקורס הכשרת מאמנות , וביניהם: NLP, אימון קלאסי, פסיכולוגיה חיובית, ניסיון ואינטואיציה כדי שאבי ילמד איך להשפיע על אשתו, על מנת שהיא תפתח את ליבה בחזרה אליו". מתארת סילביה בפשטות. "למעשה, אבחנתי אותה דרך שאלות ששאלתי אותו".

אבל הוא נתן לך את הפרשנות האישית שלו, וייתכן שהמציאות היא שונה

"נכון, אבל זה בדיוק העניין. אני מלמדת באמצעות שיטה מובנית וישימה איך לשנות את הפרשנות שלנו, את זווית הראייה והחשיבה, ואיך לגלות את החוזקות של בן הזוג למרות המגרעות. במקרים רבים כשהנחיתי רק את האישה, הדבר השפיע על הגבר, ואכן, היה לי מקרה שבעל חזר לבסוף הביתה בעקבות כך שהאישה יישמה את השיטה. רק דרך התמקדות בחוזקות אפשר להתקדם בתהליך ולהשיג תוצאות".

ונשוב לאבי: הוא קיבל כלים כיצד לפעול בחכמה וביישוב הדעת וכיצד לחזק את האמונה במסוגלות שלו. כיועצת חינוכית הנחתה סילביה את אבי איך לנהוג גם עם ילדיו. "לאורך כל הדרך אבי אמר לי שאשתו לא מאמינה לו, גם לא כשהילדים מספרים לה שהוא עוזר להם בשיעורי הבית, שהרי הוא לא היה אב שנוכח כל כך בחיי ילדיו".

סילביה מספרת שאתי נפרדה מאבי לאורך השנים, אך חזרה אליו שוב, נפרדה, וחוזר חלילה. "הפעם הבנתי שאתי מעריכה את עצמה, ומעוניינת להפסיק אחת ולתמיד את הקשר הפוגעני הזה", ממשיכה סילביה בתיאור השתלשלות העניינים. "אמרתי לו שכדי להחזיר אותה הוא צריך לגרום לכך שהיא תרגיש טוב. 'מה אתה מוכן לעשות כדי שהיא תאמין לך?' שאלתי אותו, כי כדי להגיע ללב של אדם, צריך לדעת מה חשוב לו" מציינת סילביה נקודה חשובה.

ומה הוא השיב?

סילביה מצטטת את תגובתו: "האמת? אתי מדליקה נרות, והיא מצטערת מזה שאני לא עושה קידוש. היא אמנם לא דתייה, אבל אני רחוק מאוד מיהדות. מפריע לה שבבית לא משקיעים במצוות של שבת ובמצוות של החגים". פתח אבי פתח כחודו של מחט.

"אתה מוכן לקחת על עצמך משהו?" שאלה סילביה, "יש לי את האמצעי הכי חזק. קוראים לו תפילה".

אבי לא הבין מה סילביה רוצה ממנו, אבל היא אמרה שתעזור לו להשיג תפילין. "זה יעזור?" הוא שאל בספקנות. "כל תפילה מועילה במשהו, אבל אני מזכירה לך - אם לא תעשה שום השתדלות הסיכוי הוא 0-100, אבל אם תעשה השתדלות זה 50-50. רק אם תעשה השתדלות מקסימלית, יהיה סיכוי שהלב שלה ייפתח. אתה מוכן לעבוד"? אבי הסכים, וסילביה התפלאה. מסתבר שהוא לא ראה את הפעולה כהתחזקות בקיום המצוות, אלא כפעולה אחת מני רבות שיעשו לאשתו טוב על הלב.

קורס המאמנות של הרב אליהו שירי בהנחיית סילביה ברדה, מאסטר טריינר NLP, ייפתח ב- 19.10, וייתן לך הכשרה מקצועית בתחומים רבים בעולם האימון. נצלי את ההזדמנות, והצטרפי לאלפי בוגרות עם מקצוע מבוקש. התקשרי עכשיו 073-222-1300 או לחצי כאן

 

היא חשבה שהוא מעמיד פנים, אחר כך התרככה

בהידברות נדרשו להסביר לאבי מהצעד הראשון מהי תפילה, איך להתפלל ואיך לבקש. "חשוב מאוד לא להשלות אנשים. לא יכולתי להבטיח לו שהיא תחזור אליו, ולכן הייתי חייבת לחזק אותו כל הזמן, כי היו לו רגעי שבירה לאורך הדרך", ממשיכה סילביה לספר.

"עשינו שמיניות באוויר כדי להשיג לו תפילין במחיר מיוחד ועוד בלחץ של זמן כי זה קרה לפני החגים. שלחנו לו את התפילין עם שליח עד הבית, וזה ריגש את אבי מאוד. בנוסף, הוא הופנה לאחד מהרבנים שידריכו אותו בהנחת התפילין". אבי הניח תפילין, והרגיש הכי טוב בעולם. לעומת זאת, אשתו חשבה שהוא מעמיד פנים, אבל כשהיא ראתה את ההתמדה שלו, היא התחילה להתרכך. "בכל פעם כשהילדים ביקרו אותו בבית הסבא, שם הוא גר, הם חזרו הביתה לאימם עם חוויות טובות. הוא שלח לה ברכות, מתנות והחמיא לה, אבל בגלל שהיא הייתה למודת ניסיון של אכזבות ממנו, היא עדיין לא האמינה לו. הוא הרגיש שהיא רוצה - ולא רוצה" מסבירה סילביה את המצב.

ואז הגיע מועד הפגישה מול עורך הדין כדי לדבר על התנאים שבהסכם הגירושין. אבי היה לכוד בין הפטיש לסדן: הוא לא רוצה לכפות על אתי נישואין, אבל הוא לא רצה להתגרש.

 

אתי אמרה לאבי שאם הוא לא יגרש אותה – היא תספר לילדים על מעלליו

"אמרתי לו שזו בסך הכל פגישה ראשונה של הסכם הגירושין, ושכדאי לו ללכת", ממשיכה סילביה בסיפור המרתק. "בפגישה אתי בכתה. היא אמרה שהיא לא רוצה להתגרש, אבל אין לה ברירה. כשאבי סיפר לי על מה שקרה בפגישה, אמרתי לו שזה משמח אותי כי יש כאן התקדמות משמעותית, משום שהוא הצליח לפרוץ סדקים בחומת המגן שלה, אבל, עדיין, אתי איימה על אבי שאם הוא לא יחתום על הסכם הגירושין היא תספר לילדים על כל מעלליו, והוא לא רצה שהילדים ייפגעו מכך. הוא נכנס למבוי סתום, וממש בכה בטלפון".

כאן הגיעה נקודת המפנה של הסיפור. "בחסדי ה', מצאתי רעיון". סילביה מתארת את המשך המקרה. "אמרתי לו שאם עולם שלם נברא בשישה ימים, אז הכל יכול להתהפך בשישה ימים. הרי אנחנו יודעים שבהתחלה אתי סירבה חד משמעית, עכשיו ליבה התרכך, והיא מבולבלת. למה? היא הייתה חוזרת אליו ברצון, אבל היא פוחדת".

"אני מאמינה לך אבי", סילביה חיזקה אותו, "אבל אתי לא מאמינה לך שתשתנה, כי היא חוותה את זה. בנוסף, היא לא מוכנה לצאת כשידה על התחתונה, אחרי כל מה שעשית. היא בנתה את עצמה, ואת הדימוי העצמי שלה, והיא לא רוצה לאפשר יותר את ההתנהגות הזו כלפיה".

נשאר לסילביה לחשוב עם אבי מה יגרום לאתי להבין סופית שהטעויות לא תחזורנה על עצמן. אבי ענה שהוא ירשום את רכב היוקרה שלו על שמה, יעביר לרשותה מניות של חברה מצליחה, ושהוא מוכן לחתום על זה.
"אם אתה בטוח שתשתנה לטובה, ויש ביניכם אהבה, אז מקסימום הפסדת רכב יוקרה ומניות. זה המחיר שתשלם". סיכמה סילביה לאבי את המשוואה של עלות מול תועלת.

אבי הלך לעורך הדין שלו שסירב לכך בתוקף, אבל סילביה הדגישה שמי שמחליט עבורו, זה לא עורך הדין וגם לא היא, כיועצת נישואין. רק אבי מחליט על המהלך שלו במלחמה להשיב אליו את אשתו.

 

"אני רוצה לקחת מיקרופון ולומר כמה חשוב ללמוד - הרווחתי את כל עולמי שכמעט אבד"

"אבי החליט שכן! הסכם הגירושין הפך להסכם נישואין. יומיים לפני תאריך הגירושין המיועד הכל התהפך"! מסכמת סילביה את הסיפור העמוס במתח וברגש.

הזוג עבר דירה כדי לשכוח מהזיכרונות הלא טובים, ולבקשתה של אשתו, סגר אבי את העסק של מוצרי הטיפוח והקוסמטיקה. בנוסף, צוות הידברות עזר לאבי לקבוע עיתים לתורה.

"ברגע שסיימנו עם התהליך, והם לא התגרשו, אמרתי לאבי שעכשיו צריך לתחזק את הקשר. עדיין אין לו את כל הכלים, והוא צריך להראות לה רצינות בכל פעם. חיברתי לו יועץ שילווה אותו. עד היום כשיש לו שאלה, הוא מתקשר אליו".

בסיום התהליך אמר אבי לסילביה: "אני רוצה לקחת מיקרופון, לעמוד במרכז העיר ולומר כמה זה חשוב ללמוד, ולעבוד על מידת הגאווה. אני? טיפול? ייעוץ זוגי? אשתי התחננה אליי כל החיים שאלך לטיפול, ולא הסכמתי. אמרתי לה שהיא תלך, כי אף אחד לא יגיד לי מה לעשות. בסוף הלכתי, והרווחתי את כל עולמי בחזרה – עולם שכמעט אבד בלי דרך חזרה".

היום, ברוך ה' הזוג מאושר ביחד. אבי קובע עיתים לתורה, סילביה עוקבת אחר ההתקדמות שלו, ורואה שברוך ה', המצב טוב.

"הלמידה חשובה". מדגישה סילביה. הלמידה היא כח. אדם צריך ללמוד על עצמו ועל בת הזוג. אי אפשר להפעיל מכונת כביסה בלי להכיר את הכפתורים. הבאתי כאן דוגמה של חפץ פשוט, אז קל וחומר בזוגיות".

קורס המאמנות של הרב אליהו שירי בהנחיית סילביה ברדה, מאסטר טריינר NLP, ייפתח ב- 19.10, וייתן לך הכשרה מקצועית בתחומים רבים בעולם האימון. נצלי את ההזדמנות, והצטרפי לאלפי בוגרות עם מקצוע מבוקש. התקשרי עכשיו 073-222-1300 או לחצי כאן

מתקשים בזוגיות? סילביה ברדה מסבירה כיצד ניתן לשנות את זווית הראייה שלנו בשביל שלום בית. צפו

תגיות:גירושיןשלום ביתסילביה ברדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה